InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Het opstarten van een aquarium

Het opstarten van een aquarium

Het opstarten van een aquarium Het opstarten van een aquarium is niet gemakkelijk, door onwetendheid maken beginners veel fouten, die fataal kunnen zijn voor de vissen. In dit artikel zullen de belangrijkste onderwerpen worden beschreven met betrekking tot het opstarten van een aquarium.

Wat je van te voren al moet bedenken

Voor je een aquarium koopt, moet je al verschillende dingen bedacht hebben;
  • Hoe groot moet het aquarium zijn? (houdt hierbij rekening met de ruimte die je hebt, en het bedrag dat je eraan wilt besteden)
  • Welke vissen wil ik gaan houden, en passen deze in mijn bak en passen ze bij elkaar?

Wat moet je aanschaffen?

  • Een aquarium
  • Zand of grind voor de bodem
  • Een filter met verschillende filtermaterialen (voor de meeste aquaria voldoet een grove filterspons, keramische pijpjes en filterwatten)
  • Een verwarmingselement
  • Een thermometer
  • Aquariumplanten (neem in ieder geval meerdere snelgroeiers zoals Cabomba)
  • Eventueel decoratiemateriaal (kienhout, stenen etc.)
  • Achterwand
  • Heel nuttig maar niet absoluut noodzakelijk; een aquariumvissen-encylopedie

  • Een TL-balk wordt meestal al bij het aquarium geleverd, zo niet dan moet je ook een TL-balk aanschaffen.
* Koop nog geen vissen!!!!!!

De opstartprocedure

Als je eenmaal een aquarium hebt gekocht, kan het echte werk beginnen!

Installeer het aquarium, de filter, het verwarmingselement en de thermometer. Let op; sluit deze nog niet aan in verband met gevaar voor kortsluiting! Zorg ervoor dat het aquarium waterpas staat, anders kan het glas gaan scheuren. Controleer ook of de ondergrond sterk genoeg is om het aquarium te tillen, aquaria zijn zwaar! Het is het beste je aquarium niet bij een raam te plaatsen, door het invallende zonlicht is de kans op algen zeer groot.

Hierna voeg je de bodem toe. Spoel het zand of het grind wel eerst goed uit om het schoon te krijgen.

Vul nu de bak tot ongeveer 1/3 met water, hierna kun je de planten en de decoratiematerialen in het aquarium zetten en de bak verder vullen tot hij helemaal vol is. Zorg ervoor dat je het water niet rechtstreeks in de bak gooit, maar houdt er bijvoorbeeld een schoteltje onder, anders ontwortel je de planten.

Als dit alles gedaan is sluit je de apparaten aan en begint het moeilijkste deel van het opstarten: je moet nu namelijk 3 weken wachten tot er zich genoeg bacteriën hebben gevormd, pas dan is het aquariumwater geschikt voor vissen.

Het is raadzaam in deze periode je water te testen, dit kun je bij de meeste aquariumwinkels laten doen, of koop zelf een testsetje. Het belangrijkste is de NO2-waarde (nitriet). Als deze te hoog is, zullen je vissen hieraan overlijden.

Nitriet waarde (in mg/l)Betekenis voor het aquarium
<0.1Normale waarde, geen gevaar voor de vissen.
0.2Het water is giftig voor de vissen, ververs 20% van je water en meet opnieuw.
0.5Nitriet waarde is kritiek, ververs 50% van het water en meet opnieuw
2.0Dodelijk voor de meeste vissen, meteen 50% water verversen,
en blijf dit dagelijks doen tot de waarde weer normaal is.

Viskeuze

Omdat je drie weken moet wachten voor de eerste vissen er in kunnen, heb je alle tijd om je viskeuze te bepalen! Ga eens naar een aquariumwinkel, en schaf een encyclopedie aan over aquariumvissen. Ook op het internet zijn diverse databases te vinden met aquariumvissen.

De keuze voor vissen is natuurlijk heel persoonlijk, daarom is daar weinig advies over te geven. Let in ieder geval op de volgende dingen;
  • Vissen moeten minimaal 10x hun lengte aan ruimte hebben. In een bak van 60cm lang kunnen dus alleen vissen van maximaal 6cm.
  • Houd je aan deze stelregel: 1cm vis per liter water. In een bak van 54 liter kan dus 54cm vis, wat ongeveer neerkomt op 11 visjes van 5cm lang.
  • Overigens kun je bij kleine visjes iets meer vissen houden, bij grotere vissen minder.

Geschikte vissen voor beginners
De volgende vissen stellen weinig eisen aan de watersamenstelling en zijn gemakkelijk te houden.
  • Guppy
  • Black Molly
  • Platy
  • Tetra’s (waaronder kardinaaltetra en neontetra)
  • Barbeelsoorten (waaronder sherrybarbeel)

Ongeschikte vissen voor beginners
De volgende vissen zijn absoluut ongeschikt voor beginners.
  • Discusvissen
  • Maanvissen
  • Killivissen
  • Regenboogvissen

Aanschaf van de vissen

Voor je naar de winkel gaat moet je al weten welke vissen je wilt gaan kopen. Koop niet alle vissen in een keer, maar koop er eerst een stuk of 5, een week later weer een paar, en weer een week later de rest. Zo kan je bak rustig wennen aan alle afvalstoffen, dit is ook beter voor de vissen.

Zoals gezegd: bepaal vooraf welke vissen je wilt gaan kopen, niet alle verkopers zijn even eerlijk en proberen je vissen te verkopen die helemaal niet in jouw bak kunnen! Het is raadzaam je aan te melden op een aquariumforum en daar het visbestand te posten wat je graag zou willen hebben. Dan hoor je vanzelf of dit geschikt is of niet.

Let er bij het kopen op of de vissen er goed uitzien, als er dode vissen in de bak liggen, of de vissen zich vreemd gedragen, koop dan geen vissen uit die bak! Als je een zieke vis koopt, kan die je hele bak besmetten.

Als je de vissen hebt gekocht, laat ze dan niet meteen los in je aquarium. Leg eerst het zakje waar de vissen inzitten ongeveer een kwartier lang in je aquarium, daarna maak je het open en voeg je elke 5 minuten een klein beetje aquariumwater toe, om de vissen te laten wennen aan de watersamenstelling. Dit doe je gedurende ongeveer een half uur. Hierna kun je de vissen uitvangen en in je aquarium loslaten. Gooi het water waarin ze werden vervoerd weg, dit is namelijk sterk vervuild.

Hoe nu verder?

Je aquarium staat en de vissen zwemmen rond, hoe moet je het aquarium nu verder verzorgen? Dat lees je in het artikel Het onderhoud van een aquarium

Lees verder

© 2006 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Vissen (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquarium kopen: Waarop letten bij het kiezen en inrichten?Aquarium kopen: Waarop letten bij het kiezen en inrichten?Waar moet je op letten, wanneer je een aquarium wilt gaan houden? Wat zijn de eerste dingen die je moet weten, wanneer j…
Beginnen met een aquariumBeginnen met een aquariumIndien men voor de eerste keer met een aquarium begint is het belangrijk niet meteen teveel ineens te willen. Het opstar…
Aquarium voor beginnersAquarium voor beginnersEen aquarium houden is een leuke hobby. Vissen zijn leuk om naar te kijken en je kunt hem inrichten zoals je zelf wilt.…

Reageer op het artikel "Het opstarten van een aquarium"

Reacties

Suzanne, 01-09-2014 02:11 #31
Allereerst complimenten voor de duidelijke informatie op deze site.
Ik ben hier terecht gekomen, omdat mijn dochter van haar vrienden een vis cadeau heeft gekregen… Een zwarte Sluierstaart (Carassius Auratus 'Oranda zwart'?). Hij zit nu in een geleende kom van de buren, met krap 10 liter water. Dat lijkt me niet al te best voor zo'n beestje, dus morgen kan ik bij van collega haar oude bak van 60 x 30 x 40 overnemen. Dan heeft hij in ieder geval meer ruimte. Voor plantjes en aankleding ga ik van de week naar de dierenwinkel.

De vraag is of ik hem later, als de bak een paar weken visloos gedraaid heeft en onze nieuwe vissenvriend zijn draai heeft gevonden, blij kan maken met een paar andere vriendjes.
Ik ben nog een beginner, en mijn 18-jarige dochter zal het vooral bij voeren houden en de rest aan mij overlaten. Dus ik laat me graag adviseren om hem een zo leuk mogelijk leven te geven. Om het vanaf net begin zo goed mogelijk te doen, want dat verdient hij.

Al speurend op het web zie ik ook regelmatig algeneters voorbij komen. Die lijken me niet alleen leuk, maar ook praktisch in de bak. Is daar plek voor? En welke kan ik dan het best nemen? Eventueel een algenetende slak?
Voorlopig moet onze vissenvriend het dan naar zijn zin krijgen. Als het ons ook bevalt, komt er wellicht een grotere bak. Maar om te kijken of dit project voor ons wat is, lijkt me een gratis probeerbak wel een goede start.

Graag krijg ik de juiste adviezen om een goede vissenmoeder te worden.

Jaco, 14-06-2014 13:48 #30
Laatst heb ik een aquarium gekocht. Voor mij voor het eerst. Het is een 20 Liter bak, 40 cm lang. Mij is verteld dat hier wel een aantal guppen in kunnen. Eventueel zouden ook andere kleine visjes prima gaan, maar guppen werden aangeraden ivm hun weinige eisen. Maar… Nu lees ik overal dat dit echt veel te klein is voor vissen, dat mogelijk alleen garnalen kunnen. En garnalen, die wil ik juist niet! De bak draait, helaas, want anders had ik deze alsnog terug gebracht en geruild voor een grotere. Maar nu mijn vragen voor deze bak:
- Zijn er überhaupt vissen die het leuk gaan vinden in mijn bak?
- kan ik iets veranderen aan de bromtoon van het filter? Ik hoor deze af en toe. Men schrijft dat ik deze prima alleen aan kan hebben staan als ik weg ben, en dan uitzetten als ik thuis ben, klopt dit?
- Als ik (in de toekomst) wellicht een grotere bak aanschaf, wat raadt u aan? Het is puur voor hobby, omdat ik het mooi vind om wat leven in huis te hebben.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 17-07-2014
Hallo Jaco, wat jammer! Ja 20 liter is echt veel te weinig. Maar is het echt maar 20 liter? Want als je aquarium 40 cm lang is, zou er veel meer in moeten zitten dan 20 liter.

De enige vissoort die ik kan bedenken die er in mag, is de micro rasbora: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/9130-boraras-brigittae-microrasbora.html

En inderdaad garnalen. Verschuif je filter eens een beetje door je bak, dan merk je meestal vanzelf op welke plek hij wat minder trilt! Een filter moet ALTIJD aanstaan, dat is extreem belangrijk.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Niels, 12-06-2014 14:50 #29
Beste infoteur,

Ik heb een 54 liter bak. Daarin heb ik 5 Bloedvinzalmpjes en 4 corydoras. Nou wil ik graag nog 2 vissen erbij (van hetzelfde soort) die niet in grote scholen leven. Heb je tips hoe ik deze kan vinden? Reactie infoteur, 17-07-2014
Hoi Niels,

Leuk! Ik zou voor bijlzalmpjes kiezen (een kleine soort, neem dan wel een groepje van minimaal 5-6 stuks)) of voor een koppeltje dwerggoerami's (2 vrouwtjes en 1 mannetje). Deze vissoorten zwemmen in de bovenste waterlaag en zullen je andere vissen dus niet in de weg zitten!

Veel plezier met je aquarium!

Juwet, 08-06-2014 22:19 #28
Beste

Ik heb een 400 liter bak gekregen van iemand. Nu is het probleem dat ik niet weet waar te beginnen. Welke pomp? planten? wat is de betere bodembedekking? Ook heb ik een vraag ivm een lichtbalk want hier is er namelijk geen, ik kan de aquarium toe doen door middel van een glazen schuifsysteem maar de vorige eigenaar zei me dat het niet nodig is, dus weet ik niet wat ik moet doen.
Hopelijk kunnen jullie me al een beetje wegwijs maken. Als ik iets doe dan moet het goed zijn vanaf de eerste keer dus hopelijk kan hier iemand mij helpen in mijn project. Reactie infoteur, 17-07-2014
HI Juwet,

Met zo'n bak kun je alle kanten op! Wel belangrijk dat je er eerst voor zorgt dat je een goede lichtbak hebt, want zonder kom je nergens! Houd je aquarium wel altijd dicht, anders vervliegt de warmte en dat is natuurlijk enorm zonde.

Ik raad je aan eerst eens een beetje rond te kijken (ga eens naar een aquariumwinkel of koop een boek) en te bepalen welke vis je graag zou willen houden. Weet je dat eenmaal, dan kun je gaan kijken welke andere vissoorten daar goed bij zouden passen, en hoe je je aquarium moet inrichten zodat de vissen zich goed voelen.

Wellicht kan mijn artikel over biotoopaquaria je op wat ideeen brengen qua inrichting: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/3511-biotoopaquaria-amerika-azie-en-afrika.html

De Jong, 10-01-2014 13:11 #27
Wij hebben een aquarium van 120 liter, we hebben hem al 3/4 keer opnieuw moeten inrichten, bacteriën erin moeten doen, en ondanks dat alles zijn alle vissen allemaal dood gegaan. We waren er op een gegeven moment wel klaar mee en hebben het aquarium een tijd in de garage gehad.

Alleen we hebben een dochtertje die vissen ontzettend leuk vind dus sinds afgelopen maandag hebben we hem weer helemaal schoongemaakt en in huis gezet. We hebben hem ingericht met ornamentjes, kienhout, lavasteentjes, schelpen, planten, voedingsbodem en grind er overheen. Ook zitten er nu 2 zuurstofballen in zodat er genoeg zuurstof in zit.
Hij oogt mooi helder nu, de filters van de pomp controleren we nu iedere dag en zijn mooi proper. De bacteriën hebben we er ook in gedaan alleen wat is nu een goed moment om er visjes in te doen en wat voor vissen raad u ons aan. Reactie infoteur, 15-01-2014
Hallo, wat leuk om te horen dat jullie de hobby toch weer hebben opgepakt. Na een week of drie is het water normaal gesproken goed genoeg om er vissen in te houden. Test voor de zekerheid wel even de waterwaardes voordat je vissen koopt!

In een bak van 120 liter zijn de mogelijkheden echt eindeloos! Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor bovenin een groep bijlzalmen, in het midden een grote school neontetra's en op de bodem een schooltje Corydoras en een mooie Ancistrus. Maar de mogelijkheden zijn echt eindeloos dus ik raad aan even een aquariumzaak te bezoeken om te kijken welke vissen je aanspreken en op basis daarvan een mooi vissenbestand samen te stellen.

Marleen, 01-12-2013 11:54 #26
Ik heb een aquarium van 24 liter waar ik graag tropische vissen in wil, bij voorkeur een paar verschillende soorten. Wat zijn de mogelijkheden qua aantallen en combinaties? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 04-12-2013
Hallo Marleen, dat is echt een mini-bakje… Daar kun je echt maar heel weinig in kwijt, en zeker geen verschillende soorten. Het enige wat ik kan bedenken is de Micro-Rasbora en een kleine garnalensoort. Als je serieus aan de slag wilt met een aquarium, zou ik je aanraden een grotere bak aan te schaffen.

Mercedes, 21-11-2013 20:26 #25
Hallo,

Ik heb al een tijdje een 60liter bak in huis. Heb vanaf het begin 5 guppen erin (3 vrouwtjes, 2 mannetjes) Deze zijn inmiddels al overleden maar heb nu nog wel de nakomelingen ervan. Nou weet ik dat guppen erg snel zijn met jongen en grote hoeveelheden, maar mijn bak begint een beetje uit zijn groeven te groeien. Heb nu 8 volwassen guppys (7 vrouwtjes, 1 mannetje) en heb denk ik wel 20 jonkies. Volgens mij is dat een beetje erg veel want de guppen groeien veel minder snel dan voorheen. Klopt dit?

Ook heb ik nog een vraag. Al mijn nafok worden altijd vrouwtjes, en heb tot nu toe nog maar 1 mannetje gefokt. Vind dit erg jammer want zie graag meer mannetjes in de bak komen. Kan ik hier wat aan doen? of is het gewoon overmacht? Reactie infoteur, 27-11-2013
Hallo, het aantal dat je nu hebt moet op zich nog wel kunnen maar meer moeten het er niet worden, logischerwijs worden het er wel steeds meer dus je moet daar wel een oplossing voor verzinnen. Ik begrijp niet goed waarom je meer mannetjes wilt als je nu al ruimtegebrek krijgt, maar bij mijn weten kun je het geslacht niet manipuleren…

Willard, 19-11-2013 23:16 #24
Ik heb een aquarium van 110 liter. Heb er 6 guppen in en 5 black mollys en 2 algeneters en 5 garnalen.

Ik wou graag een iets grotere vis erbij doen en een bodem vis wat kan ik het beste nemen? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hoi Willard, als bodemvis kun je denken aan een schooltje corydoras of een kleine ancistrussoort (algeneter). Een 'grote' vis in een aquarium van 110 liter gaat niet passen!

Denise, 27-08-2013 21:10 #23
Ik heb een aquarium van 60 l. Had al 6 guppies erin. Heb er onlangs 7 bijgekocht, maar zijn allemaal dood. Ze bleven in de hoek alsof ze naar adem hapte. De waterwaarde was wel oke. Reactie infoteur, 14-10-2013
Hoi Denise, hebben de 'oude' guppies het wel overleefd?

Michael, 12-04-2013 19:54 #22
Hey,
eerst en vooral bedankt voor dit mooie artikel!
nu ben ik bezig met mijn opstart maar 2 dingen zijn mij nog niet echt duidelijk.
mijn verwarmingselement hangt linksachter in de hoek en mijn thermometer aan de rechtse raam in de hoek.
maar men thermostaat staat op 26graden en de thermometer geeft maar 24/25 graden aan?
En het uitlaatbuisje met gaatjes van mijn interne filter hoe moet die nu het beste staan? het mag lawaai maken dat is niet zo erg ;-)
Alvast super bedankt!

Mvg michael Reactie infoteur, 10-05-2013
Hoi Michael,

Misschien is je thermostaat net niet krachtig genoeg en verklaart dit het temperatuurverschil? Over een graadje verschil zou ik me overigens niet druk maken. Het uitlaatbuisje had ik zelf altijd zo dat de bovenrand van het water een beetje ging stromen maar dit is ook afhankelijk van wat voor soort vissen je houdt. Houdt je bijvoorbeeld Betta's of Goerami's (die houden niet van stroming) dan zou ik ervoor zorgen dat je zo min mogelijk beweging aan de wateroppervlakte hebt.

Succes!

Senna, 06-02-2013 14:56 #21
Hallo. ik heb een aquarium van 20 liter. Zijn goudvissen daarvoor geschikt? De lengte is 40 cm en de breedte 25 en de hoogt 30 ongeveer. Welke vissen zou ik nemen?
Groetjes Senna Reactie infoteur, 07-02-2013
Hallo Senna, dit aquarium is te klein voor goudvissen. Je zou er wel garnalen in kunnen houden of heel kleine visjes die niet groter zijn dan een cm of 3/4. Maar is je aquarium echt maar 20 liter? Want de afmetingen corresponderen niet met de inhoud, die zou volgens je afmetingen 30 liter zijn.

Patricia, 12-08-2012 22:35 #20
Hoi. Duidelijke site, complimentjes hiervoor… dus ik hoop dat je ons een antwoordt kunt geven?
De kids hebben nu een maand of vier een 8 hoekig aquarium 60 ltr… hierin ligt een goede bodem grind - plantjes staan er - en er hangt een goed filterpomp in die tevens het water voorziet van extra zuurstof… er zwommen 3 vrouwen guppie's en 1 mannetje… omdat de zuurstof plantjes bijna op waren ben ik donderdags naar de speciaalzaak gegaan… ff zitten te kletsen over de visjes… met 1 mannetjes gup erbij en 3 nieuwe plantjes en het advies om er een thermosstaat in te hangen en die op 22 graden te zetten rijker ging ik de deur weer uit… zo gezegd, zo gedaan… plantjes erin thermosstaat erin gupke even laten wennen aan het water. en ook uit het zakje laten zwemmen… manlief heeft vrijdags de vissen nog eten gegeven… nu komen we zondagmiddag thuis enne een groot drama bij de kids… alle vissen lagen dood… nu is mijn vraag dus… (omdat die eigenaar van de speciaalzaak had gezegd dat het geen kwaad kon) komt dit waarschijnlijk toch door die thermosstaat… volgens hem kon ik het er zo in hangen en moest ik beginnen met 22 graden na een paar dagen kon ik het opwarmen naar 24 graden… maar ja dat hoeft nu dus niet meer… kids helemaal in tranen… maar kan het idd hierdoor komen… ik ben het aquarium nu helemaal schoon aan het maken al het grind aan het uitkoken enz… en we kunnen weer opnieuw beginnen… maar wilde de kids graag een antwoordt geven op hun vraag waardoor dit kan… van te voren hadden we nergens problemen mee ( zonder thermosstaat bedoel ik dus)… wij hebben continu altijd 20 graden in huis door vloerverwarming enz… en de bak staat in de keuken op het aanrecht onder een lamp.is dat op zich niet beter dan die thermostaat… domme vraag natuurlijk maar ik heb zelf het idee dat het door de thermostaat komt… HELP Reactie infoteur, 15-08-2012
Hallo Patricia, de meeste vissen kunnen niet tegen sterke temperatuurschommelingen, maar als je de thermostaat langzaam hebt opgevoerd van 20 naar 22 graden zie ik daar geen problemen mee. Heb je het water uit de aquariumwinkel waar je nieuwe vis in zat, in jouw aquariumwater gedaan? Want dat moet je nooit doen, dit water is altijd vervuild omdat je vis hier in een stressvolle situatie heeft ingezeten en bovendien heeft het water uit de aquariumwinkel misschien andere waterwaardes of zelfs wel een ziekte. Daar kan het dus ook aan hebben gelegen. Succes met opnieuw starten!

Eric, 12-11-2011 21:54 #19
Heb sinds een paar weken vrijwillig verplicht een aquarium in onderhoud van dochterlief.
Je weet wel dochter uit huis… etc. Heb nu een bak vol guppies en dat gaat me redelijk af.
Waar ik echt gek van word zijn de slakken. Mijn vraag is hoe kom ik van die slakken af? Mag een rigoureuze of een meer humane manier zijn. Maakt mij niets uit.

Veerle, 01-10-2011 10:14 #18
Ben blij dat ik deze site gevonden heb. Ik ben een beginner en heb een aquarium gekocht van 120L heb eerst een bruine plantenbodem en dan grind erin gedaan en dan de plantjes erin gedaan en die doen het voorlopig goed. Wat mijn vraag is ik heb een co2 installatie gekocht voor de planten maar naar het schijnt kunnen niet alle vissen die co2 verdragen kan je mij zeggen welke vissen dit niet verdragen? Ik had graag kleurrijke vissen gehad blauw-geel kan je mij enkele vissen aanraden want die mogen maar binnen 2 weken in de bak zo heb ik nog wat tijd om de juiste vissen te kiezen :-) Reactie infoteur, 02-10-2011
Hoi Veerle, ik heb er nog niet eerder van gehoord dat sommige vissen niet tegen co2 kunnen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen! Met een bak van 120 liter kan je veel kanten op, de keuze is overweldigend! Ik raad je aan om even een aquariumwinkel binnen te stappen of een goed boek te kopen over aquariumvissen en dan te kijken welke soort vis je perse wilt hebben. Vanaf daar kun je dan (bijvoorbeeld door weer even een post op deze site te plaatsen) gaan bepalen welke vissen goed samengaan met die aquariumvis. Veel succes met je aquarium!

Nikki, 30-08-2011 14:49 #17
Bedankt voor het handige artikel!
Ik heb een 17L aquarium, recent opgestart met 3 verschillende planten en een bodem van zand en grind.
Ik wil één of twee kleine garnaaltjes op de bodem, maar ook een Algeneter en 2 of 3 kleine vissen. Gaat dit wel goed? Reactie infoteur, 01-09-2011
Hallo Nikki,

17 liter is niet veel, dan kun je er het beste een speciaalaquarium voor garnalen van maken.

Groeten, Funkyfish

Bert En Bianca, 25-08-2011 17:10 #16
Heel jammer dat we deze site niet eerder hebben gezien!
Laatst een aquarium gekocht bij een tuincentrum, en natuurlijk meteen vissen erbij!( stom) Ze zijn er eigenlijk alleen maar om te verkopen en hebben nu 4 Ghost Koi en 4 shubunkin in een bak van 17 liter! Het zijn wel kleine vissen maar is de bak niet nog te klein? en is goudvissenvoer alleen genoeg?
Vr Gr B&B
Trouwens perfecte site! Reactie infoteur, 25-08-2011
Hallo Bert & Bianca, bedankt voor de complimenten! In dit artikel (ook van mijn hand) kun je meer lezen over hoe je het beste goudvissen kunt houden, ik wens jullie veel succes met de vissen (die nu inderdaad in een veel te klein aquarium zitten!)

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1154-carassius-auratus-goudvis.html

P. Mulder, 05-06-2011 23:24 #15
Wij gaan binnenkort verhuizen en in het nieuwe huis wordt een aquarium geplaatst van 160x50x60. We hebben gekozen voor een aziatische boitoop. Echter, bijn alle info die we kunnen vinden qua inrichten, aantallen, etc. hebben betrekking op de meer standaard bakken. Zijn nu op zoek naar info voor het hoe en wat voor onze bak. Iemand tips?

Tinka, 03-04-2011 15:07 #14
Ik ben een beginner en heb net een aquarium van 60x30x30 cm. Ik wil graag rust in de bak en wilde twee (sluierstaart) gouvissen te houden. Deze bak is hiervoor alleen te klein. Zijn er nog andere soorten vissen die geschikt zijn voor een bak van deze afmeting, maar die geen school vormen en dus gelukkig zijn met z'n tweeën of drieën? Ik wil een bak vol verschillende soorten kleine visjes voorkomen.

Peter, 27-01-2011 19:46 #13
Ik ben ook weer bezig mijn aquarium op te starten, de 1e keer ging het goed, totdat het noodlot en daardoor 'verwaarlozing' intrad, de guppen deden het jaren goed. Ik ga nu weer starten. De bedoeling is kleine visjes en GARNALEN. Het schijnt dat die je bak ook goed schoon houden, wat weer minder werkt betekend.
@Rene: bodem moet je erin doen voordat je water erin laten lopen :-).

Rene, 10-01-2011 20:30 #12
Ook wij zijn begonnen een aquarium te vullen. Staat nu nog leeg, alleen met water erin. Binnenkort komen bodem en planjes erin en weer later pas de vissen. We zijn ons nu aan het orienteren welke vissen we zullen aanschaffen. We hebben een aantal guppen in een kleinere bak, (net jongen gehad, weet dus nog niet precies hoeveel erover blijven). Daarbij willen we nog wat vissen voor de middenlaag en bodem. We hebben nog 4 vuurgarnaalltjes die ook over gaan. We willen graag een kleurige bak, wie heeft er advies voor ons. O ja de bak is 80x40x40. Reactie infoteur, 11-01-2011
Hallo René, de mogelijkheden zijn eindeloos! Wat te denken van een mooie grote school kardinaaltetra's en onderin wellicht een kleine cichlidesoort of bijvoorbeeld Corydoras.

Arne, 26-08-2010 15:42 #11
Voor mijn eerste aquarium tropisch-zoetwater 60 x 30 x 30 en ik opzoek naar een goed afgestemd vissen bestand. Ik had zelf het volgende in gedachten, maar weet niet goed hoe het zit met de hoeveelheden vis, combinaties etc. Ook zou ik graag wat info over de ondergrond (zand/grind) voor dit vissen bestand.
3 x Guppie (midden/boven laag)
6 x vijfstreepbarbeel (midden/onder laag)
3 x Otocinclus(algen eter? - overal zwemmend?)
5 x corydoras panda (Onderlaag)
7 x Nannostomus marginatus (middenlaag)

Misschien is dit wat veel? Kan ik hier ook iets combineren met een koppel dwerg gourami's o.i.d als blikvangers? Ook zou ik wat (vuur)garnaaltjes willen om de boel een beetje schoon te houden

andere opties: 5 x gemarmerde bijlzalm?

Graag zou ik dus weten wat de beste combi zou zijn voor deze vissen en in welke hoeveel heden etc. Reactie infoteur, 27-08-2010
Hoi Arne,

Volgens mij is je bestand wel ok, als je voor de goerami's wilt gaan moet je alleen geen guppen en barbelen nemen. Bijlzalmen kunnen ook, maar die zou ik dan in plaats van de guppen doen.

Qua ondergrond is zand of fijn grind (1-3 mm) geschikt.

Succes!

Erik-Jan, 18-08-2010 12:24 #10
Goedendag ik heb een aquarium nu een week er gaat 20 liter water in wou klein beginnen heb er 5 guppies in zwemmen.
Maar ik heb grint op de bodem zonder zand en mijn planten (3 stuks) zaten in een stenen potje volgens de verkoper konden ze daar gewoon in blijven zitten maar ik vraag me af of ik niet beter onder het grind zand kan doen en de planten uit het potje halen en dat groene spul verwijderen en dan in de grond planten?
ik heb een wat rode plant die krijgt nu licht groene topjes is dit een goed teken of een slecht teken?
Groet Reactie infoteur, 19-08-2010
Hoi Erik-Jan,

Ja normaal gesproken is het wel verstandig om planten gewoon in de bodem te zetten. Hiervoor heb je niet perse zand nodig, als je gewoon fijn grind hebt is dat prima.

MAAR: 20 liter is VEEL te weinig voor 5 guppen.

Groeten, Funkyfish

Bob, 28-04-2010 22:48 #9
Ik heb mijn aquarium (50x30x30) al 3 weken goed 'aan de praat' (water zeer helder, constant 25 graden), er zwemmen al 3 guppy's en 5 neon tetra's in.
Volgens de verkoper waren 2 bundels 'zuurstof planten', die met zo'n stukje lood verzwaard zijn, voldoende. Blijven deze 2 bundels planten voldoende als ik meerdere vissen koop? (ik ben van plan om er één betta splendens, één synodontis en paar black molly's bij te halen.) Overigens las ik net dat ik het lood had moeten verwijderen, is dit noodzakelijk? Of kan ik het nu beter laten voor wat het is?

Ik wacht reactie af, alvast bedankt:-) Reactie infoteur, 29-04-2010
Hoi Bob,

Meer planten is altijd beter! Deze zuurstofplantjes gaan meestal ook snel kapot, dus waarschijnlijk zal je al snel nieuwe planten moeten halen.

Over je vissenbestand: Betta + synodontis voelen zich niet fijn in een bak van 50cm breed, dit is niet verstandig. Tevens zijn guppen en molly's veel te druk voor de Betta, die heeft rust nodig. Ik raad je aan om in plaats daarvan je vissenbestand uit te breiden met nog wat extra tetra's en een kleine corydoras-soort voor op de bodem.

Succes met je aquarium!

Fish, 01-03-2010 16:15 #8
Ik wil graag een tropisch zoetwateraquarium, maar welke vissen moet ik nemen aan het begin? Reactie infoteur, 01-03-2010
Hoi!

Fijn om te horen dat je je eerst wilt gaan orienteren op deze mooie hobby voordat je er echt aan begint!

Het is verstandig om eerst met sterke vissen te beginnen die niet veel eisen stellen aan de waterwaardes. Denk bijvoorbeeld aan veel scholenvissen (onder andere verschillende soorten zalmpjes en neonvisjes, zoals de kardinaal of neontetra). Voor op de bodem zou je een schooltje corydoras kunnen nemen of Ancistrus.

Veel plezier met je aquarium!

Groeten, Funkyfish

Lis, 24-02-2010 22:03 #7
Een hele domme vraag misschien, maar we zitten met een dilemma.
We hebben pas 4 goudvissen aangeschaft in een klein aquariumpje, en nu vandaag een grote bak aangeschaft. Nu hebben we water meegekregen van de zaak zodat de filter sneller zijn werk zou doen, maar we hebben er ook een vijfde goudvis bijgenomen. Nu happen de goudvissen naar lucht, terwijl het volgens de winkel wel nog een week zou duren nu we dit water hebben.
Is er een mogelijkheid dat we de vissen er al in kunnen doen omdat je ook kraanwater + aquasafe in het water gooit als het een koudwaterbak is zonder filter? Of moet je echt wachten tot die filter ingewerkt is? Reactie infoteur, 27-02-2010
Hoi Lis,

Als je ze nu in gewoon kraanwater houdt, kun je ze denk ik wel langzaam laten wennen aan het water in je nieuwe aquarium. Ik hoop dat alles goed gaat met je goudvissen, veel mensen schaffen deze aan en weten niet dat ze veel ruimte nodig hebben en dat ze niet in een vissenkom thuishoren, dus dat je een echt aquarium voor ze hebt aangeschaft is te prijzen!

Veel succes ermee!

Stan, 21-02-2010 15:33 #6
Hoi, ik heb een 60liter aquarium heb eerst alle plantjes enzo uitgezocht was wel leuk. toen heb ik steentjes verschoont erin gedaan planten erin gezet en water erin gedan ook temperatuur en filter zitten erin. toen heb ik 2weken gewacht (dat zeiden ze in de winkel, later heb ik dit pas gelezen) hadden ze gezecht dat het mondster wat ik meenam goed was. heb toen 5kleine met een blauwe streep uitgezocht en 2 skeletten 2dagen ging het goed en toen ginger er in 2dagen tijd 3blauwe dood en nu gaat het 3dagen al goed ik. ik heb 1blauwe eruit weten te vissen maar derest ligt er nog in wat moet ik doen? weet neit of dit wel goed is (trouwens die skeltten zitten al langer bij het temperatuurding ik heb het al warmer gezet maar blijven er nog steeds? hoort dat misscihen zjn ze bang heb ze pas net 1week erin) Reactie infoteur, 22-02-2010
Hoi Stan,

Om een advies te geven heb ik echt meer informatie nodig. Wat zijn het voor vissen (Latijnse naam), op welke temperatuur houdt je je water?

Bij het aquariumhouden komt veel meer kijken dan de meeste mensen denken, ik wil je dus graag een goed advies geven.

Groeten, Funkyfish

Clasquin, 15-07-2009 07:05 #5
Ben pas begonnen met een aquarium en moet eerlijk zeggen dat ik nooit gedacht had dat het zo leuk zou zijn. Momenteel lees ik me suf op internet om vooral geen fouten te maken. Het is verslavend! Ik moet mezelf steeds tegenhouden om niet meer, groter enz. te gaan. Ik steek veel op van alle leerzame stukken over een nieuw in te richten aquarium. Wel lastig als maar te moeten afwachten als je zo graag het eindresultaat wilt zien. Een geweldig leuke hobby. Reactie infoteur, 15-07-2009
Helemaal mee eens, fijn dat je zo enthousiast bent! Meer en groter klinkt zo bekend! Ik ben van 40 liter naar 60 gegaan, toen naar 160 en ga binnenkort een 400 literbak aanschaffen :)

Queenly, 07-05-2009 21:06 #4
Als je de aquarium gaat verschonen, hoeven de plantjes en alle dingen er toch niet uit?
Alleen de helft moet je toch wegdoen? Reactie infoteur, 08-05-2009
Nee dat moet je absoluut niet doen! Alleen inderdaad water verversen, de helft is vrij veel maar is ook afhankelijk van de grootte van je bak. Hoe groter de bak, hoe minder je relatief gezien hoeft te verversen.

Demi, 10-03-2009 16:15 #3
Je hoeft toch helemaal geen verwarmingselement voor goudvissen? :-) Reactie infoteur, 10-03-2009
Hoi Demi, voor goudvissen is er inderdaad geen verwarmingselement nodig, voor tropische vissoorten wel.

Y6htdj, 26-11-2008 17:32 #2
Maanvissen zijn helemaal niet ongeschikt voor beginners. ze zijn makelijk te verzorgen. het enige is dat ze best veel ruimte nodig hebben

Eva, 16-04-2008 18:52 #1
Ik ben net begonnen en ik heb maanvissen en discusvissen.
ik vind het niet zo moeilijk om ze te verzorgen! :-):-p:-( Reactie infoteur, 17-04-2008
Hallo Eva,

Maanvissen en Discusvissen zijn ook inderdaad geen beginnersvissen, zelfs ikzelf durf het nog niet aan deze vissen aan te schaffen na 2 jaar ervaring met diverse aquaria. Ik hoop dat je door mijn artikelen wat meer informatie hebt kunnen opdoen om deze vissen goed te kunnen verzorgen.

Groetjes, Funkyfish

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 31
Schrijf mee!