InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)

Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)

Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD) Bij een ventrikel septum defect (VSD)is er sprake van een gat in de hartwand. Er is wat mis gegaan tijdens de ontwikkeling van het hart, waardoor er bloed een afwijkende richting in het hart stroomt. Dit kan leiden tot problemen zoals kortademigheid waardoor de hond zich minder goed kan inspannen. De klachten zijn afhankelijk van de grootte van het gaatje in de hartwand. In sommige gevallen wordt er gekozen voor een operatieve ingreep, welke erg risicovol is.

Gaatje in de hartwand

Een gaatje in de hartwand, wordt ook wel met de medische benaming “ventrikel septum defect” genoemd, afgekort VSD. Er is wat fout gegaan tijdens de ontwikkeling van het hart, waardoor er een gaatje zit in de spierwand van het hart tussen de rechter en linker hartkamer. Een klein gaatje hoeft niet tot problemen te leiden, maar een groter gaatje kan er voor zorgen dat er problemen ontstaan bij de zuurstofvoorziening van het lichaam omdat het bloed in de verkeerde richting stroomt. In de meeste gevallen is het gaatje vrij klein en komt het voor bij kleinere hondenrassen.

Bij welke rassen komt het voor

In principe kan deze aandoening bij elk hondenras voorkomen. Bij sommige hondenrassen komt een ventrikel septum defect vaker voor, waarbij er waarschijnlijk sprake is van een erfelijke aanleg. Bij de Engelse Bulldog en Keeshond is inmiddels duidelijk dat het gaat om een erfelijke aandoening. De rassen waar een gaatje in de hartwand het meeste voorkomen zijn:

  • Engelse Buldog
  • Keeshond
  • Engelse Springer Spaniël
  • Newfoundlander
  • Husky

De klachten

Wanneer het om een klein gaatje gaat in de hartwand, geeft het meestal niet veel problemen. De ernst van de klachten hangt af van het formaat van het gaatje, maar ook van de exacte locatie. Wanneer er bloed door het gat stroomt, kan het leiden tot hartfalen en vocht achter de longen. De symptomen ontwikkelen zich in maanden of soms zelfs tot jaren na de geboorte. De symptomen zijn:

  • Moeite met ademhalen
  • Hoesten
  • Verminderde inspanningstolerantie
  • Flauwte
  • Bleek tandvlees
  • Hartstilstand (vrij zeldzaam)

De diagnose

Eerst zal de dierenarts vragen naar de geschiedenis van de gezondheid van je hond en welke symptomen hij vertoont. Wanneer de dierenarts naar het hart luistert, is er een ruis te horen. Er zal een uitgebreid lichamelijk onderzoek plaatsvinden, waarbij het bloed wordt onderzocht en er vindt een urineonderzoek plaats. Om de diagnose te bevestigen kan er een echo of een röntgenfoto van het hart gemaakt worden. Door de toegenomen bloedstroom door het hart, kan er een hoge bloeddruk of verhoogde druk in de longen ontstaan.

De behandeling

Wanneer een VSD zo groot is dat het tot grote klachten leidt, kan het worden verholpen door middel van een chirurgische ingreep, die uitgevoerd moet worden door een specialist. Vaak vindt behandeling plaats op poliklinische basis. Niet elke hond zal voor deze ingreep in aanmerking komen. De operatie is vrij risicovol en de prognose na een geslaagde operatie is meestal redelijk goed.

Fokadvies

Het is beter om niet te fokken met een hond die deze aandoening heeft. Omdat het erfelijk kan zijn, wordt ook afgeraden om met de ouders, broertjes en zusjes te fokken. Ook al hebben de familieleden deze aandoening niet, zij kunnen wel drager zijn van een VSD.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HOerwin56, Pixabay
  • www.dierendokters.com/honden/ziekten/ventrikel-septum-defect-gaatje-hartwand
  • www.spodan.com/nl/1925.html

Reageer op het artikel "Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!