InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond of kat naar het asiel brengen

Hond of kat naar het asiel brengen

Hond of kat naar het asiel brengen Je kunt veel van je hond of kat houden, soms is het nodig een huisdier weg te doen. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Allergie; te vaak moeten werken; je huisdier een beter leven gunnen dan de omstandigheden waarin het zich bevindt; of de hond is teveel werk voor je of vraagt teveel aandacht. Het asiel is dan een 'tijdelijke' oplossing. Vaak proberen mensen eerst zelf een leuk onderkomen voor hun huisdier te vinden, maar dit lukt dit niet iedereen. Je mag je hond of kat dan naar het asiel brengen. Ook al voelt dat niet prettig, het kan de beste keuze zijn, niet alleen voor jou, maar ook voor je kat of hond.

Waarom brengen mensen hun hond of kat naar een asiel?

Je dier naar het asiel brengen. Hoe gaat dat en wat kost het? Op het afgeven van huisdieren bij het asiel rust een beetje een soort taboe. Het woord 'dumpen' wordt vaak genoemd, maar dat is natuurlijk lang niet altijd terecht. Het is waar dat je voordat je aan huisdieren begint je goed moet proberen voor te stellen wat het betekent om 16 tot 20 jaar voor een kat of hond te moeten zorgen. Maar je leven kan tussentijds ook veranderen door allerlei oorzaken. Goede voorbeelden hiervan zijn:
  • je partner overlijdt. Jij bent slecht ter been en je partner liet altijd de hond uit.
  • een van je gezinsleden is allergisch voor hond of kat, of iemand is astmatisch geworden.
  • je hebt een nieuwe baan en het lukt je niet meer om de hond vaak genoeg uit te laten. Elke dag ligt hij te piepen omdat hij eenzaam is, een volle blaas heeft en/of poepen moet. Je kunt het niet meer aanzien. Je baan opzeggen is geen optie want een andere baan vind je niet zomaar, en je kunt de huur of hypotheek dan ook niet meer betalen. Je houdt van je hond maar je gunt hem ook een leuker leven bij een baas, die meer tijd voor hem/haar heeft.
  • je bent verhuisd naar een woning waar geen honden of katten (enzovoorts) mogen worden gehouden, zoals bijvoorbeeld 'op kamers gaan,' of verhuizen naar een te kleine woning, of in een antikraakwoning gaan wonen, of naar een bejaarden- of verzorgingshuis verhuizen, enzovoorts.
  • je kunt niet goed voor je huisdier zorgen. Je hebt geen geld genoeg (meer) of andere (psychische, fysieke of sociale) problemen.
  • je bent ziek en hebt te weinig hulp voor de hond. Het zorgen voor huisdieren kan je niet meer aan.
  • de poes kreeg een nest met kittens, heel lief maar je kunt geen zes katten extra houden.
  • je bent fysiek niet meer in staat om je kat of hond te verzorgen.
  • je vindt een hond te duur of een kat te duur.
  • enzovoorts.

Natuurlijk komt het ook voor dat mensen 'gewoon' van hun huisdier af willen, bijvoorbeeld omdat ze de hond of kat of het konijn niet leuk meer vinden. Soms komt het voor dat gezinsuitbreiding tot gevolg heeft dat jonge ouder het huisdier ineens maar lastig vinden, en ervan af willen. Dat is triest voor het huisdier maar een dier wat geen aandacht krijgt of steeds in de weg loopt, heeft ook geen leuk leven.

Oplossingen

Als je oplossingen zoekt zijn die in veel situaties maar beperkt. Als je bijvoorbeeld je hond of kat graag wilt houden maar je kunt het dier zelf niet goed meer verzorgen, kan je iemand zoeken die dat werk van je kan overnemen. De hond uitlaten kan een probleem zijn voor mensen die slecht ter been zijn, misschien is er iemand in je vrienden- of familiekring die de taak van je over wil nemen. Of als je een dominant hondje hebt (bijvoorbeeld een Jack Russell) dan kan je door middel van training de hond heropvoeden, zodat deze beter naar je zal luisteren.
  • Als je het betalen kunt, kan je ook iemand zoeken die tegen betaling de hond wil uitlaten. Het zal echter voor de meeste mensen moeilijk zijn om dat te realiseren.
  • Katten die slecht aan elkaar wennen kunnen veel vriendelijker met elkaar leren omgaan als je gebruikmaakt van Feliway. Feliway bevat feromonen die katten afgeven als ze van elkaar houden. Daardoor gaat het makkelijker om katten aan elkaar te laten wennen met behulp van dit middeltje. Ook vechten ze dan veel minder.
  • Katten zullen rustiger worden en minder stress ervaren als ze de volgende dingen tot hun beschikking hebben: meerdere kattenbakken, (1 bak per kat + 1 extra. Voor 2 katten dus 3 kattenbakken), een krabpaal, klimgelegenheid (hoog vinden katten fijn), speeltjes, eigen slaapplek.
  • De hond een paar dagen per week onderbrengen bij een kennis of familielid, en samen de hond verzorgen kan soms een oplossing zijn als je tijdgebrek hebt om de hond voldoende aandacht te geven.
  • En hondenuitlaatservice kan honden uitlaten tegen betaling

Zitten dierasiels vol?

Asiels zitten vol, dat hoor je maar al te vaak. Dat is niet alleen omdat mensen huisdieren er naartoe brengen, ook omdat dieren weglopen of verdwalen en daar terechtkomen omdat mensen de gevonden dieren daar afgeven. Toch is er ook regelmatig plaats in een asiel. Ze zoeken immers dagelijks naar nieuwe eigenaren. Dagelijks halen mensen ook katten en honden uit een asiel. Als je jouw huisdier dus naar het asiel wilt brengen, bel dan eerst even op of ze plaats hebben om je hond of kat te plaatsen. Het is al heel moeilijk om je dier naar het asiel te brengen. Als je er eindelijk toe gekomen bent om je huisdier naar het asiel te brengen, en je krijgt te horen dat er geen plaats is, wordt het er niet makkelijker op want je moet je huisdier dan in eerste instantie weer mee naar huis nemen en wachten tot er plaats is.

Dier naar het asiel brengen. Is dat gratis?

Om een hond of kat naar het asiel te brengen ben je ongeveer de volgende kosten (prijsindicatie 2017) kwijt:
  • gevonden / aan komen lopen kat of hond: gratis.
  • je eigen kat naar het asiel brengen: ongeveer 40 -80 euro (bedrag kan per asiel verschillen).
  • je eigen hond naar het asiel brengen: ongeveer 80 -125 euro (bedrag kan per asiel verschillen).

Moet je je schamen als je je huisdier naar het asiel brengt?

Helaas voelen veel mensen schaamte om een dier naar het asiel te brengen. Dat komt omdat er ook een vooroordeel tegen is. Veel mensen gaan er vanuit dat men een huisdier alleen maar naar het asiel brengt omdat iemand er geen zin meer in heeft of op vakantie wil. Dat komt voor maar is lang niet altijd het geval. Maar net als bij adoptie van een baby … wat als het niet anders kan dan het (in dit geval een dier) af te staan? Wat als het echt de beste oplossing is? Wat als je zelf ziek bent en geen ander baasje kunt vinden? Een dier naar het asiel brengen is lang niet altijd iets om je voor te schamen. Mensen die dieren op straat dumpen, of in een bos achterlaten, of het in een sloot verdrinken, die overtreden de wet. Het minste wat je kunt doen is de moeite om het dier een kans te geven op een leuk nieuw leven. Asiels zijn er om te voorkomen dat dieren op straat of in bossen gaan rondzwerven, of verongelukken of verwilderen. Trek je dus niets aan van het vooroordeel van veel mensen als je zelf weet dat je echt afstand zal moeten doen van een huisdier. Probeer je huisdier eerst zelf ergens anders te plaatsen. Als het je echter niet gelukt is om een nieuw baasje te vinden, bel dan asiels in je gemeente, en vraag of er plaats is om je dier op te nemen.

Hoe kan je zelf een nieuw baasje voor je huisdier vinden?

Er zijn verschillende manieren om een nieuw baasje voor je huisdier te vinden.
  • in je omgeving rondvragen of mensen je huisdier willen hebben.
  • via sociale media rondvragen.
  • het huisdier (gratis) aanbieden via Marktplaats.
  • het huisdier naar het asiel brengen (vooraf bellen of er plaats is, verdient aanbeveling).

Als je wel zelf een andere baas gevonden hebt, controleer het adres dan wel. Er zijn helaas ook mensen op de wereld die huisdieren alleen maar willen verhandelen, of soms zelfs kwaad willen doen. Als je zelf fysiek of mentaal niet in staat bent een nieuw adres te controleren, vraag dit dan aan iemand die je daar wel mee helpen kan.

Laten asiels dieren inslapen?

Bij dierenasiels die onder toezicht van de dierenbescherming vallen, komt dit alleen voor als een dier ernstig ziek is en onnodig lijdt. Een dier kan zo ziek zijn dat het niet humaan meer is om het te laten lijden. Een nieuwe baas wordt er dan ook niet meer voor gevonden, want het einde van het leven is dan meestal ook in zicht. Voor de meeste asieldieren is vroeg of laat echter wel een geschikt nieuw huis te vinden. Soms zitten honden of katten wel lang in een asiel, maar ze worden er goed verzorgd en krijgen er dagelijks te eten en te drinken. Ze hoeven niet in de kou op straat te leven, en katten maken geen vogels dood als ze in een asiel zitten. Het kan voorkomen dat een hond (of kat) naar een ander asiel verhuisd wordt, omdat er in een andere regio een baasje gevonden werd.

Wat gebeurt er met het huisdier in een asiel?

Om zeker te zijn dat jouw hond, kat of ander huisdier bij een opvang terechtkomt waar men geen dieren laat inslapen als ze geen nieuw thuis vinden, is het het beste om aan het asiel te vragen of het asiel onder toezicht van de dierenbescherming valt en/of ze je hond/kat/huisdier wel/niet laten inslapen als er op termijn geen nieuwe opvang gevonden wordt. Vraag ook hoe men omgaat met dieren voor wie geen nieuwe eigenaar gevonden wordt. Blijven die dieren daar wonen tot aan hun oude dag? Verhuizen ze? Mag je nog eens informeren hoe het verder is gegaan met je huisdier? Mag je het huisdier nog eens bezoeken of wordt dat afgeraden?

Bedenktijd

Wat als je je bedenkt? Is er zoiets als een bedenktijd? Als alles oké is, en je brengt je huisdier naar het asiel, bestaat er vaak ook de mogelijkheid om na een paar maanden te horen of het gelukt is om het diertje te herplaatsen. Of er een bedenktijd is, is moeilijk te zeggen. Dit kan per asiel verschillen en van bijzondere omstandigheden afhankelijk zijn, maar bedenktijd zal dan sowieso niet erg lang zijn en lijkt me geen standaard procedure. Een asiel is immers geen dierenpension. Als je je dier naar een asiel besluit te brengen, dan heb je daar meestal al heel goed over nagedacht. Maar mocht je je huisdier na een nachtje wakker liggen ineens weer dolgraag terug willen, krijg je je geld in elk geval niet terug. Het is het beste om het allemaal vooraf te informeren en met het asiel af te spreken wat kan en niet kan, om verdriet en teleurstellingen te voorkomen.

Het leven van je huisdier in het asiel

Je huisdier wordt in het asiel niet meteen tussen soortgenoten geplaatst, maar eerst in een aparte ruimte. Hij/zij wordt medisch onderzocht en gecontroleerd op vlooien en andere parasieten, en daartegen behandeld. Honden en katten in asiels krijgen vaccinaties en worden (indien nodig) gecastreerd of gesteriliseerd. Bij (katten) wordt dit laatste standaard gedaan om voortplanting te voorkomen, bij honden alleen als dit nodig is om medische redenen. Als alles goed gaat zijn de dieren ook regelmatig samen. Honden bij honden en katten bij katten. Er zijn buitenverblijven en binnenverblijven. Honden worden in principe ook buiten het asiel uitgelaten, door medewerkers en vrijwilligers, en katten hebben (ook) binnenverblijven en een buitenverblijf. Dieren in asiels worden goed verzorgd. Er wordt een geschikte nieuwe eigenaar voor hen gezocht. Dit kan binnen enkele weken of maanden gelukt zijn, maar soms duurt het een jaar of langer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelenEen hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelenOpeens schiet het door je hoofd: ik wil een hond! Maar voordat je op zoek gaat naar een pup, zijn er een aantal dingen d…
Vrijwilligerswerk: HondenopvangVrijwilligerswerk: HondenopvangBent u op zoek naar een dagbesteding welke u van thuis uit kunt doen? Misschien is hondenopvang dan iets voor u.
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenasielgoes.nl/modules/xforms/?form_id=4
  • http://deswinge.dierenbescherming.nl/watkosthetomeendieruithetasielteadopteren

Reageer op het artikel "Hond of kat naar het asiel brengen"

Reacties

Rose Marijn, 18-10-2017 14:20 #15
Het is niet bekend wie het baasje is van de kat. Mijn ouders zeggen dat de man waar van de kat is geweest overleden is. Wat moet er nu gebeuren? Groetjes! Reactie infoteur, 18-10-2017
Als je zeker weet dat het een zwerfkat is kunnen je ouders contact opnemen met de dierenambulance en (alleen) vragen wat ze het beste kunnen doen. De dierenambulance niet laten langskomen als het niet om een zoek dier gaat, want anders kan de dierenambulance geld rekenen. Informatie en advies kunnen ze wel geven.

Een asiel bellen kan ook, maar een kat naar het asiel brengen is helaas niet gratis.

Rose Marijn, 17-10-2017 13:59 #14
Hallo, ik ben Rose Marijn.
Ik heb geen kat of hond maar ik en mijn gezin hebben last van een kat die rond zwerft in onze straat, hij/zij zit vol vlooien en heeft een enge bult op zijn poot. Deze kat probeert er voor te zorgen dat wij hem eten en drinken geven. Wij hebben de kat een tijd geholpen maar mijn ouders zijner klaar mee. Ze zeiden dat we niet meer aan de kat mochten zitten doordat hij vlooien heeft. Hij blijft telkens voor de deur zitten, zijn baasje is er echt nóóit. Wat kunnen wij als gezin doen?
En wat zouden jullie kunnen doen?
Een reactie zou erg fijn zijn!
Groetjes Reactie infoteur, 17-10-2017
Is de eigenaar bekend? Dan kunnen je ouders de eigenaar vragen of hij/zij weet dat de kat ziek is, en om eten bedelt. Als dat vriendelijk gevraagd wordt komen je ouders er misschien achter wat de reden is.

Als de eigenaar niet bekend is, kunnen je ouders de dierenambulance bellen en uitleggen dat er een kat rondzwerft die er ziek uit ziet. De dierenambulance zal dan waarschijnlijk komen kijken.

S., 08-10-2017 09:53 #13
Beste Mensen,

Eigenlijk heb ik wat tips nodig. Ik heb sinds 3 maanden een kat in huis. Ik geef dr alle aandacht van de wereld. Als ik alleen met dr ben is ze hartstikke gezellig en komt ze bij mij zitten knuffelen en spinnen. Als mijn vriend thuis is, zit ze heel bang in elkaar gedoken in dr mandje en kan ze alleen maar blazen en uithalen. Ook naar mij! Waar ze nog een uur geleden vrolijk bij mij zat te knuffelen en spinnen zit ze dan naar mij te blazen en uit te halen. Het is een kat met een rugzakje, ze komt uit een huisje waar drie andere katten waren. Waar een kat steeds de baas over haar heeft gespeeld. Ze zat in het andere huis alleen maar verstopt op zolder. Bij ons leeft ze voornamelijk in de woonkamer.

Heeft iemand tips voor mij? Dat mijn kat minder bang is. Help mij! Want ik ben ten einde raad. Reactie infoteur, 09-10-2017
Hi, met Feliway zal de kat een stuk rustiger worden. Het bevat hormonen die katten aanmaken als ze van elkaar houden. Je vriend kan de kat het beste negeren en niet aanhalen. Als de kat er ooit aan toe komt, zal de kat vanzelf naar hem toekomen. Zorg dat je kat een hoge plek heeft waar hij/zij kan liggen, katten voelen zich veilig als ze hoog kunnen zitten. Soms helpt een plekje in de kast of een plankje aan de muur al. Met Feliway lig- en zitplaatsen een beetje inspuiten, ook de handen en kleren van jou en je vriend met Feliway insmeren, zal de kat kalmeren. Het is eigenlijk gemaakt om katten aan elkaar te laten wennen maar het helpt ook tegen andere problemen omdat de kat zich meer ontspannen zal gaan voelen. De kat vervolgens gewoon met rust laten is het beste. Een kast die al gestrest is aanhalen helpt meestal niet. Lees er eens over via dit artikel:

https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/152801-nieuwe-kat-in-huis-feliway-maakt-wennen-makkelijker.html

Succes!

Wilma V. D. Werff, 16-07-2017 10:45 #12
Ik wil mijn 2 katten ook weg doen ivm dat wij zo vaak weg zijn en de katten niet mee kunnen en oppas moeilijk is wil ik ze een ander adres geven waar ze hun laatste jaren kunnen slijten. Maar waar kan dit.
Groetjes Wilma van der Werff

Mevr Sala, 11-06-2017 11:30 #11
Goede middag

Ik wil mijn hond weg doen omdat ze (Jack-Russel) erg agressief is tegen mijn kleinkinderen en die ze al verschillende keren gebeten heeft en ook tegen mij! Ook kan ze niet met andere honden overweg en is altijd op vechten uit. Ze heeft 2 kittens van mijn huiskat doodgebeten
Ze is erg dominant. ze is 9 jaar en het liefst zou ik haar laten inslapen want denk niet dat ze nog te plaatsen is, maar ze is kerngezond, dus ben bang dat een dierenarts dat niet zal doen.
ben bang dat ze hersenletsel heeft op gelopen ooit door een trap van een paard en ze toen wel 1 uur bewusteloos in de wei lag.
Ik word slecht ter been en het uitlaten met zon agressief hondje is geen pretje.

Hopelijk kunt U mij helpen

mvr gr M.Sala

Mvrhond, 11-03-2017 22:01 #10
Beste,

We hebben een hond die een kruisband scheuring heeft. We hadden haar al een keer laten opereren dit kostte ons al een fortuin maar ze is onderdeel van de familie, die kun je niet in de steek laten. 2 maanden later zou ze al vrij mogen rennen en springen van de dierenarts.

Dit hadden wij nog niet gedaan uit angst dat het te vroeg was. 2 weken geleden tijdens het uitlaten zag ze en hond die naast de fiets aan het rennen was en trok zo hard dat ze los kwam en rende achter de fiets en toen we thuis waren zag ik weer dat ze aan het hinkelen was.

Nou hebben we gewacht in de hoop dat t spierpijn zou zijn. Maar ze is nog steeds aan het hinkelen met "de" poot. Maar wij hebben dat geld niet meer voor nog een operatie. Ze is een bully xl en is dus aardig groot en zwaar, de operatie was 1500.

Het is niet dat we haar weg willen maar ze kan ook niet langer zo lopen en we gunnen haar wel een beter leven. We zijn een beetje radeloos. Is de dierenasiel een optie? En wie wil nou een hond waar je al zoveel geld aan uit moet geven voor dat je haar leert kennen? Dit zijn de vragen die door onze hoofden gaan.

Ik hoop dat iemand ons raad kan geven.

Mvg. Reactie infoteur, 13-03-2017
Hi, in eerste instantie zullen jullie toch met de hond naar de dierenarts toe moeten. Dat de boel alweer losgeschoten is zal de dierenarts toch ook aangaan. De hond kan veel pijn hebben, dus bel in elk geval de dierenarts en leg uit dat de hond nu alweer hinkt en dat u er heel veel zorgen om heeft omdat u niet nogmaals zo'n dure operatie betalen kunt. De dierenarts zou een beetje schappelijk moeten zijn en in elk geval een gratis onderzoek verrichten lijkt me niet onredelijk, maar ja, dat bepaalt de dierenarts natuurlijk wel zelf.

Mogelijk is de kruisband niet weer gescheurd en kan het met rust nog genezen, maar de dierenarts zal dat moeten bepalen.

Sterkte, laat nog eens horen hoe het verder is gegaan.

R., 28-02-2017 23:06 #9
Beste

Ik ben de eigenaar van een lieve teef (kruising deense dog labrador) 5jaar oud en heel aanhankelijk. Niet heel erg sociaal met andere honden. Door privéomstandigheden moet ik worden opgenomen voor de duur van 9weken. In mijn directe omgeving kan ik geen opvang regelen. De enige keus die ik heb is het asiel of een pension maar dat is veelste duur.

Doordat ik niet zo goed weet wat ik moet doen, Blijf ik mijn behandeling uitstellen. Want ik wil vooral voorkomen dat mijn hond naar het asiel moet. Maar de tijd begint ook te dringen en de behandeling moet echt gebeuren.

Heeft er iemand nog een goed advies? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-03-2017
Hi, dit lijkt me heel moeilijk voor u. De hond kan idd niet 9 weken alleen blijven. Dingen die u zou kunnen overwegen zijn:

Iemand de hond laten verzorgen voor een bedrag van bijvoorbeeld 3,- per dag. Dat zou 21,- per week kosten, exclusief voer natuurlijk. Die persoon zou dan de hond in huis moeten nemen gedurende 9 weken en krijgt daar dan 9 x 21,- voor. Voor een student of alleenstaande persoon kan zoiets net een bijverdienste zijn die toch meegenomen is.

Op Marktplaats een advertentie plaatsen kan heel handig zijn. Kijk maar eens naar deze advertentie van een oppas die zich aanbied in de regio Nijmegen:

http://link.marktplaats.nl/m1139356257

En dit is haar Facebook:
https://www.facebook.com/search/top/?init=quick&q=Wilma%27s%20Logeetjes&tas=0.275134943625154

Ik weet niet waar u woont, maar op Marktplaats kunt u dus kijken of er iemand in uw omgeving te vinden is, ook kunt u zelf een advertentie plaatsen. Ik hoop nog eens te horen hoe het verder is gegaan

Helma, 24-10-2016 13:49 #8
Hallo, ik heb een hele lieve kat. Hij is een echte buitenkat. Helaas wordt zijn buiten steeds kleiner, want ik woon in een zeer kattenonvriendelijke buurt. Hij is al eens vergiftigd, met een windbuks beschoten en met een voorwerp op zijn ruggenwervel geslagen. Gevolg is, dat hij steeds minder vaak naar buiten gaat. Hij verveelt zich stierlijk in mijn kleine tuintje en binnen, ondanks alle speeltjes waar hij niet naar omkijkt. Ik heb zo met hem te doen en gun hem een plekje op een boerderij of bij iemand met een grote tuin waar hij zich kan uitleven. Of het moet zo zijn, dat hij zich toch gelukkig voelt nu hij meer een binnenkat is geworden. Ik weet dat niet en kan het ook niet goed inschatten. Hij eet en drinkt goed en eigenlijk wil ik hem voor geen goud missen. Heeft iemand een idee of ervaring hiermee? Reactie infoteur, 24-10-2016
Een kat heeft liefde en aandacht nodig. Als je dagelijks de tijd hebt om te aaien en ook even met hem/haar te spelen, naast alles wat je hem al geeft, is de kat wellicht gelukkiger dan je denkt. Wel is het waar dat een kat zich vervelen kan, vooral als hij veel alleen is.

Een 2e kat zou een oplossing zijn, maar het kost tijd om ze te laten wennen. Een jonger exemplaar wordt w.s. sneller geaccepteerd dan een oudere kat, maar zelfs als ze niet voor 100% vrede sluiten hebben ze toch veel aan elkaars gezelschap. Is een 2e kat geen optie? Zorg dan sowieso voor veel afleiding. Denk aan: hoge plekken waar hij naartoe kan klimmen, kartonnen dozen met gaten erin, dagelijks een paar maal knuffelen, variatie in voedsel (vers vlees en verse vis), vogelveren rapen en aan je kat geven, besprenkel kroelplaatsen met valeriaandruppels, geef eens catnips en gevriesdroogde muisjes. Doe je best om meer aandacht en speeltijd te creëren en het zal beter gaan. Ik hoor graag nog eens hoe het gaat. :)

Roger, 15-10-2016 11:45 #7
Hoi Lily, hier in Apeldoorn zit een opvang voor cavia's etc… Caviastal en opvang heet dat, heeft ook een Facebookpagina.

Lily, 12-09-2016 12:08 #6
Marktplaats gratis weggeven gaat niet zonder risico zoals hieronder beschreven wordt als advies, dieren kunnen eindigen als voer en mishandeld door dierenbeulen, is bekend ook op het nieuws, mensen worden zelfs opgepakt zo erg is het.
Mijn vraag is dat vele asielen moeilijk kleindieren willen opnemen, zelfs als je geld biedt weigeren ze dit zelfs terwijl je in een nare situatie zit. Is er iemand die landelijk weet welke goede asielen kleindieren opnemen, zoals vogels, knaagdiertjes en etc. Is online ook moeilijk te vinden, vindt dat er iedere provincie minstens 1 moet zitten zodat de dieren niet gedumpt worden op straat en dus erg. Bij bellen van asielen wordt vaak een nee beantwoord.

Davine Bernard, 12-05-2016 17:18 #5
Goedemiddag, wij hebben 6 jaar geleden een zwerver in huis genomen, hij was achtergelaten door zijn eigenaar die ging verhuizen! Het is een Noorse boskat en heel lief, omdat hij bij andere mensen in de tuin ging sproeien hebben bij hem laten castreren maar nu komt het: het is een buitenkat, hij kent geen kattenbak, hebben we geprobeerd! Hij is ongeveer 12 jaar en slaapt de laatste tijd wel veel binnen. Nu moeten mijn man en ik ons huis gedwongen verkopen en weten wij niet wat wij met onze Arie aanmoeten, overal gevraagd maar niemand wil hem die korte tijd die hij nog heeft verzorgen! Ik zit met mijn handen in het haar en slapeloze nachten! HELP! Reactie infoteur, 13-05-2016
Hi, ondanks uw uitleg is me niet duidelijk waarom u de kat nergens kwijt kunt. Is dit omdat hij binnen plast, bijvoorbeeld op de vloer?

Decoster, 12-05-2016 09:33 #4
Ik zou graag een vraagje willen stellen, ik heb een hondje een Maltezerke en die logeert nu voorlopig bij mijn vriendin, maar mijn vriendin haar vader zegt dat hij dat hondje zal plaatsen in het asiel zonder dat ik daar voor mijn toestemming heb gegeven, kan ik dan daar voor een klacht indienen tegen mijn vriendin haar vader?

Dank jullie op voorhand voor de medewerking. Met Vriendelijke Groeten Kurt Decoster Reactie infoteur, 12-05-2016
Hi, ik denk dat je wel een klacht kunt indienen maar voorkomen is beter dan 'genezen, ' en de vraag is of het veel zou helpen. Kan je de hond niet beter zo snel mogelijk daar ophalen? Of kan iemand anders dat misschien voor je doen. Of misschien kunnen je ouders bellen naar de vader van die vriendin, om te voorkomen dat de hond in het asiel terecht komt. Die vader kan trouwens niet zomaar een hond bij een asiel plaatsen, dat kost hem wel een bepaald bedrag. Waarom wil die vader dit eigenlijk doen?

Suyois, 04-05-2016 10:46 #3
Goeiedag,

Ik ben zelf allergisch voor mijn katten, nadat ik gescheiden ben en me vrouw in het buitenland is gaan wonen heb ik de katten op me genomen. maar ze vergen te veel aandacht en dat kan ik ze niet geven. Het zijn superlieve poesjes en ze houden van kroelen. Maar het lijdt aan me gezondheid.

Zelf ben ik ook gehecht aan de beestjes maar ik moet ze wegdoen met pijn in mijn hart.
Doordat ik deze website heb gevonden begrijp ik het meer en weet dat ik niet de enige ben. Maar ik voel me nog erg schuldig erover. en heb er zelfs verdriet over. Toch moet ik die beslissing maken en vind het erg moeilijk.

Lena, 30-12-2015 02:01 #2
Mijn man heeft me verlaten hij had een circus en heeft nu de dieren bij mij achter gelaten nu zit ik.met 3 honden en 4 katten financieel heeft hij me goed kapot gemaakt ik kan dus niet voor mijn dieren zorgen dit met pijn in mijn hart wat kan ik doen Reactie infoteur, 31-12-2015
Hi, wat moeilijk voor u. Maar gezien uw financiële problemen zijn dit inderdaad erg veel dieren om te onderhouden. Heeft u geprobeerd om op Marktplaats gratis advertenties te plaatsen? Hoewel het niet makkelijk zal zijn, zijn er altijd mensen die graag een lief gratis huisdier zouden ophalen. Het zal wel een kwestie zijn van volhouden want het kan even uren voordat u een nieuw huis gevonden heeft.

Kijk voor uzelf of u misschien toch enkele dieren houden kunt, omdat het erg emotioneel zal zijn om afstand te doen van alle dieren tegelijk. Misschien 1 hond en 1 kat, of misschien 2 katten. Ook als alle dieren weg zijn kan dat de eenzaamheid versterken.

Durf op Facebook en andere social media om gratis honden -en kattenvoer te vragen. Misschien hebben mensen nog voer over. U kunt dan terecht bij Facebook pagina's die gratis weg geven.

De dieren kunnen er niets aan doen. U kunt er ook niets aan doen. Misschien zijn er mensen in uw omgeving die mee kunnen helpen, met voer betalen bijvoorbeeld. Of misschien zijn er vrienden of familieleden die een kat of hond willen opnemen. Het asiel vraagt inderdaad geld om dieren af te geven, omdat u dat niet betalen kunt is de enige mogelijkheid de dieren weg te geven aan mensen die een gratis huisdier zoeken.

Veel sterkte ermee, en laat nog eens horen hoe het verder is gegaan.

Tamari, 25-06-2015 10:44 #1
Ik heb een kitten van 3 maanden en ik kan er niet meer voor zorgen. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 25-06-2015
Hi, je kunt het weggeven aan iemand die een kitten zoekt. Je kunt de kitten op Marktplaats gratis aanbieden als je niemand in je omgeving kent die hem/haar graag wil hebben. Je mag het kitten niet zomaar ergens achterlaten, bovendien zou het dan doodgereden worden. Bij het asiel afgeven kost geld. Je kunt het asiel bellen en vragen of er andere oplossingen zijn. Asiels zijn er in eerste instantie om te zorgen dat dieren goed onderdak krijgen dus ze zullen ook behulpzaam zijn als je je problemen uitlegt. Sterkte.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 20-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten tips
Reacties: 15
Schrijf mee!