InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelen

Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelen

Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelen Opeens schiet het door je hoofd: ik wil een hond! Maar voordat je op zoek gaat naar een pup, zijn er een aantal dingen die je je moet realiseren. Hoe schattig een pup ook is, ze blijven dat niet. Een pup mag nooit een impuls aankoop zijn, aangezien honden gemiddeld vijftien jaar oud kunnen worden. Vraag jezelf dus af of je voldoende ruimte in je leven hebt, zowel nu als in de toekomst.

Tijd

Het eerste wat u moet vaststellen is of je genoeg tijd hebt. Hoe ziet je dagelijks leven eruit? Als je veel van huis bent en je hond alleen thuis moet blijven, kun je beter geen hond nemen.

Uitlaten

Een hond moet drie à vier keer per dag lopen. U kunt wel een keer een hondenuitlaatservice inschakelen, maar het is niet verstandig dit dagelijks te doen. Een hond heeft niet genoeg aan eten en wandelen. Een hond wil graag bij je zijn en wil ook aandacht door te spelen of te knuffelen.

Roedel

Een hond is gewend om in een roedel te leven. Hij wil daarom veel tijd met jou en je gezin (zijn roedel) kan doorbrengen. Als je hond veel alleen is, kan hij zich gaan vervelen en ongelukkig worden.

Pup

Een pup vraagt om nog meer tijd en geduld. In het begin kan een pup niet alleen zijn en zul je veel tijd moeten stoppen in het zindelijk maken en het opvoeden van de pup.

Alhoewel je in het gezin taken kunt verdelen, moet je ervan uitgaan dat het meeste werk op jouw schouders terecht komt.

Asiel

Als je een hond wilt, denk dan ook aan een asiel. Er zijn zoveel honden die, wegens omstandigheden, een nieuw baasje zoeken. Het voordeel van een volwassen hond is dat je vaak weet wat je in huis haalt en hij is al opgevoed én zindelijk. Maar ook voor pups kunt u terecht bij een dierenasiel.

Op Stichting Dierenasiels kun je honden zoeken die in asiels zitten. Je kan selecteren op ras, geslacht, leeftijd, maar ook of de hond bij kinderen, andere honden of katten geplaatst kan worden.

Zwerfhonden

Er zijn ook nog andere opties. Zo heeft Stichting Aai ook veel honden die een baasje zoeken. Sommige zijn wat ouder en wonen momenteel in Nederland, maar zij plaatsen ook zwerfhonden uit landen als Turkije, Griekenland en Spanje. Deze honden zijn vaak nog jong en moeten dus nog wel opgevoed worden.

Voor slechts 150 euro wordt het beestje naar Nederland gevlogen, getest, ingeënt, gechipt en de volwassen honden veelal ook gesteriliseerd. Als je op internet rond kijkt, zul je meer instellingen vinden die honden een tweede kans proberen te geven.

Betrouwbaar adres

Neem vooraf de tijd uit te zoeken of je een hond voldoende kan bieden.
Qua tijd, maar ook financieel honden zijn immers niet goedkoop. Hoeveel kost een pup?
Als je besluit om een pup te kopen, zoek dan een betrouwbaar adres. Gezonde pups op betrouwbare adressen

Als jij je hond voldoende kan bieden, zal de hond er ook hééél veel voor terug geven in de vorm van liefde, gezelligheid en geluk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Tips voor het uitlaten van je hondTips voor het uitlaten van je hondOver het uitlaten van of wandelen met je hond hebben hondentrainers en andere kenners van honden en hondengedrag verschi…
Cesar Millan, de hondenfluisteraarmijn kijk opCesar Millan, de hondenfluisteraarCesar Millan, de hondenfluisteraar, bekend van het programma " The Dog Whisperer" op National Geographic wordt geprezen…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…

Reageer op het artikel "Een hond nemen kost tijd: de voordelen en nadelen"

Infoteur: Jour
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hond
Schrijf mee!