InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stad

De Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stad

De Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stad De zilvermeeuw is thuis aan de kust, in havens en langzamerhand nemen ze de stad in bezit. De meeuw past zich bijzonder goed aan veranderende omstandigheden aan. De eisen die hij aan zijn leefomgeving stelt, zijn niet hoog. Daarom, terwijl hij in wezen een kustvogel is, ziet men hem steeds vaker in de bewoonde gebieden.

Verspreidingsgebied

De meeuw komt voor aan de kusten van Noord- en Midden Amerika, in West- Europa en Noord-Oost Azië. In Nederland is de populatie in de laatste tien jaar verdubbeld. Meer dan 100.000 broedparen frequenteren de kust. Ze zijn te vinden op de Waddeneilanden en de Hollandse en Vlaamse stranden. Als het hem uitkomt, vertoeft hij ook in bewoonde gebieden, vooral havens. Hij vindt daar altijd wel iets te eten.

Algemene gegevens

De zilvermeeuw behoort tot de orde van de Charadriiformes. Zijn familie is de Laridae. Hij is tussen de 55 en 67 cm lang. Zijn gewicht kan variëren van 400 tot 1250 gram. Zijn spanwijdte is tussen de 140 en 155 cm. Hij komt voor aan zee, bij rivieren, in steden en op stortplaatsen. Als boeren in de buurt hun land omploegen, zal een grote groep meeuwen hem volgen om een lekker hapje te kunnen meepikken. De meeuw maakt een schreeuwend geluid. Zijn nest maakt hij in een kuil in de grond. Eromheen staan en liggen delen van planten. Zijn legsel bestaat uit drie witte, gevlekte eieren en de broedtijd is 28 tot 30 dagen. Na zo'n 5 weken zijn de jongen net zo vliegvlug als de ouders. Ze leven in groepjes en broeden in kolonies. Ze leven zo'n 32 jaar.

Bouw en verenkleed

Zilvermeeuwen zijn zwaar. Hun vleugels zijn lang en breed en hun staart kort. De snavel van de meeuw is geel en onder aan het topje zit een rode punt. De roze poten hebben zwemvliezen. De kleur van de veren verandert bij de jonge vogels per seizoen. Eenjarige jonge vogels zijn bruin gevlekt en hebben een zwarte snavel. Pas in hun tweede levensjaar wordt hun verentooi geleidelijk meer wit en grijs. Volwassen vogels hebben een grijze rug. De vleugels zijn grijs met wat blauw erdoor. De vleugeltoppen zijn zwart en de rest van het lijf is wit. Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes zit hem in de grootte, niet in de kleur.

Nest en broeden

Meeuwen broeden in kolonies van soms wel meer dan tienduizend dieren. Elk jaar keren ze terug naar de zelfde plaats om hun nest te maken, gewoon op de grond. Open begroeiing is geen probleem. In Nederland vind je die kolonieën vooral in de duinen en op de Waddeneilanden. Ze broeden ook op rotskusten en, niet gewaardeerd door de menselijke bewoners, gewoon op daken van huizen en flats. Tussen half april en juli legt het vrouwtje drie eieren die wit zijn met een vleugje groen of bruin. Er zitten bruine of zwarte vlekjes op de eieren.

Mannetje en vrouwtje broeden om beurten en na zo'n vier weken komen de jongen uit het ei. De eierschalen worden door de ouders meteen uit het nest verwijderd. De jongen zijn bedekt met grijs of bruin dons. Ze beginnen meteen uit het ei te schreeuwen om eten. Beide ouders zorgen hiervoor. De rode vlek op hun snavel wordt door de jongen aangeraakt en dan braakt de volwassen meeuw het voedsel op. De zilvermeeuw is een nestvlieder: de jongen begeven zich al na twee dagen buiten het nest. Na vijf á zes weken vliegen ze voor het eerst en zijn dan na enkele dagen helemaal zelfstandig.

Voedsel

Meeuwen eten vooral vis. Die halen ze zelf weg bij vissersschepen en in havens. In kwelders zie je ze vaak pikken naar wormen, insecten en weekdieren. Meeuwen eten ook kreeftachtigen, planten, zaden en zelfs jonge vogeltjes. En natuurlijk maak je meeuwen blij met elk menselijk etensafval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Editions Atlas

Reageer op het artikel "De Zilvermeeuw, de kust, de haven én de stad"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 15-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!