InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziekte van Carré bij hond, laat uw hond altijd vaccineren!

Ziekte van Carré bij hond, laat uw hond altijd vaccineren!

Ziekte van Carré bij hond, laat uw hond altijd vaccineren! Honden zijn net als mensen zeer gevoelig voor bacteriën, virussen en andere ziekten. In het geval van de ziekte van Carré is er sprake van een virale infectie, waardoor vele lichamelijke processen ernstig worden benadeeld. De hond heeft spierslapte, ademt lastig, traant en hoest veel. Daarnaast kan het gepaard gaan met epileptische aanvallen, braken en heftige diarree. Wat houdt de ziekte van Carré in, hoe leidt het vaak tot het overlijden en waarom is vaccineren van belang?

Ziekte van Carré hond

Eerste tekenen van de ziekte

De ziekte uit zich in eerste instantie als koorts, danwel zijn er grieperige klachten. Dit duurt vrij kort waarna het verdwijnt. Na enkele dagen komt de temperatuursverhoging terug en is het meer ernstig. Het houdt daarbij veel langer aan. Sommige honden reageren er beperkt op waarbij de hond minder alert is, traant en een blaffende hoest heeft. Heeft het onvoldoende weerstand dan wordt de ademhaling, organen en de hersenen geïnfecteerd. Het heeft vergaande complicaties voor de hond. De ademhaling is slecht, waarbij het dier veel blaft en plakkerige witgele slijm uitscheidt of ophoest. Het leidt geregeld tot een longontsteking en gaat gepaard met braken en waterige ontlasting. Ook kunnen de kussentjes onder de poten verharden. Indien u deze symptomen herkent bij uw hond, dan is een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk.

Aanvallen

In een vergevorderd stadium slaat de ziekte over naar het zenuwstelsel. Oftewel de communicatie tussen de hersenen met spieren, organen en lichaamsprocessen wordt verstoord. Dit is een progressief verslechterende omstandigheid, echter valt in de eerste fase van de ziekte niet op. Het gaat daarbij om “gedeeltelijke” uitval van zenuwen, motorieke problemen en aanvallen. Het kan daarbij gaan om gedragsproblemen van de hond, maar ook gevoelloosheid en epileptische aanvallen. Een aanval kan daarbij plotsklaps voordoen, waarna de hond weer enigszins herstelt. Omdat de zenuwen geleidelijk aan uitvallen kan de werking van de ademhalingsspieren stoppen, waardoor de hond komt te overlijden.

Virale overdracht ziekte van Carré

De ziekte wordt veroorzaakt door een aan mazelen gerelateerd virus. Het gaat daarbij specifiek om het canine distemper virus. Het is een morbillivirus en wordt ook wel het hondenziektevirus genoemd. Ondanks dat het virus buiten het lichaam niet kan bestaan, wordt het verspreid via druppeltjes. Denk aan het blaffend hoesten, waardoor vloeistof met het virus wordt verspreid. Indien andere honden in de nabijheid zijn, dan is de kans groot dat die honden ook worden geïnfecteerd. Het virus kan door wilde dieren worden overgedragen. Het komt daarnaast ook voor dat een niet ingeënte puppy via een illegale fokker andere dieren besmet.

Besmettelijkheid

Van de geïnfecteerde honden vormt de minder heftig reagerende groep honden een probleem. De ziekte wordt niet als zodanig herkent, waardoor het baasje met de hond blijft doorlopen. Oftewel deze groep honden is aanleiding voor versnelde verspreiding van deze zeer besmettelijke ziekte. Indien de hond relatief ernstig wordt getroffen, wordt meestal per direct de dierenarts ingeschakeld, waardoor verspreiding wordt vermeden. De behandeling is er dan op gericht om complicaties te verminderen en verspreiding uit te sluiten. Let wel als een hond de ziekte heeft overleefd, dan kan de hond nog steeds maanden achtereen andere honden infecteren.

Waarom hond altijd vaccineren?

Het virus is zeer besmettelijk en kan verstrekkende gevolgen hebben voor de hond. Het is daarom altijd van belang dat de hond reeds op jonge leeftijd tegen de ziekte van Carré wordt ingeënt. Een vaccinatie voorkomt verdere verspreiding, maar ook dat uw hond niet ziek wordt. Let wel de vaccinatie verplicht is, indien u meerdere honden heeft. Toch is het altijd verstandig om te vaccineren om complicaties te vermijden. Laat u aanvullend door de dierenarts informeren, zodra een nieuwe puppy is geboren of als u een nieuwe hond neemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatieLongontsteking of pneumonie: soorten, symptomen & vaccinatieAls je te maken krijgt met symptomen als droge hoest en koorts, is het best opletten voor een mogelijke longontsteking.…
Kennelhoest bij de hondKennelhoest bij de hondIedereen heeft wel eens gehoord van kennelhoest. Het is ook een veelvoorkomende ziekte bij honden, omdat de verspreiding…
Wanneer en waartegen moet mijn hond ingeënt worden?Wanneer en waartegen moet mijn hond ingeënt worden?Net als de mens moet een hond regelmatig ingeënt worden. Zo krijgt de hond geen vervelende ziekten als parvo, hondsdolhe…
Hondenziekte: een levensbedreigende ziekte bij de hondHondenziekte: een levensbedreigende ziekte bij de hondJe hond heeft tranende ogen, een loopneus en hoest. Symptomen die in eerste instantie wellicht aan een onschuldige verko…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 6 januari 2015:
  • https://www.zoetis.nl/aandoeningen/honden/hondenziekte-ziekte-van-carre.aspx#accept
  • http://www.diernet.nl/jmsitedata/index.php/hondkatmenu/21-afweersysteemhondkat/73-hondenziekte-canine-distemper-

Reageer op het artikel "Ziekte van Carré bij hond, laat uw hond altijd vaccineren!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Hondenziekten
Schrijf mee!