InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Grote mantelmeeuw, Larus marinus

Grote mantelmeeuw, Larus marinus

De grote mantelmeeuw, Larus marinus, is de grootste meeuwensoort. Hij wordt ook wel de koning der meeuwen genoemd. De grote mantelmeeuw ziet eruit als een typische meeuw. Wit gekleurd, met een zwarte ‘mantel’ op zijn vleugels en rug. Zijn snavel is geel met een rode vlek. Grote mantelmeeuwen broeden zowel in paartjes als in kleine koloniën. Ze eten voornamelijk dieren, bij voorkeur gestolen van andere vogels, maar ook wel aas en zelf gedode prooien. De grote mantelmeeuw is een rode lijst soort.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Charadriiformes (steltloperachtigen)
  • Familie: Laridae (meeuwen)
  • Geslacht: Larus
  • Soort: Larus marinus

Kenmerken

De grote mantelmeeuw is een opvallend grote meeuw. Hij heeft zwarte vleugels (of donkergrijs) en vaal roze poten. Behalve de zwarte veren op zijn vleugels en rug is hij wit. Met zijn 74 centimeter lengte van kop tot staart wordt hij duidelijk langer dan de zilvermeeuw en de kleine mantelmeeuw. Ze kunnen tot twee kilo wegen, met een spanwijdte van 1 meter 70. Hiermee is de zwarte mantelmeeuw de grootste bekende meeuwensoort. Zijn snavel is geel, met een rode vlek. Deze is massiever dan de snavel van de kleine mantelmeeuw.

Voortplanting

De grote mantelmeeuw broedt vanaf half april. In sommige gebieden is het een koloniebroeder, hoewel dit lang niet altijd zo is. Een nest bestaat uit twee tot drie eieren. Het wordt op de grond of op een rotspartij gemaakt. De jongen verlaten het nestgebied wanneer zij 50 dagen oud zijn. Soms blijven zij nog bij hun ouders, maar meestal trekken ze met leeftijdgenoten op in hun zoektocht naar voedsel.

Voedsel

De grote mantelmeeuw is een omnivoor, die voornamelijk dierlijk voedsel eet. Het is een agressieve jager. Hij kan vogels tot het formaat van de papegaaiduiker uit de lucht vangen, en is ook in staat verzwakte lammeren te doden. Verder eet hij vis, ongewervelde dieren, bessen en veel menselijk afval. Dit geeft hem een slechte naam, aangezien hij het opentrekken van een vuilniszak zeker niet schuwt. Hij staat ook bekend als een kleptoparasiet. Dit houdt in dat hij voedsel van andere dieren (in dit geval meestal vogels) jat.

Verspreiding

De grote mantelmeeuw broedt langs Europese en Noord Amerikaanse kusten en eilanden in Noord Atlantische oceaan. Hij broedt ook langs de Noordzee, maar dit gebeurt maar zelden. Buiten de broedtijd verspreidt de soort zich verder, en is hij ook veel langs het Noordzee gebied te vinden. Hier bevinden zich ook de grote mantelmeeuwen die niet broeden

Habitat

Grote mantelmeeuwen broeden op eilanden, klifranden en stranden. Als er meren en rivieren sterk in contact staan met de zee, kunnen ze ook tot dieper inlands trekken. Buiten de broedtijd zijn ze tot ver op zee te vinden.

Bedreigd?

De grote mantelmeeuw is een soort die in Nederland op de Rode lijst staat. Internationaal wordt hij niet bedreigd. Ook is het geen natura 2000 broed of niet-broedvogel. Dit houdt in dat de soort in Nederland een grote waarde heeft, maar buiten Nederland veel meer voorkomt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.soortenbank.nl www.vogelbescherming.nl www.natuurinformatie.nl http://ontdekkingsreis.org www.vogeltrackers.nl www.vogelvisie.nl www.ivnvechtplassen.org www.wikipedia.org Petersons vogelgids van alle Europese vogels – door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom – elfde druk.

Reageer op het artikel "Grote mantelmeeuw, Larus marinus"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!