InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Brengen zwarte katten ongeluk?

Brengen zwarte katten ongeluk?

Brengen zwarte katten ongeluk? Zwarte katten, vroeger dacht men dat ze ongeluk brachten. Dat is natuurlijk onzin. Een kat kan helemaal geen ongeluk brengen. Dat bijgeloof is al heel oud en dateert wellicht uit de tijd dat men nog geloofde dat er heksen bestonden. En de kleur zwart, wat is daar mis mee? Je draagt toch ook wel eens een zwarte jas? Of een hond of konijn met zwart haar, die brengt toch ook geen ongeluk? Je kunt het ook omdraaien. Sommige zwarte katten brengen namelijk geluk.

Radamenes

In het Poolse Bydgoszcz werd een zwarte kater (Radamenes genaamd) in 2015 zwaargewond een opvangcentrum voor dieren binnen gebracht. Dierenartsen moesten er heel wat aan doen om het diertje in leven te houden, maar toen hij hersteld was ontpopte hij zich als een een heel bijzonder dier. Een kat die andere zwaargewonde katten verzorgt. Hij wast ze, gaat bij ze liggen om ze warm te houden en toont geen enkele vijandigheid tegen voor hem andere onbekende katten. Dit schijnt uniek gedrag te zijn voor een kat. Radamenes lijkt te weten wat zieke of gewonde katten doormaken en hij lijkt medelijden te hebben met elke zwaargewonde of zieke kat. Bij het opvangcentrum zijn ze zo verknocht aan hem geraakt dat ze hem nooit meer kwijt willen.

Brengen zwarte katten ongeluk?

De kleur zwart associeerden mensen vroeger voornamelijk met de dood, tegenwoordig is de kleur zwart als kleding niet meer dominant te zien op bijvoorbeeld begrafenissen. De kleur zwart wordt ook veel gezien op officiële feestjes, en daarom is zwarte kleding tegenwoordig juist chique. Als een zwarte kat ongeluk zou brengen, zou een zwarte hond ook ongeluk moeten brengen. Waar komt het idee dat zwarte katten ongeluk zouden brengen, eigenlijk vandaan?

Katten als symbool van kwaad

Katten worden wel gezien als enigszins mysterieuze dieren. Egyptenaren aanbaden katten. Katten hadden hun eigen godin, Bastet genaamd. Egyptenaren waren ervan overtuigd dat katten ook een ziel hebben. Katten werden na hun dood net als mensen gemummificeerd. Voor de Egyptenaren waren katten dus sowieso dieren die een positieve betekenis hadden. Oudere volken, en ook de oude Hebreeërs geloofden echter dat men in de resten van gecremeerde zwarte katten, demonen kon zien. Demonen stonden (en staan) symbool voor het kwaad, en zo werden zwarte katten indirect met het kwaad geassocieerd. Later geloofde men dat er heksen bestonden en deze zouden zwarte katten hebben. De zwarte kat kon ook de vermomming van een heks zijn. Men geloofde dat heksen zich in een zwarte kat konden veranderden, en ook dat heksen duivels bezaten die de macht hadden om zich in een zwarte kat te veranderen. In sprookjes werden heksen meestal samen met een zwarte kat afgebeeld. Heksen vlogen op een bezem door de lucht, met achterop een zwarte kat. Aangezien de meeste mensen niet meer in deze onzin geloven, zijn er ook steeds minder mensen die zich inbeelden dat een zwarte kat ongeluk brengt.

Zwarte dieren die ongeluk zouden brengen

De zwarte kat is niet het enige dier dat geassocieerd wordt met ongeluk. Iedereen kent immers het beeld van de zwarte kraai op een tak of huis wat als voorteken van de dood wordt beschouwd. Het is vooral de kleur zwart die men associeert met negatieve en duistere zaken. Denk maar aan uitdrukkingen als 'zwarte magie' of een 'zwarte lijst,' of een 'zwarte weduwe' of 'zwart geld.' Het heeft altijd een negatieve lading. Zwart is ook de kleur van de rouw. Zwarte dieren die ongeluk zouden brengen zijn:
  • zwarte katten.
  • zwarte paarden.
  • zwarte kraaiachtigen.

Bijgeloof rondom zwarte katten

Bijgeloof rondom katten beperkt zich niet tot angst voor ongeluk. Zwarte katten zouden ook de volgende zaken tot gevolg hebben:
  • ongeluk als je een zwarte kat tegenkomt op straat.
  • een zwarte kat die onder een ladder doorloopt zou dubbel ongeluk brengen.
  • een zwarte kat die bij je mond in de buurt komt, kan je adem stelen zoals vampieren zouden doen.
  • een zwarte kat die in je huis sterft brengt je ongeluk.
  • een zwarte kat die verhuist naar het huis waarheen jij verhuist, zou je ongeluk brengen.

Of brengt een zwarte kat juist geluk?

Ten onrechte wordt nogal eens beweerd dat zwarte katten ongeluk brengen. Grappig genoeg zijn er ook landen waar men overtuigd is dat zwarte katten juist geluk brengen. In Engeland geloven bijgelovige mensen zelfs dat zwarte katten geluk brengen, maar witte katten brengen volgens de Engelsen juist ongeluk. Een zwarte kat is in ieder geval een bijzonder mooi huisdier, want ze hebben vaak een opvallende mooie vacht. De zwarte vacht kan blauwachtig glanzen. De ogen zijn vaak geel, groen, of soms blauw. Zwarte katten brengen natuurlijk geen ongeluk en er bestaat geen enkel dier dat ongeluk brengt. Het bijgeloof komt voor uit heel oude verhalen, daterend uit tijden dat mensen nog in heksen en in toveren geloofden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwarte katten steeds minder populairnieuws uitgelichtZwarte katten steeds minder populairZwarte katten worden steeds minder populair. Niet alleen in Nederland maar overal. Dit heeft niets te maken dat men een…
Wat is populair bijgeloof?Wat is populair bijgeloof?Voor menigeen is het leven doorspekt met bijgeloof, ook al staan we hier lang niet altijd bij stil. Het is niet erg, ook…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Voortekens & Voorspellen - Katten Paarden SpinnenVoortekens & Voorspellen - Katten Paarden SpinnenVoortekens en Voorspellen. In de oudheid werden al zieners, orakels en waarzeggers etc. geraadpleegd. Voorspellingen zoa…
De geschiedenis van onze huiskatDe geschiedenis van onze huiskatIn het begin waren mensen jagers, later werden ze boeren. Die boeren bezaten hutten, huizen en schuren, waarin ze hun vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/2015/04/kat-zorgt-voor-zwaargewonde-dieren-in-dierenopvang
  • http://www.poezenweide.nl/De-zwarte-kat,-de-kwaad-van-het-bijgeloof.asp

Reageer op het artikel "Brengen zwarte katten ongeluk?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten tips
Schrijf mee!