InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Angst voor honden

Angst voor honden

Angst voor honden Hoewel we in Nederland best veel dierenliefhebbers en specifiek hondenliefhebbers hebben, zijn er ook nog genoeg mensen die angst voor honden hebben. Ingegeven door een eerdere negatieve ervaring, door ouders/familie of omdat de cultuur het “niet toelaat”. Hoe dan ook, met zoveel honden in Nederland ontkom je bijna niet aan deze dieren. Hoe ga je er dan mee om?

De angstige situatie

Onveilig

Gezien de grote hoeveelheid honden in Nederland, kan je dus op iedere hoek van een straat een hond tegenkomen. Dat maakt dat menig mens die angst heeft voor honden, de directe omgeving als onveilig ervaart. Het maakt voor de meesten niet uit hoe groot de hond is, hoewel een grote hond toch meer angst in zal boezemen dan een klein hondje. Aangelijnd is een must, want als dat niet is, breekt bij de meeste angstige mensen het angstzweet direct uit.

Waarom juist die angstige mens?

We zien vaak dat veel honden juist op die angstige mens afkomen. Dit heeft te maken met het gegeven dat angstige mensen juist gedrag vertonen, wat maakt dat honden reageren. Als kinderen niet bekend gemaakt zijn c.q. opgegroeid zijn met honden en het gegeven dat niet iedere hond bijt of vies is, is de kans aanzienlijk dat ze een schrikreactie hebben en dat kan de hond vervolgens ook weer uitdagen.

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal
Oorzaken
Soms is het duidelijk waar de oorzaak ligt en soms helemaal niet. Voorbeeldgedrag van ouders is een duidelijke, maar ook ooit gebeten zijn is een bekende. Het heeft bijna altijd te maken met het gegeven dat mensen hondengedrag niet snappen en het maakt ze voor die mensen onvoorspelbaar. Als dat het geval is, verliezen mensen controle, men voelt zich onmachtig en de hond krijgt de schuld hiervan.

Hoe pak je angst aan? Van overleven naar overwinnen

Overleven

Ieder mens functioneert pas optimaal als deze zich in een veilige omgeving begeeft. Veiligheid komt direct na de eerste levensbehoeften zoals zuurstof, eten en drinken en slapen. Dat maakt dat we er alles aan doen om die veilige situatie te bewerkstelligen. Natuurlijk is dit veel intenser als er direct gevaar dreigt, dan kom je als het ware in de overlevingsmodus.

Toch is de spanning die ontstaat in het lichaam wanneer je angst voor honden hebt, enigszins te vergelijken met die overlevingsangst. Je lichaam maakt stresshormonen aan, met als gevolg:
  • hartkloppingen
  • verhoogde bloeddruk
  • transpiratie
  • draaierig gevoel in de darmen
  • snelle ademhaling (je gaat hoger ademen)

Je kunt er mee leren leven, maar dan zal iedere hond - zeker die van enig formaat - je angst aan blijven jagen. Wellicht is het verstandiger om je angst te overwinnen.

Overwinnen

Het begint met je te verdiepen in honden en hun gedragingen. Praat er over met mensen die verstand van honden hebben, want zo leer je honden pas echt kennen. De lichaamstaal van honden zegt heel veel en zo leer je spelenderwijs hoe honden in elkaar zitten en worden steeds meer voorspelbaar voor je. Vanaf dat moment neemt het oncontroleerbare al af.

Bron: 27707, PixabayBron: 27707, Pixabay
Benader nooit onverwacht, dat kan een schrikeffect bij de hond teweegbrengen, maar sta open voor de hond en laat toe dat hij je begroet met gesnuffel (ben je nog bang voor een beet, benader hem dan met een gesloten hand in plaats van een open hand). Dit kan met kinderen bijvoorbeeld eerst op een speelgoedhond geprobeerd worden en daarna, eventueel met als voorbeeld een ander kind wat niet bang is, kan de echte hond op dezelfde manier benaderd worden. Na het snuffelen kan een aai over de kop misschien een volgende stap zijn, waarbij geldt dat als je dit bij een willekeurige hond op straat wilt doen, je altijd de eigenaar om toestemming moet vragen. Die kent de hond immers het beste.

Aanmoediging dat men het goed doet is altijd aan te bevelen, zeker bij kinderen. Dit geeft ze een stimulans om door te gaan. Beetje bij beetje komt dat veilige gevoel terug zodra men ervaart dat de hond, mits goed benaderd, helemaal niets doet, de aandacht prettig vindt of misschien zelfs wel een speelkameraad kan zijn.

Tot slot

Het is zeker bij kinderen aan te raden dat, wanneer ze angst voor honden hebben, je actie onderneemt. Honden zijn er altijd en overal en zijn eigenlijk helemaal niet verkeerd als onderdeel van de opvoeding. Bovendien ontneem je een gevoel van onveiligheid op een relatief eenvoudige manier, wat maakt dat men zich meer open kan ontplooien … wat overigens voor de volwassenen met angst ook niet verkeerd is.
Gerelateerde artikelen
Angstige hondenAngstige hondenElke hond is wel eens angstig in zijn of haar hondenleven. Sommige honden zijn bang van vuurwerk of van de stofzuiger. A…
Mijn hond is bang voor mensenSommige honden zijn bang voor mensen. Afhankelijk van hun aanleg, maar vooral ook afhankelijk van hun opgedane ervaringe…
Gezondheidsproblemen bij honden: Angsten en fobieënNet zoals bij mensen worden emoties bij honden chemisch aangestuurd. Emoties zoals angst en fobieën kunnen zich dan ook…
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Bronnen en referenties
  • Joyce Brinkman - dierenarts
  • Afbeelding bron 1: Eigen hond - Annastaal
  • Afbeelding bron 2: 27707, Pixabay

Reageer op het artikel "Angst voor honden"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!