InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Boraras brigittae - microrasbora

Boraras brigittae - microrasbora

Deze minivis is de kleinst bekende karperachtige vis. Ondanks zijn geringe lengte is het door zijn prachtige kleuren een mooi visje om te zien.
  • Wetenschappelijke naam: Boraras brigittae
  • Nederlandse naam: micro-rasbora
  • Herkomst: Borneo
  • Familie: Cyprinidae
  • Lengte: maximaal 3 centimeter, maar meestal 2cm.

Het uiterlijk

Boraras brigittae zijn heel mooi rood gekleurd. Er loopt een zwarte dwarsband over het lichaam, de staart is doorzichtig met rode puntjes. Deze minivis wordt 2 tot 3 centimeter lang.

De inrichting van het aquarium

Boraras brigittae stelt weinig eisen aan het aquarium. Het aquarium hoeft natuurlijk niet groot te zijn, een Aqua40 voldoet prima. Richt het aquarium in met een donkere grindbodem en wat mooie groene planten. Drijfplantjes laten de kleur van de vissen mooier uitkomen.

Waterkwaliteit

Deze visjes houden van wat zuurder water met een Ph van 6,5 7. Het water moet zacht zijn, een Gh tussen 3-6 is prima. Boraras brigittae is warmtebehoeftig, een geschikte temperatuur ligt 25 en 28 graden.

Karakter

Vreedzame, wat schuwe vis die absoluut in een school gehouden moet worden. Probeer een zo groot mogelijke school te nemen, dat is beter voor de visjes, maar ziet er ook veel mooier uit! De vissen tonen hun kleuren ook beter als je ze in een flinke school houdt.

Medebewoners

Houdt deze minivisjes bij voorkeur in een speciaalaquarium. Ze worden door andere vissen gezien als voedsel. Wil je persé andere vissen houden bij je Boraras brigittae, kies dan voor heel kleine vissen van maximaal 5 centimeter lang, of kies voor kleine, vreedzame garnalen.

Dieet

Deze kleine visjes kunnen geen grote brokken voedsel aan. Heel fijn droogvoer (eventueel fijnwrijven indien het te grote vlokken zijn) of klein levend voer, zoals watervlooien en artemia, zijn geschikt voedsel.

De kweek

Zet de vissen over in een kweekbak. De eieren worden over meerdere dagen afgezet, meestal tot een stuk of vijftig. Breng de jongen groot met infuusvoer.
Gerelateerde artikelen
Rasbora maculata - DwergrasboraMet zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je dez…
Dieren en planten in een nano aquariumSteeds meer mensen kiezen er voor om een klein aquarium neer te zetten, een zo geheten nano aquarium. Een klein bakje wa…
Brachygobius xanthozona - BijtjeHet Bijtje is een brakwatervisje, niet veel aquarianen hebben een brakwateraquarium en daarom is het meestal beter om ee…
Speciaalaquarium voor eierleggende tandkarpersEen speciaalaquarium hoeft niet altijd moeilijk en groot te zijn..neem nu een speciaalaquarium voor eierleggende tandkar…
Speciaalaquarium voor MaanvissenIn dit artikel leest u hoe eenvoudig het is om een mooi speciaalaquarium voor de maanvis te maken die gegarandeerd jonge…

Reageer op het artikel "Boraras brigittae - microrasbora"

Reactie

Kylian, 11-07-2013 11:06 #1
Hoi weet je waar ik Boraras brigittae kan kopen. ik zoek al een tijdje maar heb meer 1 website gevonden. Reactie infoteur, 11-07-2013
Hallo, ik zou even langsgaan bij je lokale aquariumwinkel en vragen of ze deze voor je kunnen bestellen. Inderdaad zie je ze niet zo vaak in de handel.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 23-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!