InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Ziekten en kwaaltjes bij cavia's

Ziekten en kwaaltjes bij cavia's

Ziekten en kwaaltjes bij cavia's De cavia is een gezellig, wollig huisdiertje met flapoortjes. Hij bijt of krabt zelden. Ook voor kinderen is hij zeer lief. Wel heeft de cavia een goede verzorging nodig, waaronder het knippen van de nagels en het borstelen van de vacht. Cavia's vallen wel eens ten prooi aan een ziekte of kwaaltjes. Met de juiste behandeling zijn ze er meestal zo weer bovenop. De cavia kan met recht het meest vriendelijke huisdiertje worden genoemd. Klimmen doen ze niet graag. 'Hoog' speeltuig voor in de kooi is dus niet aan de cavia besteed.

Inhoud

Cavia's houden van rust

De cavia (Cavia porcellus), of het Guinees biggetje, is een van oorsprong Zuid-Amerikaans knaagdiertje en is makkelijk te houden als huisdier. Wel raakt hij snel in paniek en rent dan als een gek door zijn kooi. Daar staat tegenover dat hij zich graag laat aanhalen. Een echt troeteldiertje. Ideaal als u zelf rustig van aard bent. Omdat hij schrikachtig wordt zodra hij een hard geluid hoort of iets ‘raars’ ziet, en dan alle kanten op rent, kan hij zich makkelijk verwonden.

Cavia / Bron: Caelum, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Cavia / Bron: Caelum, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Vitamine C
De cavia heeft dus een aparte benadering en een rustige omgeving nodig. Karakteristiek is bovendien dat de cavia zelf geen vitamine C kan aanmaken, in tegenstelling tot andere dieren. Hij moet dit vitamine dus uit zijn voedsel halen.

Belangrijkste soorten

Er zijn drie belangrijke soorten cavia’s. Er zijn tal van varianten onder de soorten, waaronder de dalmatiërcavia en de himalayacavia. In de vrije natuur komt de cavia nauwelijks meer voor.

Engelse cavia
Deze soort is kortharig, veelkleurig of gestippeld en heeft een sterk gestel, is vriendelijk en het minst verzorgingsgevoelig.

Peruviaanse cavia
De langharige, zijdeachtige vacht vraagt veel verzorging. Echt een cavia voor ‘gevorderden’.

Abessijnse cavia
Een kortharige soort. Is in veel kleuren verkrijgbaar. Door de vele weerborstels hebben ze een fraai uiterlijk. Men ziet ze dan ook vaak pronken op tentoonstellingen.

Goede verzorging van de cavia is essentieel

De cavia is een actief diertje en heel nieuwsgierig, maar hij kan ook zeer 'emotioneel' worden. Een goede verzorging is een must om de cavia gezond te houden. Zorg altijd voor vers hooi en schoon water. Het voerbakje moet makkelijk schoongemaakt kunnen worden. Verzorg de nagels van de cavia regelmatig. Let op dat u ze niet te kort knipt. In het roze gedeelte van de nagel lopen de bloedvaten. Laat het knippen eventueel eerst voordoen door iemand met ervaring.

Vacht
Voor de verzorging van de vacht is een tandenborstel heel geschikt. Doe de cavia ook af en toe in bad en zorg ervoor dat de haren niet gaan klitten. De cavia houdt ook van beweging. Geschakelde kamertjes, bijvoorbeeld met dozen, geeft iets labyrintachtigs aan zijn onderkomen. Hij zal er zeer mee in zijn schik zijn.

Bron: Pezibear, PixabayBron: Pezibear, Pixabay

De gezonde cavia

Cavia's zijn 's avonds het meest actief. Soms maken ze wat geluidjes of slapen ze een paar minuutjes. Een gezonde cavia die lekker in zijn vel zit herkent u aan de volgende kenmerken:
  • Glanzende vacht zonder schilfers of ‘ruwe’ plekken.
  • Geen zwellingen aan het lichaam.
  • Heldere ogen (geen afscheiding).
  • Schone neus.
  • Kwijlen is meestal geen goed teken.
  • Goede eetlust.

De zieke cavia

Cavia's hebben snel last van uitdroging. Bovendien houden ze van een lekker warme kooi met schoon hooi en strooisel. In het algemeen geldt dat cavia’s een sterk gestel hebben. Bij een goede verzorging zullen ze lang gezond blijven en zich prettig voelen. Cavia's worden gemiddeld zes jaar. Er zijn nogal wat aandoeningen waar de cavia vatbaar voor is. Enkele van de meest voorkomende ziekten en kwaaltjes zijn:

Tandproblemen

Net als bij konijnen kunnen de tanden van de cavia scheef gaan groeien. Dat zal zijn eetlust frustreren. Bovendien gaat hij dan kwijlen. Controleer de tanden dus regelmatig.

Diarree

De oorzaak kan bacterieel of viraal zijn. Een dodelijke vorm van diarree is aflatoxicose. De cavia is daar gevoelig voor als hij slecht hooi of beschimmelde noten te eten krijgt. Geef de cavia bij diarree geen fruit of groenten maar droogvoer, zoals hooi en voldoende schoon water.

Luchtweginfectie

Deze kwaal treedt meestal op doordat de weerstand vermindert als er te veel cavia’s in een te kleine kooi zitten of door een slechte ventilatie. De dierenarts schrijft dan antibiotica voor, maar dat wil vaak niet meer helpen. De symptomen zijn hijgen, niezen en afscheiding uit de neus en ogen.

Hittestuwing

Deze kwaal treedt vaak buiten in de ren op als de cavia te weinig schaduw heeft en onvoldoende te drinken. Hij gaat dan hijgen en wordt apathisch. Zet de cavia in dat geval in een koele omgeving.

Cavia's / Bron: Mike Russell, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Cavia's / Bron: Mike Russell, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Huidziekten

Op de huid verschijnen schilferige plekken. De cavia krabt zich daar vaak, soms tot bloedens toe. Ringworm (schimmel) en mijten zijn vaak de boosdoeners. Bestrijd de ringworm met een geschikte shampoo en de mijt eventueel met een spray. Was daarna goed uw handen, want de schimmel is besmettelijk. Houd de kooi goed schoon.

Scheurbuik

In tegenstelling tot andere dieren maakt de cavia zelf geen vitamine C aan. De symptomen zijn verminderde weerstand en gewichtsverlies. Cavia’s hebben dus altijd veel groenten, fruit, vers gras en schoon hooi nodig.

Andere wetenswaardigheden over de cavia

De cavia houdt van gezelschap. Hij kan ook goede maatjes worden met het konijn. Als u hem bij soortgenoten zet, kunnen er echter gevechten uitbreken. Laat de eerste ontmoeting dus op neutraal terrein plaatsvinden. Het voorkomt meestal veel ellende. De cavia is familie van de beverrat en de chinchilla. Niemand weet precies waar de bijnaam 'Guinees biggetje' vandaan komt. Een indicatie zou kunnen zijn dat eeuwen geleden het woord 'guinee' een synoniem was voor 'vreemd'. In tegenstelling tot de hamster en veel andere knaagdieren is de cavia beslist niet kleurenblind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cavia: verzorging, huisvesting en voedingCavia: verzorging, huisvesting en voedingCavia: huisvesting, voeding en verzorging. De cavia is een zeer bekend en ook geliefd huisdiertje. Hij zal zelden agress…
Geschiedenis van de caviaGeschiedenis van de caviaDe cavia (cavia porcellus)is het kleine dikke ronde knaagdiertje dat zo'n grote aantrekkingskracht op kinderen heeft. Ie…
De cavia: meest voorkomende ziektesDe cavia: meest voorkomende ziektesCavia’s laten niet snel zien dat ze ziek zijn. Het zijn namelijk prooidieren, en een ziek dier is een makkelijke prooi v…
De cavia: aanschaf, kosten en vermaakDe cavia: aanschaf, kosten en vermaakEen cavia aanschaffen is niet alsof u speelgoed aan het kopen bent. Er komt een hoop kijken bij de aanschaf en bedenk va…
Omgaan met cavia'sOmgaan met cavia'sCavia's zijn lieve dieren, maar ze kunnen heel snel angstig worden. Een gelukkige cavia is een cavia die zich altijd op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MAKY OREL, Pixabay
  • www.faunaland.nl
  • 'All about your guinea pig', Bradley Viner, Ringpress Books, U.K.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cavia%27s
  • Afbeelding bron 1: Caelum, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Pezibear, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Mike Russell, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Ziekten en kwaaltjes bij cavia's"

Reactie

Marisca, 12-03-2015 13:00 #1
MIjn cavia van 3jr doet sinds een paar dagen als ze bij mij op schoot ligt. Knarsetanden. Ze eet goed, knaagt aan het huisje haar tanden zien er goed uit.
Wat betekent dit?

Infoteur: Orion
Laatste update: 02-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Zieke dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!