InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Pterophyllum scalare - Maanvis

Pterophyllum scalare - Maanvis

De maanvis is een schitterende, statige en zeer geliefde vis. Echter deze vis is niet makkelijk te houden, en dus absoluut geen geschikte beginnersvis.
  • Wetenschappelijke Naam Pterophyllum scalare
  • Nederlandse Naam Maanvis
  • Familie Cichlidae (Cichliden)
  • Herkomst Amazonegebied

Er worden 3 soorten maanvissen onderscheiden:
  • Pterophyllum altum - hoge maanvis (35cm hoog)
  • Pterophyllum scalare - gewone maanvis
  • Pterophyllum scalare - kweekmaanvis (onderscheid zich van de gewone maanvis door minder verlengde borstvinnen)

Zoals de naam al aangeeft, wordt de "gewone" maanvis het meest verkocht. Daarom gaat dit artikel over de Pterophyllum scalare.

De naam Maanvis

De naam 'maanvissen' is ontstaan dankzij de bijzondere vorm van deze vis. Het lijf is geheel samengedrukt, net als bij de Discusvis. Het samengedrukte lijf heeft een ronde 'maan'vorm. Ook de wetenschappelijke familienaam, Pterophyllum, is op deze manier ontstaan. Pterophyllum is een samenvoeging van de Griekse woorden pteron (vin, vleugel, zeil) en phyllum (blad.) Doordat het lichaam zo is samengedrukt, spreekt het voor zich dat de organen zich niet op de normale manier hebben verdeeld. Bij Maanvissen bevinden de organen zich dan ook tot in het staartgedeelte. Dit geldt vooral voor de zwemblaas. De anus en de geslachtsorganen zijn juist meer naar voren geplaatst dan bij normaal gevormde vissen, de geslachtsklieren lopen bijna verticaal.

Dankzij het maanvormige lijf is de Maanvis zeer wendbaar. Het nadeel is dat in woelig water de vis sneller wordt meegesleurd. Er wordt aangenomen dat de Pterophyllum scalare zichzelf zeer goed kan beschermen, dankzij de strepen op het lijf. De lange, verticale strepen maken de contouren van het lichaam minder goed zichtbaar. De eerste streep loopt bij de Maanvis altijd door het oog, waardoor ook deze minder goed zichtbaar wordt.

Lengte

Tot ca. 20 cm hoog.

Geslachtsonderscheid

Zeer lastig te zien, soms is het mannetje wat intenser van kleur maar dit geeft geen uitsluitsel. Alleen tijdens de paring, dan heeft het vrouwtje een geslachtspapil (net voor de anaalvin)

Huisvesting

Houdt maanvissen in aquaria die minimaal 50cm hoog zijn, een geschikte lengte is minimaal 120cm. Zorg voor voldoende (hoge) beplanting, drijfbeplanting en andere schuilmogelijkheden (bijvoorbeeld in de vorm van kienhout) Maanvissen hebben een speciale voorkeur voor Vallisneria. Je zult zien dat je maanvissen vaak tussen de planten "staan." Breng het liefst een donkere bodem aan, dit laat de kleuren van de vissen beter uitkomen.

Karakter

Redelijk vreedzame vis die in een school gehouden moet worden. Houdt minimaal 6 exemplaren. Houdt ze niet met barbelen of heel kleine vissen (minimaal 5cm). Barbelen zullen aan de sprieten van de maanvissen gaan knabbelen, en kleine vissen (bijvoorbeeld neons of kardinalen) zullen je manen als aanvullig op de maaltijd zien. De maanvis is zeer rustig en zwemt geen grote afstanden, ze hebben een voorkeur voor de middelste waterlaag.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28 °C
  • Ph: 6-7
  • GH: 4-12

Voeding

Droogvoer, diepvriesvoer en levend voer. Zorg voor voldoende afwisseling in het menu om je vissen in optimale conditie te houden.

Kweek

Vrij eenvoudig mits je een goed kweekstel hebt. De eieren worden afgezet op vaak brede bladeren en bewaakt door beide ouders. Beschimmelde eitjes worden verwijderd en af en toe worden de eieren bewaaierd. De jongen worden na hun geboorte beschermd door de ouders. Een ideale kweekbak bevat Vallisneria en verticaal neergezette leisteen. De ouders zullen eerst de afzetplaats oppoetsen, waarna de eieren worden gelegd. Na het uitkomen teren de jongen op een dooierzak, als deze leg is, begin dan te voeren met artemia. Later kun je ze ook watervlooien en cyclops geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maanvis, de schoonheid van het aquariumDe Latijnse naam van de maanvis is Pterophyllum scalare en behoort tot de cichliden (Cichlidae). Het een hele sierlijke…
Speciaalaquarium voor MaanvissenIn dit artikel leest u hoe eenvoudig het is om een mooi speciaalaquarium voor de maanvis te maken die gegarandeerd jonge…
Maanvis in de Noordzee - Klompvis en zwemmende kopMaanvis in de Noordzee - Klompvis en zwemmende kopRegelmatig spoelt er een bijzondere vis aan op het strand of heeft een visser een apart dier in zijn net, zoals de hobby…
Vlagcichlide (Mesonauta festivis)De vlagcichlide is een middelgrote vis die gehouden kan worden in een gezelschapsaquarium of een Zuid-Amerikabiotoop.
Oost-Afrikaans rotsmeerEen eenvoudig maar doeltreffend, biosferisch aquarium, dat gemakkelijk is in het onderhoud en rijk is aan schuilplaatsen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pterophyllum scalare - Maanvis"

Reacties

Aleyna, 30-05-2016 14:20 #6
Hallo. Ik heb een vraag? Mijn maanvissen eten soms hun eigen eitjes, waarom? Reactie infoteur, 06-06-2016
Vervelend! Maar er zijn meerdere vissoorten die dit doen helaas!

Joke, 10-09-2012 11:35 #5
Hallo, ik heb een rio 180. Kunnen daar maanvissen in gehouden worden? Reactie infoteur, 24-09-2012
Hoi Joke,

Nee, een rio 180 is te klein voor maanvissen!

Groeten, Funkyfish

Lia, 03-04-2012 16:26 #4
Hallo, ik heb 2 gelemaanvissen, ze zijn al heel lang samen, maar nu vechten zo erg.
Waarom doen ze dat? Reactie infoteur, 14-04-2012
Hallo Lia, dat is lastig te zeggen maar wat wel zeker is, is dat je te weinig maanvissen hebt. Maanvissen dien je met minimaal 6 exemplaren te houden.

Guido, 16-04-2009 15:46 #3
Ik weet nie hoe ik het verschil tussen vrouwtjes en mannetjes kan zien? Reactie infoteur, 17-04-2009
Hoi Guido,

Hoe je dat kunt zien staat in het artikel beschreven, maar het is vaak erg lastig te zien!

Groeten, Funkyfish

Tolga, 16-04-2009 08:38 #2
Hoe oud kan een maanvis eigenlijk worden:-)

Johan Jacobs, 12-05-2008 01:12 #1
Ook het mannetje heeft in de paartijd een geslachtpapil, alleen is deze spits, terwijl de papil bij het vrouwtje meer afgerond en plat is. Verder prima artikel!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 07-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 6
Schrijf mee!