InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Kennelhoest bij de hond

Kennelhoest bij de hond

Kennelhoest bij de hond Iedereen heeft wel eens gehoord van kennelhoest. Het is ook een veelvoorkomende ziekte bij honden, omdat de verspreiding hiervan nogal moeilijk te beperken is. Wat de naam al doet vermoeden komt kennelhoest het meeste voor op plaatsen waar er zich grote groepen honden bevinden zoals bijvoorbeeld dierenasiels, hondenshows en vanzelfsprekend kennels.
Bron: Jesusfreak210, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Jesusfreak210, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is kennelhoest?

Kennelhoest is een droge hoest bij de hond. Deze gaat vaak gepaard met kokhalzen en braakneigingen die vaak erger worden bij fysieke inspanningen. Vaak wordt er ook slijm opgehoest.

Deze ziekte wordt meestal veroorzaakt door het para-influenza virus, met als één van de bacteriën de Bordetella bronchiseptica. Er kunnen meerdere oorzaken zijn van kennelhoest maart het para-influenza virus met de Bordetella bacterie is de meest voorkomende. Wanneer je hond wordt besmet door dit virus kan dit een infectie veroorzaken van de luchtwegen. Wat kan leiden tot een keel en luchtpijpontsteking. Indien de kennelhoest onbehandeld blijft kan dit in sommige gevallen leiden tot bronchitis, longontsteking tot zelfs ontwikkeling van een chronische kennelhoest.

Kennelhoest wordt overgedragen via vochtdeeltjes in de lucht. Wanneer een hond met deze ziekte niest of hoest zal deze het virus verspreiden. Deze ziekte voorkomen is dus heel moeilijk wanneer je hond in contact komt met vele andere honden.

Behandeling

Het is een cliché maar voorkomen is beter dan genezen. Er bestaat tevens ook een vaccin tegen kennelhoest waardoor je hond veel minder kans heeft om besmet te worden. Het afschermen van je hond tegen zieke dieren is ook een optie maar helaas nooit haalbaar.

Kennelhoest bij de hond is vergelijkbaar met een griep bij de mens. De meeste dierenartsen zullen net zoals dokters voor de mens niet haastig zijn bij het voorschrijven van een antibioticum, en is uitzieken de meest voorkomende behandeling.
Een droge en warme omgeving bevordert het genezingsproces. Zorg ervoor dat je hond niet teveel zware fysieke inspanningen doet en niet teveel stress heeft. Genoeg rust is de belangrijkste stap naar genezing en is ook het perfecte excuus om je trouwe viervoeter eens lekker te verwennen.

Maar belangrijk is om je hond altijd te laten controleren door een dierenarts zodat je zeker bent dat het hier daadwerkelijk om kennelhoest gaat. Hoesten kan ook op andere ziektes wijzen dus is het altijd aangeraden een bezoekje te brengen aan je dierenarts.
Gerelateerde artikelen
Virale en bacteriële ziekten bij hond en katVirussen en bacteriën zijn microben die ziekten kunnen veroorzaken. Maar wat is nu het verschil? En welke ziekten veroor…
Kennelhoest bij de hondKennelhoest bij de hondKennelhoest is een zeer besmettelijke ontsteking van de keel en de neus bij de hond. Kennelhoest is goed te vergelijken…
De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?Het gebeurt niet vaak dat honden hoesten. Wanneer dat wel het geval is wordt het kuchen meestal veroorzaakt door een vir…
Kinkhoest of pertussis, symptomen en behandelingDe kinkhoest of pertussis is een ziekte die zeer ernstig dient genomen te worden. De bacterie die de luchtwegen besmet b…
Uw puppy en hond moet u goed inenten in 2019Uw puppy en hond moet u goed inenten in 2019U moet uw puppy en hond in 2019 goed laten inenten door de dierenarts. Let op ziektes als de hondenziekte, de besmetteli…
Bronnen en referenties
  • Internet, WIKIPEDIA COMMONS, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dog_boxer.jpg?uselang=nl, 13 april 2011
  • Afbeelding bron 1: Jesusfreak210, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kennelhoest bij de hond"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 13-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!