InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij honden

Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij honden

Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij honden Schurft bij honden herkennen en behandelen. Huid- en vachtproblemen bij de hond zijn waarschijnlijk de meest voorkomende aandoeningen waar hondenbezitters mee te maken hebben. In dit artikel bespreken we de huidaandoening scabiës of schurft bij de hond. Symptomen van schurft bij honden manifesteren zich meestal op de hakken, oksels, ellebogen, liesplooi en onder de buik. De infectie kan zich over het gehele lichaam uitbreiden. De plekken zorgen voor veel jeuk en irritatie, waardoor de hond gaat likken, krabben en bijten.

Schurft bij honden

Huidaandoeningen bij de hond

Huidaandoeningen bij de hond zijn waarschijnlijk de meest voorkomende aandoeningen waar hondenbezitters mee te maken hebben. Zo'n 40% van de hondenbezitters die de dierenarts bezoeken, doet dit vanwege huid- en vachtproblemen van hun hond. De huid is niet alleen het grootste orgaan, maar het is ook de spiegel van het lichaam. De huid en vacht van een hond zijn een indicator voor de algemene gezondheid. Het is belangrijk om problemen met de huid en de vacht te voorkomen, want dergelijke problemen kunnen behoorlijk hardnekkig zijn en moeilijk te bestrijden.

De meeste huidaandoeningen bij een hond betreffen:
  • Scabiës of schurft;
  • Psoriasis;
  • Eczeem;
  • Hotspot;
  • Krentenbaard of impetigo;
  • Haaruitval of alopecia;
  • Pigmentverlies;
  • Jeuk of pruritus.

In het onderhavige artikel bespreken we de huidaandoening scabiës of schurft bij de hond.

Scabiës of schurft bij de hond

Schurft of scabiës is een courante aandoening bij honden. Bij honden wordt het veroorzaakt door de zeer besmettelijke schurftmijt of sarcoptesmijt. Mijten behoren tot de spinachtigen en ze zijn doorgaans niet groter dan een millimeter.

De lastpak voedt zich met huidcellen die ze zelf afschrapen en daarbij graven ze zich in de huid van de hond in. De mijt maakt kleine gangetjes, hetgeen hevige jeuk veroorzaakt. Ze kunnen evenwel ook op de oppervlakte van de huid rondkruipen. De mijt heeft een levenscyclus van 21 dagen en zal zonder effectieve behandeling verspreiden naar andere gebieden. Voor andere honden is de besmettelijkheid met de Sarcoptes-mijt groot, vooral bij nauw huidcontact. Honden die schurft hebben, moeten daarom weg worden gehouden van andere honden totdat ze genezen zijn.

De mijt is een zogeheten 'zoönose', dat wil zeggen een infectieziekte die kan worden overgedragen van dier op mens, ofschoon de mijt bij voorkeur leeft op honden. Bij mensen ontstaan jeukende, rode vlekjes op de armen. De mijt is evenwel niet in staat zich voort te planten op de mens. De infectie loopt bij de mens derhalve dood en na ongeveer 4 weken zal de infectie achter de rug zijn.

Symptomen van schurft bij honden

De symptomen van schurft bij honden manifesteren zich meestal op de hakken, oksels, ellebogen, liesplooi en onder de buik. Tevens kunnen de ooglid- en oorranden betrokken zijn. Allengs kan de infectie zich over het gehele lichaam uitbreiden. De plekken zorgen voor veel jeuk en irritatie. Hierdoor is een hond met scabiës de hele dag bezig met likken, krabben en bijten. Dit kan tot gevolg hebben dat er wondjes en korstvorming ontstaat. Ook kan plaatselijk haaruitval optreden. De aangedane huid zal gaan ontsteken en er bijgevolg rood uitzien en warm aanvoelen.

Diagnose en behandeling van schurft bij honden

De dierenarts zal de diagnose stellen aan de hand van de visuele symptomen. Ook kan de arts een beetje huid afschrapen om het te te onderzoeken onder een microscoop op de aanwezigheid van mijten.

De behandeling van schurft bij honden bestaat door het voorschrijven van een bepaalde shampoo die de mijten dood. Tevens bestaat er een speciale vloeistof die de hondenbezitter regelmatig in de nek ban zijn viervoeter moet aanbrengen en medicatie in de vorm van een tweetal injecties. Na behandeling kan de dierenarts onderzoeken of alle mijten verdwenen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – SchurftSchurft is een vervelende huidziekte. Hierbij treedt veel jeuk op en de ziekte gaat niet vanzelf weer over. Er is een be…
Schurft bij het paardSchurft en een veel voorkomende huidaandoening bij paarden. Maar wat is nu eigenlijk de oorzaak van schurft? Wat zijn de…
Schurft zeer besmettelijkSchurft zeer besmettelijkWat is schurft, scabiës? Pas op, schurft is vooral zeer besmettelijk, ook in 2014, en iedereen kan het krijgen, ook dier…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft bij honden"

Reacties

M., 11-09-2015 13:41 #10
Zet honden met huidproblemen eens op vers vlees voeding! Je kan gewoon een goedkoop merk uit de supermarkt zoals smuldier nemen. Neem dan wel de compleet versie zoals vlees compleet voor voldoende vitamines en mineralen. Veel honden knappen hier al enorm van op!

Esther, 28-11-2013 22:38 #9
Onze hond een franse bulletje, heeft ook al vanaf dat we haar hebben jeuk tot bloedens toe. De meeste jeuk heeft ze op haar rug. Op haar vacht zitten ook bultjes, die niet zien zijn maar die je wel voelt. Rode huid, dit voelt ook warm aan. Het lijkt wel of huid nat is. Daarbij stinkt ze ook. We hebben alles afgelopen, dierenarts, speciale dierenarts gespecialiseerd in huid problemen. Zelf een natuurgenezer. Zijn we echt overal geweest. Onze hond is volgegooid met medicijnen, met de hoop dat het zou werken. Zijn nu 8 jaar verder. Speciaal voer hebben we ook geprobeerd. Echt van alles. Maar het heeft allemaal niets geholpen. Het is zo'n onzettende lieverd, die we voor geen goud kwijt willen, maar het hondje heeft dag en nacht jeuk, en zijn baasjes lopen alles af zonder resultaat. Het zou fijn zijn als ze nog lang mag blijven bij ons maar dan zonder die ellendige jeuk. We zijn echt ten einde raad. Heeft iemand een idee wat we nog kunnen proberen?

Mevr Wessels, 18-10-2013 19:15 #8
Ons hondje heeft ontzettende jeuk gehad, nu is dat stukken minder. Momenteel heeft ze heel veel donkere korreltjes tussen de vacht (als donker zand) met name achter aan haar rug… wát zou dit kunnen zijn?

Kim, 10-07-2013 22:26 #7
Hallo onze hond van 6 heeft eigenlijk van pups af aan al huis probleem alleen word steeds erger. zijn naar 2 dierenartsen geweest weten het beide niet. Hij heeft heel veel jeuk, veel kale plekken, open plekken, rug vaak grotendeels kaal, rode huid, schilfers, valt veel af in korte tijd zonder minder te eten, wat zwart/grijze plekken op buik wij weten geen raad meer met de situatie het is met t kleine kinderen erg moeilijk in huis kan hij niet meer. Wie kan ons helpen?

Bennie, 17-03-2013 14:04 #6
Mijn hond heeft jeuk achter op zijn rug zo'n 10 cm vanaf zijn staart. Hij bijt zichzelf enorm en kan niet stoppen met likken waardoor zijn rug kale plekken vertoond.

Ton, 13-01-2013 20:01 #5
Tea tree gel voor wassen van gezicht gebruiken. Detol oplossing (sterk verdund met water voor wondontsmetting. Honing (liefst natuurhoning) er op smeren. Deze behandlingen regelmatig afwisselen. Dus ene keer per dag schoon maken met tea tree dan een keer schoon maken met Detol en voor de nacht of zo afdekken met honing. Dat werk meestal wel bij huidaandoeningen als huismiddel. Natuur DA bezoeken als je niet zeker bent of je mijn advies moet volgen danwel second opinion wilt of gewoon Anti Biotica, Chemie en hormonen kuur van DA waardoor het mogelijk vaker terug komt in de toekomst door problemen met afweer. Lees ook eens over Demodex mijten.

Ina, 19-06-2012 14:14 #4
Hans, lijkt mij alsof jouw hond last heeft van atopisch eczeem.

Hans van Vugt, 04-06-2012 11:40 #3
Beste dierenvrienden
Nu heb ik een hondje van 2 jaar uit het asiel gehaald nu blijkt dat zijn huidje aan de onderkant wat normaal rose of wit is moet zijn in een keer zwart wordt aan de lies streken en oksels. Kan mij iemand hierop een reactie geven of dit wel meer voor komt dat een hond van kleur van zijn huid veranderd? Gr Hans

Maria Bressers, 09-01-2012 20:02 #2
Mijn heeft dikke ogen en erg veel jeuk, ook aan de onderkant van zijn buik. Tepels opgezet en huid erg rood. Haren aan de onderkant kaal gebeten. Zijn eetlust is goed en zijn huid glanst mooi. Wat kan dit zijn, wie kan mij helpen. Reactie infoteur, 09-01-2012
Het beste is om dit te laten onderzoeken door de dierenarts.

Teuni Visser, 25-10-2011 22:15 #1
Onze boxer heeft door veelvuldig tranen en veel huidplooien op beide wangen een huid waar het haar verdwenen is, het wordt steeds dunner die huid, natuurlijk ook doordat er altijd traanvocht overheen gaat en ook door vocht uit de huid zelf, het stinkt, ik mak het schoon maar dat doet zelfs al pijn, ik doe er vitamine AD op in druppels op advies van een vriendin, heb nog niet het idee dat het helpt. Wie weet de oplossing.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Reacties: 10
Schrijf mee!