InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rode schilferige huid hond: puppyschurft door mijt haarzakje

Rode schilferige huid hond: puppyschurft door mijt haarzakje

Rode schilferige huid hond: puppyschurft door mijt haarzakje Indien een teef drachtig is, dan neemt de weerstand af en kan mijt welig tieren. Het kan tot een mijtuitbraak leiden, waardoor de puppy na het werpen eveneens wordt geïnfecteerd. Het gaat in het haarzakje zitten, waarbij vacht uitvalt, ontstekingen met jeuk en een rode huid ontstaan. Aanvullend zal de hond krabben, waardoor een en ander verergert. Wat houdt demodicose oftewel puppyschurft in en waarom is preventief pipetjes gebruiken van belang?

Puppyschurft door demodicose

Standaard mijten aanwezig

Hoe goed de hygiëne van de hond ook is, praktisch altijd heeft de hond enkele mijten op de huid of in de vacht. Het gaat daarbij om dermate kleine aantallen, dat de hond er geen last van heeft. Oftewel het valt niet op. Indien het immuunsysteem minder goed werkt, neemt de kans op een uitbraak toe. Een zieke hond kan dus er sneller overlast van hebben. Waarom heeft een pas geboren puppy verhoogde kans om overlast van mijt te krijgen en hoe wordt het behandeld?

Drachtig versus weerstand

Is een hond zwanger oftewel drachtig, dan neemt de weerstand af. Het zorgt ervoor dat de condities voor de mijt op de huid verbeteren. De kans neemt dus toe, dat er een mijtuitbraak van toepassing is. Omdat een pasgeboren hond een lage weerstand heeft, zal het snel met de mijt worden besmet. De thymus van de puppy is dan nog onvoldoende ontwikkeld, waardoor het immuunsysteem nog niet sterk genoeg is. Het kan leiden tot een versnelde uitbraak van de parasiet in de puppyvacht.

Symptomen demodicose

Een andere naam voor de infectie is puppyschurft. De hondenhuid jeukt heftig, waarbij ontstekingen korsten kunnen voortbrengen. Daarnaast zal het haar uitvallen, waardoor plaatselijk een schilferige huid zichtbaar is. Meestal valt de vacht compleet uit, waarbij voornamelijk de poten, bek en snuit worden aangetast. Soms kunnen de infecties dermate heftig zijn, dat de hond compleet rood is gekleurd en er ziek van is. In dat geval zijn huidontstekingen naar binnen geslagen, waarbij de afweer binnendringende bacteriën moet weren.

Behandeling puppyschurft

Meestal kan men aan de symptomen herkennen, dat het om mijtoverlast gaat. Vaak zal de dierenarts een schraapsel van de aangetaste huid nemen, om zo de mijt microscopisch aan te kunnen tonen. Het schraapsel zal de opperhuid met haarzakjes verwijderen, omdat de mijt in die haarzakjes zit. Om de besmetting tegen te gaan, dient de hondenvacht goed te worden uitgewassen. Daarbij wordt een speciale anti-mijt shampoo voorgeschreven. Gaat het om een ras met lange haren, dan zal het tot de huid moeten worden verwijderd. Om de mijt tegen te werken wordt het middel Stronghold (lit.1) toegepast. Het bevat de stof selamectine en is goed tegen luizen, rondwormen en mijt (lit.2). Het wassen van de huid moet enkele malen worden herhaald. Na een maand zal de huid door de dierenarts opnieuw worden gecontroleerd. In de meeste gevallen zal er een aanzienlijke verbetering zijn opgetreden.

Preventief ingrijpen

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Door iedere maand een pipetje selamectine toe te passen bij de drachtige teef of de puppy kan een uitbraak worden vermeden. De pipetjes worden daarbij meestal in de nek van de hond gedrukt/ gespoten, waarna het even in de huid moet worden gewreven. Daarbij verspreidt het middel via de vette laag en soms de bloedbaan over de huid. Zodoende krijgt de hond voldoende bescherming, ook al is de weerstand tijdelijk veel minder. Let wel dat de hond tijdens het aanbrengen een dag droog moet zijn/ blijven.

Huidklachten tijdens dracht of bij puppy

Heeft u een hond met huidklachten tijdens de dracht of bij de puppy na het werpen ga dan naar de dierenarts. De weerstand van uw huisdier is minder, waardoor een mijtuitbraak of schurft van toepassing kan zijn. Ook het preventief toepassen van pipetjes is van belang om parasitaire huidaandoeningen te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Demodicose bij hondenDemodicose bij hondenBij honden komen regelmatig parasitaire huidinfecties voor, veroorzaakt door een mijt met de naam Demodex Canis. Deze aa…
Een nestje fokken: kennismaking tussen de hondenAan de hand van ervaringen met Australian Shepherds beschrijf ik hier wat er allemaal bij het fokken van een nestje komt…
Een nestje puppies; en nu?Een nestje puppies; en nu?Heb je een teef en binnenkort een nestje puppy's? Dat zal vast een hele leuke ervaring zijn, maar er zijn ook een aantal…
Mijn teef is zwanger!Mijn teef is zwanger!Je teefje is gedekt door een mooie en lieve reu. En... ze is zwanger! Plots zit je met heel wat vragen. Hoe lang duurt h…
Parasitaire infecties bij paardenParasitaire infecties bij paardenIedereen die paarden heeft komt het gevaar tegen dat zijn paard geïnfecteerd wordt door parasieten. Dit kan gebeuren doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=Demodex_Hond
  • http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskunde/aandoeningen-hond-en-kat/huid-en-vacht/demodicose
  • Lit.1: http://diergeneesmiddelen.info/index.php/anti-vlooien/13-stronghold-spot-on-oplossing-anti-vlooienmiddelen
  • Lit.2: http://www.dierenkliniekzevenhuizen.nl/index.php?menu=51

Reageer op het artikel "Rode schilferige huid hond: puppyschurft door mijt haarzakje"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenziekten
Schrijf mee!