Het onderhoud van een aquarium

Het onderhoud van een aquarium Het onderhouden van een aquarium vergt redelijk wat tijd, en in ieder geval veel precisie. Een foutje kan fataal zijn! Als je een beginnend aquariaan bent, lees dan het volgende artikel goed door. Dan weet je precies wat je dagelijks, wekelijks, maandelijks, eens per kwartaal en eens per jaar zou moeten doen om je aquarium goed te onderhouden.

Dagelijks aquariumonderhoud

Voeren

Voer je vissen iedere dag, maar last eens per week een vastdag in. Zorg ervoor dat je afwisselend voert, heb altijd minimaal 3 verschillende soorten droogvoer in huis, en geef af en toe ook diepvries- en levend voer voor de afwisseling.

Vissen tellen

Tel elke dag je vissen. Ontdek je een dode vis, verwijder deze dan onmiddellijk en test je water op een eventuele hoge nitrietwaarde. Een dode vis kan schadelijk zijn voor de rest van je aquariumvissen.

Vissen controleren

Bestudeer elke dag je vissen even. Zien ze er goed uit? Eten ze goed? Verstoppen ze zich niet in een hoekje? Wordt een vis opgejaagd door andere vissen? Dit doe je om ziektes bij aquariumvissen in de kiem te smoren.

Temperatuur controleren

Mocht je verwarmingselement kapot zijn (te zien aan een te lage/te hoge temperatuur,) koop dan onmiddelijk een nieuwe.

Filter controleren

Controleer even of de filter nog goed werkt. Is dit niet het geval, kijk dan of hij echt kapot is. Is dit het geval, koop dan onmiddelijk een nieuwe, knijp de bacteriën uit de oude filterspons en controleer de waterwaardes (met name de nitrietwaarde)

Licht controleren

Kijk of je TL-balken het nog doen.

Wekelijks onderhoud

Water verversen

Ververs elke week ongeveer 20% van het aquariumwater. Niet meer, want dan gaan waardevolle bacteriën verloren bij het aquarium verschonen.

Bodem reinigen

Dit gaat heel makkelijk met een bodemreiniger, hiermee hevel je direct het vervuilde water af.

Verwijderen van dode plantenresten

Als je deze laat liggen gaan ze rotten en vervuilen ze het water.

Plantenvoeding toevoegen

Voeg elke week een dosis vloeibare plantenvoeding toe als je dat nodig vindt.

Water testen

Test je water iedere week om je waterwaardes in de gaten te houden. Doe dit direct als je ziet dat je vissen zich anders gedragen dan normaal.

Maandelijks onderhoud

Vervang het filtermateriaal

Let hierbij goed op. Niet al het filtermateriaal mag tegelijk vervangen worden, omdat je anders de bacteriecultuur in je aquarium om zeep helpt. Vervang de materialen dus om de beurt. Overigens volstaat het uitspoelen van het materiaal meestal ook, spoel het materiaal uit in aquariumwater en niet in kraanwater!

Onderhoud per kwartaal

Plantenvoeding

Gebruik je kleibolletjes als plantenvoeding, voeg dan elke drie maanden nieuwe bolletjes toe.

Jaarlijks onderhoud

Vervang je TL-lampen

Na ongeveer een jaar verliest een TL-lamp zijn kracht. Hierdoor kunnen algen ontstaan. Vervang daarom elk jaar alle TL's in je aquarium.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onderhouden van een aquariumEen aquarium, erg leuk en staat ook gezellig. Maar je moet hem ook bijhouden, daarom enkele tips. Zorgen dat je vissen o…
De soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de plantenDe soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de plantenEr zijn diverse soorten aquariumplanten te koop, waarbij sommigen het zeer goed doen in een aquarium en anderen wat meer…

Het fokken van cavia'sHoe kun je verantwoord fokken met cavia's Je ziet op de foto het geslacht van een beer. Een zeug kun je herkennen aan de…
Krolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezenKrolsheid en Sterilisatie / Castratie bij poezenOngeveer 6 maanden oud en je lieve onschuldige poes houdt van de een op de andere dag niet meer op met miauwen? Ze loopt…

Reageer op het artikel "Het onderhoud van een aquarium"

Reacties

Jessy, 04-04-2012 12:56 #3
Ik heb mijn aquarium een aantal maanden nu en heb nu plotseling last van bruine alg (denk Ik) want nu een week begint mijn glas bruine stippen te vertonen en dan gaat alles in mijn aquarium bruin aanslaan. Ik maakt mijn aquarium om de 2 weken schoon en heb mijn lampje verwisseld. Is er iets om dit te vermijden zodat mijn aquarium schoon kan blijven. Ik heb 3 sluierstaartvissen en een goudvis. Ik heb mijn aquarium tweedehands gekocht. Ik hoop wat hierover te horen.

G. Looijen, 29-08-2011 23:21 #2
Geachte, wij hebben momenteel baardalg en hebben al verschillende dingen geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat nu hoorden wij van een kennis dat er een vis voor het aquarium is die deze alg eet deze vis heeft een zwarte streep over de zijkant van zijn lijf die doorloopt tot in de staart maar de naam wisten ze niet meer kunt u ons verder helpen en of dit wel werkt want baardalg in je aquarium is geen aardigheid meer aan, hoop van u te horen bvd G Looijen.

Ghadija, 17-08-2010 12:50 #1
Ik vind dit heel erg interessant want ik ben beginnende met een aquarium en ik heb nu al een probleempje met 1 van de 4 visjes. Ik heb 4 sluierstaartjes en een van hen zwemt niet meer zo goed en ligt meestal op de bodem. Ik heb de vis eruit gehaald en in een aparte kom gezet. Hij leeft nu nog sinds 1 dag maar ik weet nu niet wat te doen. Het kan zijn dat hij teveel gegeten heeft. Laat mij weten. Gr G

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 14-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Aquariumhouden
Reacties: 3
Schrijf mee!