InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Zilvermeeuw, Larus argentatus

Zilvermeeuw, Larus argentatus

Zilvermeeuw, Larus argentatus De zilvermeeuw, Larus argentatus, is een grote meeuwensoort. Hij is in Nederland veel te zien. Hij wordt tot 60 centimeter groot en heeft roze poten. Hij is voor een groot deel wit gekleurd, met een grijze rug en vleugels. Zilvermeeuwen zijn vaak in grote kolonies te zien. Hierin broeden ze ook. Ze eten vis en andere zeedieren, jonge vogels en veel afval. Voor dit laatste trekken ze regelmatig een vuilniszak open. Doordat ze zoveel afval eten, komen ze niet meer alleen langs de kust voor.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Charadriiformes (steltloperachtigen)
  • Familie: Laridae (meeuwen)
  • Geslacht: Larus
  • Soort: Larus argentatus

Kenmerken

De zilvermeeuw is een opvallend grote meeuw. Hij wordt tot 60 centimeter van snavel tot staartpunt, met een spanwijdte van bijna anderhalve meter. Ze zijn goed te herkennen aan hun roze poten met grote zwemvliezen en hun gele snavel, vaak met een rode vlek. De snavel van jonge exemplaren is roze. Bij volwassen vogels zijn de kop, staart en het onderlichaam wit. De rug is grijs, net als de vleugels. Deze laatste hebben zwarte punten. Jonge dieren zijn geheel gruisbruin. Het duurt 2 jaar voordat zij hun volwassen verenkleed krijgen. De iris van de zilvermeeuw is helder geel. Zilvermeeuwen zijn meestal in grote groepen waar te nemen.

Voortplanting

Een ouder voert een jong / Bron: Hilarie, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een ouder voert een jong / Bron: Hilarie, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Zilvermeeuwen broeden in kolonies. Ze broeden meestal van hun vierde jaar. Het mannetje verleid het vrouwtje, na dit eerste blijft het stelletje de rest van zijn leven bij elkaar. Het nest bevind zich meestal op de grond, maar kan ook tussen rotsen, op daken of in schoorstenen gevonden worden. Zilvermeeuwen zijn koloniebroeders, dus de nesten zijn vaak dicht bij elkaar te vinden. Het vrouwtje legt één tot vier eieren. Soms liggen er meer eieren in het nest, dit komt doordat het door meerdere stelletjes gebruikt wordt. De eieren variëren van groen tot bruin, meestal met vlekken of vegen erop. Mannetje en vrouwtje broeden om beurten op het nest.

Het voedsel wordt niet altijd op een eerlijke manier verkregen / Bron: Loki11, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het voedsel wordt niet altijd op een eerlijke manier verkregen / Bron: Loki11, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voedsel

Van nature eten zilvermeeuwen vissen, schelpdieren en jonge vogels. Tegenwoordig bestaat een groot deel van het dieet van deze vogels uit afval. Zeker in het binnenland is dit het belangrijkste voedsel van deze meeuw.

Verspreiding

In Europa komt de zilvermeeuw voor in het noordwesten, hij is vooral veel te zien langs de kust. In Finland en Zweden broedt hij ook veel in het binnenland. Hij komt ook voor in heel Canada en s winters langs de kusten van de VS. Aan de randen van zijn leefgebied kruist de zilvermeeuw met verwante meeuwensoorten.

Habitat

De zilvermeeuw komt voornamelijk langs de kusten voor, maar doordat hij ook veel afval eet, kan hij ook in stedelijke gebieden verder uit de kust voorkomen. Ze zijn dan ook vaak bij vuilnisbelten te vinden.

Bedreigd?

De zilvermeeuw is in veel gebieden een algemene vogel. Hij wordt dan ook niet bedreigd of met speciale richtlijnen beschermt.
Gerelateerde artikelen
Kleine mantelmeeuw, Larus fuscusKleine mantelmeeuw, Larus fuscusDe kleine mantelmeeuw, Larus fuscus, is een veel voorkomende meeuwensoort in Nederland. Er zijn drie ondersoorten te ond…
Stormmeeuw, Larus canusStormmeeuw, Larus canusDe stormmeeuw, Larus canus, is een middelgrote meeuw, die tot 50 centimeter land wordt. Hij heeft veel uiterlijke kenmer…
Grote mantelmeeuw, Larus marinusDe grote mantelmeeuw, Larus marinus, is de grootste meeuwensoort. Hij wordt ook wel de koning der meeuwen genoemd. De gr…
Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusMeeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreusDe grote burgemeester, Larus hyperboreus, lijkt sterk op de kleine burgemeester. Deze meeuw wordt tot ongeveer 68 centim…
Meeuwensoort: Kleine burgemeester, Larus glaucoidesDe kleine burgemeester, Larus glaucoides, is een meeuwensoort die ongeveer 56 centimeter groot wordt. Hij lijkt sterk op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FraukeFeind, Pixabay
  • www.vogelvisie.nl www.ivnvechtplassen.org www.natuurvereniging-ridderkerk.nl www.natuurinformatie.nl www.vogelbescherming.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.
  • Afbeelding bron 1: Hilarie, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Loki11, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zilvermeeuw, Larus argentatus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 23-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!