InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Bonte kraai, Corvus cornix

Bonte kraai, Corvus cornix

Bonte kraai, Corvus cornix De bonte kraai, Corvus cornix, is zeer nauw verwant aan de zwarte kraai. Ze worden soms ook gezien als ondersoort van de zwarte kraai. Toch delen veel biologen hen apart in. Ze kunnen zich wel onderling voortplanten, en ze kunnen vruchtbare nakomelingen produceren. Verder hebben ze hetzelfde voedsel, dezelfde biotoop en dezelfde manier van voortplanten. De bonte kraai is niet bedreigd.

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (Dieren)
  • Stam: Chordata (Chordadieren)
  • Klasse: Aves (Vogels)
  • Orde: Passeriformes (Zangvogels)
  • Familie: Corvidae (Kraaiachtigen)
  • Geslacht: Corvus (Kraaien)
  • Soort: Corvus cornix

Kenmerken

De bonte kraai is even groot als de Zwarte kraai, Corvus corone. Ze zijn te onderscheiden door hun gedrag en kleuring. Bonte kraaien zoeken zeker in de winter elkaar veel op. Ze leven dan in groepen. Dit in tegenstelling tot de zwarte kraai. De kleuring is ook anders. Waar de zwarte kraai geheel zwart is, heeft de bonte kraai zilvergrijze veren op zijn achternek, mantel en aan de onderkant van de vogel. De staart is net als die van de zwarte kraai afgerond, de klauwen en snavel zijn bij beide soorten zwart.

Voortplanting

De bonte kraai van begin april tot in juni. Hij legt vier tot zes, in een enkel geval zeven, eieren. Alleen het vrouwtje broedt, dit gebeurt gedurende 17 tot 19 dagen op vier of vijf eieren. De eieren zijn groenig gekleurd, met bruine stippen. Na 32 tot 36 vliegen de jongen uit. Hierna duurt het nog vier of vijf weken totdat de jongen volledig zelfstandig zijn.

Eigen soort?

De bonte kraai kan kruisen met de Zwarte kraai. De jongen tussen deze dieren zijn vruchtbaar. In gebieden waar beide soorten voorkomen, kruisen ze regelmatig. Er is dan ook nog veel discussie over de vraag of het wel een aparte soort is, en niet een ondersoort van de zwarte kraai. Toch worden ze in de biologie vaak onderscheidde als aparte soorten.

Voedsel

De bonte kraai is, net als de zwarte kraai, een alleseter. Hij eet onder andere kadavers, zaden, noten, insecten, afval en al het andere wat hij maar kan vinden

Verspreiding

De bonte kraai komt voor in Ierland, Schotland, Scandinavië en in grote delen van Midden-, Zuid- en Oost-Europa. In West-Europa broedt deze vogel niet, maar soms komt hij hier als wintergast voor.

Habitat

De zwarte kraai komt voor in akkers, bossen, parken, stedelijk gebeid en weiden. Hij heeft gevarieerde gebieden nodig, die voldoende voedsel en nestgelegenheid bieden.

Bedreigd?

De bonte kraai is geen bedreigde vogelsoort.

Lees verder

© 2009 - 2017 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hansbenn, Pixabay
  • www.vogelbescherming.nl www.vogelvisie.nl www.soortenbank.nl Petersons vogelgids van alle Europese vogels door R. Peterson, G mountfort en P.A.D. Hollom elfde druk.

Reageer op het artikel "Bonte kraai, Corvus cornix"

Reactie

Jenny Schilt, 12-06-2017 23:24 #1
Goedendag,
Ik ben in Ierland en zie bonte kraaien maar ipv grijs zijn ze lichtbruin met zwart. Nergens zie ik foto's van dit soort of gaat het hier misschien niet om kraaien?
Alvast dank voor jullie reactie,

Jenny Schilt

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kraaiachtigen
Reacties: 1
Schrijf mee!