InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De anatomie van vogels, skelet, veren en sterke spieren

De anatomie van vogels, skelet, veren en sterke spieren

De anatomie van vogels, skelet, veren en sterke spieren Vogels zijn de enige gewervelde dieren met veren. Vogels hebben, net als alle gewervelde dieren, een skelet. Het is een skelet dat is ingericht op vliegen, een heel licht skelet dus. Behalve dat een vogel een skelet heeft, heeft hij ook sterke spieren, nodig voor het starten, vliegen en landen. Ademen doet een vogel niet door longen, maar door het hele lichaam. Veren zijn nodig om de temperatuur van vogels constant te kunnen houden.

Skelet

Het skelet van een vogel lijkt op dat van andere gewervelden. Het heeft gedurende het bestaan op aarde wel een evolutie doorgemaakt. Het skelet van een vogel is aangepast aan de grootte van het dier en aan de levensomstandigheden. Bij grote vogels, die door water moeten kunnen lopen, zijn de poten lang en stevig gebouwd. De bouw van de vleugels is ook aangepast aan de soort. Er zijn zweefvliegers en slagvliegers.Ook de tenen van vogels verschillen door de plaats en omstandigheid van leven. Watervogels die ook lopen, hebben grotere tenen dan vogels die bijna niet op de grond komen. Vogels die zwemmen, hebben zwemvliezen tussen de poten.

Het skelet van een vogel, het zogenoemde asskelet, bestaat uit een schedel,kaakbeenderen, een wervelkolom, een opperarmbeen, ribben en een borstbeen, een dijbeen, een scheenbeen en looppoten. Afhankelijk van de grootte van de hals is het aantal wervels tussen de 39 en 63. Het meest opvallende been aan het skelet is een "kam" die vastzit aan het borstbeen.
Bij sommige vogels zijn deze kammen gedegenereerd en deze vogels kunnen dan ook niet vliegen. Voorbeelden hiervan zijn de struisvogel, de emoe en de kiwi. Bij andere hebben ze een andere functie gekregen. Voorbeeld hiervan is de pinguïn. Zijn vleugels zijn flippers geworden om te zwemmen.

Spieren

De spieren van vogels zitten bijna allemaal in de romp. De rugspieren zijn niet sterk ontwikkeld. De borstspieren daarentegen zorgen voor het vliegen. Die zijn dus het sterkst. De borstspieren zitten vast aan de Carina of kiel. Dit is een bot, uniek voor vogels, dat vastzit aan het borstbeen. De borstspieren vormen 1/5 tot 1/3 deel van het lichaamsgewicht.

Snavel

Rond de kaakbeenderen van een vogel zitten hoornlaagjes die horen bij de manier waarop een vogel voor zijn voedsel zorgt.
Snavels kunnen een prooi verscheuren, vissen, insecten vangen of water zeven. Ook zaadjes worden ermee opengemaakt.
De functie van een snavel kan dus heel verschillend zijn.

Veren

Het voornaamste doel van de veren is de zogenaamde thermoregulatie. Vogels kunnen met hun veren zorgen voor een constante temperatuur van 41 graden Celsius. Alle vogels hebben veren, en alle dieren die veren hebben, zijn vogels.
De kleuren van veren kunnen camouflage kleuren zijn, beschermend tegen de vijand. De kleuren kunnen ook sterk opvallend zijn. Dit zien we dan vooral in het baltsgedrag. Veren zijn sterk en elastisch. Ze hebben een centrale schacht, de rhachis en een holle voet. Zijtakken van de schacht zijn de baarden, de barbae. Zij vormen de kleur van de veer. Nog kleinere zijtakjes zijn de kleine baardjes, de barbulae. Die zitten met haakjes aan elkaar vast. Het aantal veren heeft weer te maken met het leefgebied en de grootte van de vogel. De donsveertjes houden lucht vast en reguleren de temperatuur.

Gezicht en reuk

De ogen van vogels bevatten veel lichtgevoelige receptoren. Vogels zien veel beter dan wij. Zij hebben een veel wijdere blik, een panoramische blik. Zij verwerken beelden ook sneller dan de mens. Ruiken kunnen ze nauwelijks of niet.

Ademhaling

Vogels ademen niet zoals andere gewervelde dieren, via de longen. Zij hebben wel, zoals wij, bronchiën, maar die lopen niet naar één paar longen. Een vogel heeft wel negen luchtzakken in de kop en de borstholte, met vertakkingen naar kleinere, holle beenderen. De lucht kan bij hen circuleren zoals bij ons het bloed dat doet.

Spijsvertering

Zoals wij hebben vogels een slokdarm. Maar anders dan bij ons heeft de slokdarm een wijd gedeelte, de krop, waarin voedsel kan worden opgeslagen of worden voorverteerd om als voedsel voor de jongen te kunnen dienen. Vogels hebben twee magen: een kliermaag, waar de spijsverteringssappen worden vermengd met het voedsel, en een spiermaag, waarin het voedsel wordt fijngemalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewervelde DierenGewervelde dieren (Vertebrata) zijn dieren met een inwendig skelet. Er zijn er op aarde meer dan 50.000 soorten van: op…
Het dierenrijk  gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk gewervelde dieren ingedeeldHet dierenrijk bestaat uit allerlei afdelingen, klassen en soorten. Dieren zijn ten eerste te verdelen in twee groepen:…
Dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutusDwergmeeuw, Hydrocoloeus minutusDe dwergmeeuw, Hydrocoloeus minutus, is een kleine meeuwensoort. Hij heeft een lengte van 28 centimeter en een gewicht t…
Tips voor een vogelvriendelijke tuinDe hoeveelheid vogels en de diversiteit aan vogels in de tuin hangen voor een groot deel af van de inrichting van de tui…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…
Bronnen en referenties
  • Editions Atlas, Vogels

Reageer op het artikel "De anatomie van vogels, skelet, veren en sterke spieren"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Vogels
Schrijf mee!