InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Blauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogel

Blauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogel

Blauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogel De blauwe reiger leeft vooral op vochtige terreinen. Zijn nest is te vinden in de buurt van water. Liefst bij soortgenoten. Jagen doet hij bijna altijd alleen. Hij is inmiddels heel gewoon geworden in het stadsgezicht. Nog geen eeuw geleden was hij bijna uitgestorven. Nu heeft hij een wettelijke beschermde status.

Verspreidingsgebied

De blauwe reiger komt voor in Europa (behalve in Finland en het noorden van Noorwegen en Zweden), in Noord-Afrika en de zuidelijke helft van Afrika (niet in de droge gebieden zoals de Sahara) en in de zuidelijke helft van Azië. Ze leven in waterrijke gebieden, zowel aan de kust als in het binnenland. Vanuit de polders verlegt hij zijn leefgebied steeds meer naar de steden, waar naast vis, van alles voor hem te eten is.

Leef- en broedgebied

De reiger kan zich aanpassen aan allerlei ecosystemen. Je ziet ze bij plassen en aan de slootkant. Zelfs aan de Amsterdamse grachten kan er plotseling één naast een visser staan. Afhankelijk van hun leefgebied bouwen ze hun nest graag in hoge bomen. In Oost-Frankrijk kiezen ze daarvoor de kruin van grote eiken, aan de kust van Frankrijk nestelen ze juist in naaldbomen. In de Camargue hebben ze hun nesten in de rietlanden. Ze komen steeds vaker in bebouwde gebieden en vissen daar de vijvers in tuinen en parken leeg. Reigers broeden graag in kleine kolonies, in de buurt van hun jachtgebied.

Algemene gegevens

De blauwe reiger valt onder de orde van de Ciciniiformes. Zijn familie is de Ardeidae. Reigers kunnen 90 tot 100 cm lang worden. Hun gewicht is 1,6 tot 2 kilogram. De spanwijdte is 175 tot 200 cm. Ze leven, zoals gezegd, op vochtige plaatsen, bij ondiepe plassen, vooral helder, zoet water. Soms aan de kust. Ze maken een schor, schreeuwend geluid. Ze leggen één legsel per jaar, tussen februari en juli. Hun legsel bestaat uit 3 tot 5 eieren. De broedtijd is 25 tot 28 dagen. Ze leven ongeveer 25 jaar.

Uiterlijk

De blauwe reiger heeft grijs-zwarte vleugelsmet een blauwe gloed. De vleugels hebben een spanwijdte van ongeveer 2 meter. De veren zijn vooral grijs, met uitzondering van de hals, die zwart-wit is en het voorhoofd, dat bij volwassen reigers wit is. Ze hebben een zwarte kuif in hun nek. Reigers hebben een dolkvormige, gele snavel en lange, sierlijke poten. Jonge dieren zijn grijsbruin.
De vlucht van de blauwe reiger is traag, ongeveer 40 km per uur. Al vliegend hoort men de schorre schreeuwstem.

Voedsel

Reigers eten vooral vis. Zeevis, riviervis en vijvervis. Ze jagen op vissen van 10 tot 25 cm, waaronder voorns, meervallen en alen. Ook van goudvissen uit een vijver zijn ze niet vies. Ook kreeftachtigen en weekdieren worden gegeten. Daarnaast eten ze amfibieën (kikkers en salamanders) en kleine zoogdieren zoals,( vooral 's winters), mollen en muizen. Zelfs kleine vogeltjes vormen soms hun maal.

Nesten en jacht

Nestelen doet de blauwe reiger liefst in de buurt van soortgenoten. Hij keert trouw elk jaar terug naar de kolonie waar hij zelf is opgegroeid. De oudste mannetjes kiezen als eerste de plaats voor het nest en beginnen dan de vrouwtjes het hof te maken. Samen bouwen ze een nest in een hoge boom, of restaureren een oud nest. Het mannetje zorgt voor de aanvoer van takjes en het vrouwtje bouwt het nest. Als de eieren zijn uitgekomen, zorgen beide ouders voor de jongen. Op jacht gaat de blauwe reiger alleen. Zelfs zijn broedpartner wordt niet in zijn territorium geduld. Snavels en klauwen worden gebruikt om indringers in het territorium te verjagen. Beide partners zien elkaar dus slechts op en bij het nest.

Verwantschap

De Purperreiger (Ardea purpurea) lijkt op de blauwe reiger. Hij is donkerder, heeft een dunnere hals, een langere snavel, een langere kuif en langere poten. In de vlucht lijkt de reiger op de kraanvogel, die groter is en een kortere snavel heeft. Ook zal men een reiger meestal alleen zien vliegen, terwijl kraanvogels met veel lawaai samen vliegen (in een V, zoals ook de ganzen).

Lees verder

© 2012 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blauwe reigers en grote zilverreigersBlauwe reigers en grote zilverreigersEr zijn een aantal reigersoorten waar te nemen in het Nederlandse landschap. De blauwe reiger is de meest bekende, maar…
Meer zilverreigers in NederlandMeer zilverreigers in NederlandDe grote witte reiger of grote Zilverreiger (Casmerodius albus) is van origine een tropische vogel. Komend vanuit het me…
Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?Hoe hou ik die reiger weg bij mijn tuinvijver?De laatste jaren neemt het aantal reigers in Nederland hand over hand toe. Dat lijkt mooi, maar mensen met een mooie tui…
Grote zilverreigerGrote zilverreigerOver de wereld verspreid leven enkele soorten witte reigers. De grote zilverreiger is beslist de meest fraaie van deze g…
Slaapplaatsen grote zilverreiger, Casmerodius albusSlaapplaatsen grote zilverreiger, Casmerodius albusNooit eerder werden er in Nederland in de maand oktober meer grote zilverreigers, Casmerodius albus albus en volgens de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blauwe reiger, Ardea cinerea, moeras- en watervogel"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Vogels
Schrijf mee!