InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreus

Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreus

Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreus De grote burgemeester, Larus hyperboreus, lijkt sterk op de kleine burgemeester. Deze meeuw wordt tot ongeveer 68 centimeter lang, en heeft ook redelijk wat kenmerken gemeen met de zilvermeeuw. De bovendelen zijn echter lichter. De grote burgemeester broedt in ondiepe nesten langs kusten en op eilanden. Hierin leggen ze 2 tot 4 eieren. Het is een agressieve jager, die veel andere vogels eet. Verder eet hij kleine zoogdieren en aas, aangevuld met plantaardig materiaal.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Charadriiformes (steltloperachtigen)
  • Familie: Laridae (meeuwen)
  • Geslacht: Larus
  • Soort: Larus hyperboreus

Kenmerken

Twee grote burgemeesters / Bron: U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)Twee grote burgemeesters / Bron: U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De grote burgemeester is een meeuwensoort die sterk lijkt op de kleine burgemeester. Er zijn echter een aantal verschillen. De grote burgemeester is duidelijk groter, met zijn 63 tot 68 centimeters lange lichaam. Ook is zijn kop minder rond. Het oog is kleiner, en als hij zijn vleugels opgevouwen heeft, reiken de punten van de vleugels tot voorbij de staart. Net als bij de kleine burgemeester is in het zomerkleed de kop helemaal wit. In de winter heeft deze donkere strepen. Grote burgemeesters hebben witte handpennen, waardoor ze van veel andere meeuwensoorten te onderscheiden zijn. De vleugels zijn breed, met stompe punten. Volwassen vogels hebben lichtgrijze bovendelen, lichter dan die van de zilvermeeuw . De hals is opvallend lang en zwaar. De poten zijn bleekroze.

Voortplanting

De grote mantelmeeuw broedt langs noordelijke rotskusten en eilanden, vaak ik de buurt van grote kolonies zeevogels. Hij broedt op IJsland en Spitsbergen. Ze maken een nest op de grond of tussen de kliffen. Het nest is ondiep en bestaat uit grassen, mossen, twijgjes en soms veren. Hierin leggen ze twee tot vier licht bruin gekleurde eieren, met donkerder bruine vlekken.

Voedsel

De grote burgemeester vangt verschillende diersoorten als voedsel. Hij vangt vogels, eet eieren en jonge vogels uit grote kolonies en vangt soms zelfs kleine zoogdieren. Verder eet hij dode dieren en ander aas, zoals menselijk afval en soms planten, voornamelijk zeewier en bessen.

Verspreiding

De grote burgemeester is te vinden aan de noordelijke kusten van de Atlantische oceaan in de winter, soms laat hij zich ook langs de Noordzee zien, zoals in Nederland. Hij broedt in de Arctische gebieden en aan de Atlantische kust van Europa.

Habitat

De grote burgemeester komt in de zomer voor langs zeeën en grote meren, in de toendra, op eilanden iets uit de kust, op kliffen en langs kustlijnen. Soms komt hij tot verder in het binnenland, maar dit is maar zelden het geval. In de winter is hij te zien langs kusten, op landbouwgrond, in steden en op vuilnisstortplaatsen.

Bedreigd?

De grote burgemeester is geen bedreigde vogelsoort.
Gerelateerde artikelen
Meeuwensoort: Kleine burgemeester, Larus glaucoidesDe kleine burgemeester, Larus glaucoides, is een meeuwensoort die ongeveer 56 centimeter groot wordt. Hij lijkt sterk op…
Kleine mantelmeeuw, Larus fuscusKleine mantelmeeuw, Larus fuscusDe kleine mantelmeeuw, Larus fuscus, is een veel voorkomende meeuwensoort in Nederland. Er zijn drie ondersoorten te ond…
Stormmeeuw, Larus canusStormmeeuw, Larus canusDe stormmeeuw, Larus canus, is een middelgrote meeuw, die tot 50 centimeter land wordt. Hij heeft veel uiterlijke kenmer…
Zilvermeeuw, Larus argentatusZilvermeeuw, Larus argentatusDe zilvermeeuw, Larus argentatus, is een grote meeuwensoort. Hij is in Nederland veel te zien. Hij wordt tot 60 centimet…
Grote mantelmeeuw, Larus marinusDe grote mantelmeeuw, Larus marinus, is de grootste meeuwensoort. Hij wordt ook wel de koning der meeuwen genoemd. De gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sowls, Art, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://natuurbeleving.scene24.net www.vogelvisie.nl www.soortenbank.nl www.birdphoto.nl www.nmr.nl www.allaboutbirds.org Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.
  • Afbeelding bron 1: U.S. Fish and Wildlife Service, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Meeuwensoort: Grote burgemeester, Larus hyperboreus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!