InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Oorkruiper; hoe krijg je een oorwurm uit je oor?

Oorkruiper; hoe krijg je een oorwurm uit je oor?

Oorkruiper; hoe krijg je een oorwurm uit je oor? De oorkruiper is een vies beest dat er eng uitziet. Veel biologieleraren op school zeggen dat een oorkruiper nooit in je oor komt. Dat is niet waar. Een oorkruiper dankt wel degelijk zijn naam aan het feit dat hij in oren kruipt. Hij doet het misschien niet met opzet. Toch doet het beestje zijn naam eer aan. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dat zit in de aard van de mens. Mensen geloven iets niet totdat ze het zelf zien.

Inhoudsopgave:

Broodje aap?

Een oorwurm kruipt zelden in oren, maar hij doet het soms wel degelijk. Het is echter niet zo dat hij door het trommelvlies heen een gaatje kan maken om eieren te leggen in je gehoorgang of hersens. Dat is een broodje aapverhaal. Toch kan het zeer pijnlijk zijn als een oorkruiper in je oor kruipt.

Voorkomen

Het is beter om te voorkomen dat een oorkruiper in je oor komt. Oorkruipers zijn zelden in de stad te vinden. Een huis in de natuur, een tent of een caravan op de camping bieden goede mogelijkheden voor de aanwezigheid van oorkruipers. Zorg dat je de boel goed schoon houdt. Oorkruipers kun je het beste wegvegen, of opvegen op een veger en blik. Je hoeft ze niet te doden; dat geeft een vieze vlek. In de tent kun je de oorkruiper en eventueel andere kruipende insecten verwijderen door ze er gewoon uit te vegen met een vegertje of doekje..

Kamperen

Op vakantie slaap je in een tent. De oorkruiper of oorwurm kan door een piepklein gaatje heen klimmen van een openstaande rits. Hij gaat onder je slaapmatje liggen en wacht totdat je gaat liggen en slapen. Dan wordt zijn rust verstoord en gaat het op zoek naar een plek waar het ongestoord van zijn nachtrust kan genieten. Het liefst kruipt het in een veilig holletje.

Holletje

Wanneer hij een gaatje ziet waar hij precies doorheen kan, kruipt hij naar binnen. Meestal betekent een gaatje dat hij veilig is voor grote dieren om hem heen zoals vogels die hem willen opeten. Voor vogels is een oorkruiper een lekkernij. Daarom zoekt de oorwurm een klein gaatje om zich te verbergen. Wanneer dat gaatje jouw oor blijkt te zijn heb je enorme pech. Maar je kunt er wel iets tegen doen.

Waarom kruipt een oorkruiper in je oor?

In het begin zal het alleen een beetje kriebelen. Als je slaapt dan merk je het niet eens. Maar op een gegeven moment komt de oorkruiper een trommelvlies tegen. Ai! Hij is te lang om te keren. Achteruit lopen komt niet in hem op. Ongelukkigerwijs heeft hij twee scherpe tentakels aan de achterkant van zijn lichaam. Deze krult hij omhoog tot ze voor zijn bek uitsteken. Hiermee probeert hij zich een weg te banen door het trommelvlies!

Pijn!

Het trommelvlies is supergevoelig. Het voelt zeer pijnlijk aan als het lelijke insect op je trommelvlies slaat. Je gilt het uit van de pijn. Hopelijk slaap je dan niet alleen in de tent. Je moet je partner vragen om de oorkruiper uit je oor te krijgen. Dat is natuurlijk geen makkelijk opgave. Het zit zo diep dat je het beest niet ziet. De partner kijkt met een zaklantaarn in het oor maar ziet niks. Het beestje blijft echter doorbonken.

Olie

Je hebt altijd wel een olie bij de hand. Bakolie, babyolie of zonnebrandolie moet je in het oor doen. Hiervoor moet de persoon die aan de bonkende pijn lijdt op zijn of haar andere oor gaan liggen. Je giet de olie in het oor. Het gebonk zal dan snel stoppen. Het beestje kan niet meer bonken omdat zijn scherpe kaken vast zitten door de olie. Het wilt zichzelf redden maar kan nog steeds niet keren. Het zal daarom proberen om achteruit uit je oor te kruipen. Wanneer dat niet gelijk gebeurt moet je het helpen door je oor waar het in zit naar beneden te richten. Door de olie heeft het geen houvast en glijdt het eruit.

Oorkruipertrauma

Gelukkig is een trommelvlies vrij stevig en het beestje niet zo heel sterk. Wedden dat je voortaan elke avond voor je gaat slapen onder je matje kijkt? En altijd de tentrits helemaal dicht doet? Een oorkruipertrauma gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Elke keer als je een oorkruiper ziet lopen de rillingen over je lijf. Terwijl het beestje in principe zich van geen kwaad bewust is. Oorkruipers zijn vervelend, tijdelijk pijnlijk maar ze kunnen geen schade aanrichten bij de mens.
Gerelateerde artikelen
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Koop een tent voor een avontuurlijke en voordelige vakantieKoop een tent voor een avontuurlijke en voordelige vakantieVeel Nederlanders kijken elk jaar uit naar de zomervakantie. Ondanks het onzekere weer is Nederland zelf niet altijd ges…
Tips bij het kamperen in een tentTips bij het kamperen in een tentKamperen is iets wat mensen al jarenlang doen. Eigenlijk is kamperen al zo oud als de mensheid. Het kamperen in een tent…
Kamperen of kramperenKamperen of kramperenKamperen kan erg leuk en gezellig zijn. En moet je minimaal één maal in je leven een keer hebben gedaan. Mits je je natu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James K. Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorwormen
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Earwig#Relationship_with_people

Reageer op het artikel "Oorkruiper; hoe krijg je een oorwurm uit je oor?"

Reactie

Ben, 22-06-2017 07:33 #1
Belachelijk om over oorkruipers te schrijven in termen als: "een vies beest die er eng uitziet". Hoezo een vies beest? Zo'n opmerking zegt ook iets over de schrijver van het stukje. Objectief gezien is dit beestje nuttig en heeft een plaats in de evolutionaire schakel.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!