InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Leptospirose: brakende hond, bekzweren, bloeding en diarree

Leptospirose: brakende hond, bekzweren, bloeding en diarree

Leptospirose: brakende hond, bekzweren, bloeding en diarree Graag wandelt u met uw spelende hond door het bos of langs het strand. Uw trouwe viervoeter heeft het naar de zin en kwispelt veel. Het kan echter voorkomen dat u uw hond even uit het oog verliest en het in stilstaand water terechtkomt of in aanraking komt met een wild knaagdier. Deze dieren kunnen een bron van zeer schadelijke bacteriën zijn, waardoor uw hond de Ziekte van Weil oploopt. Hoe ligt leptospirose aan deze ziekte ten grondslag, wat zijn de gevolgen en waarom is jaarlijkse vaccinatie belangrijk?

Ziekte van Weil, leptospirose hond

Aanleiding

U heeft een speelse hond en daar wilt u graag van genieten. Met uw trouwe viervoeter gaat u er geregeld op uit, om door het bos of over het strand te wandelen. Heerlijk onthaasten waarbij uw hond door de bladeren of het water rent. De natuur lijkt onschuldig, echter ziekteveroorzakers liggen op de loer. Zeker als de hond in contact komt met langdurig stilstaand water of wilde knaagdieren kan het verstrekkende gevolgen hebben.

Invloed van bacteriën

In stilstand water kunnen bacteriën tot ontwikkeling komen, welke schadelijk zijn. Ook wilde knaagdieren kunnen er drager van zijn. Het is dus als baasje oppassen geblazen, indien de hond door water rent of juist een knauw, beet of krab van een knaagdier krijgt. Bacteriën geheten leptospirae kunnen worden overgedragen, waarbij een bloedinfectie ontstaat. In het bloed kunnen bacteriën zeer snel verspreiden en vermeerderen. Enerzijds beschadigt het de bloedvaatwand en anderzijds worden organen aangetast. Praktisch altijd heeft de hond veel letsel door een heftige infectie aan de nieren en lever. Strikt genomen kunnen alle dieren en de mens er ziek van worden. Wilde dieren zijn er meestal resistent voor, terwijl honden of katten dat niet zijn. Doordat de bacterie snel via de bloedbaan verspreid, verslechtert de gezondheid van de hond snel en kan het geregeld noodlottig aflopen.

Symptomen bij de hond?

Indien uw huisdier een bacteriële infectie heeft opgelopen kunnen de symptomen zeer variëren. Soms gebeurt er weinig mogelijk omdat het ras een relatief goed immuunsysteem heeft. In het andere uiterste heeft de hond heftige reacties. Het uit zich in problemen met eten, braken en dunne ontlasting. Daarnaast is er sprake van inwendige bloedingen. Aanvullend wordt de lever aangetast, waardoor relatief grote hoeveelheden ureum in het lichaam terechtkomen. Dit is een afvalstof aangemaakt bij de eiwitstofwisseling en wordt niet goed door de lever afgevoerd. Hoge concentraties zorgen voor zenuwaandoeningen, veel overgeven en de vorming van bekzweren. Verder zorgt leverontsteking ervoor dat bilirubine onvoldoende wordt afgevoerd, waardoor geelzucht ontstaat. De hond kan een gele huid, mond, geslachtsdeel en/ of ogen hebben. Soms gaat het gepaard met meningitis.

Besmettelijkheid leptospirose

Voordat kan worden behandeld, dient de reden van de problemen te worden vastgesteld. Enerzijds kan het worden aangetoond door bacteriën in het bloed aan te tonen en anderzijds door ureum met eiwitten te analyseren. Het geeft een goed beeld van de achterliggende veroorzaker. Omdat urine van een besmet dier boordevol bacteriën zit, kan het andere dieren besmetten. Plast de hond buiten dan kan het direct de omgeving beïnvloeden. Het kan op die manier stilstaand water eveneens besmetten, zodat andere dieren het krijgen. Let wel ook u als baasje kunt hiermee besmet raken. Voorzichtigheid is dus noodzakelijk.

Methode van behandeling

Omdat het gaat om een bacteriële bloedinfectie dient het met een antibiotica kuur te worden behandeld. Daarbij dient eveneens voldoende vocht aan het bloed te worden toegevoegd, om nadelige gevolgen voor de lever en nieren te vermijden. Eveneens wordt het dier in eerste instantie geholpen om overgeven en dunne ontlasting te minimaliseren. Om te vermijden dat uw hond ooit Leptospirose oftewel de Ziekte van Weil krijgt, kan een preventieve vaccinatie worden toegediend. Het zorgt ervoor dat uw huisdier tegen dit gevaar in de natuur is beschermd, zodat u ongestoord met uw hond in het bos of langs het strand kunt wandelen. Let wel de vaccinatie dient jaarlijks te worden herhaald. Laat u daartoe door de dierenarts uitvoerig informeren, zodat uw hond optimale bescherming tegen deze bacterie heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=Ziekte_van_Weil_Hond

Reageer op het artikel "Leptospirose: brakende hond, bekzweren, bloeding en diarree"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenziekten
Schrijf mee!