InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Geschiedenis van de cavia

Geschiedenis van de cavia

Geschiedenis van de cavia De cavia (cavia porcellus)is het kleine dikke ronde knaagdiertje dat zo'n grote aantrekkingskracht op kinderen heeft. Iedereen kent dit goedgehumeurde gezelschapsdier waar absoluut geen kwaadwilligheid in gevonden kan worden.

Herkomst van de cavia

De cavia komt van oorsprong uit Zuid-Amerika. Ook op dit ogenblik is het moeilijk om ze in het wild aan te treffen. Het zijn schuwe dieren die in groepen van 5 tot 10 dieren samenleven en hun beschutting vinden in holen. Deze holen graven ze zelf of ze gebruiken de verlaten holen van andere dieren. Vooral die van kamratten zijn bij hen erg geliefd. De cavia is vooral overdag actief en ze doen als groep vrijwel alles samen. Als regel zoeken ze hun holen in droge,grazige streken en mijden ze de amazone-delta waar vooral regenwouden te vinden zijn.

Een stukje geschiedenis

Waarschijnlijk stamt de cavia die in onze huiskamer staat af van de braziliaanse cavia. Zeker is in ieder geval dat ze door inca-stammen gehouden werden. Ze werden ook als mummie in de graven van de vorsten en de edelen meegegeven. Zo werden er bij opgravingen van Ancon in Peru ook cavia-mummies aangetroffen. Zoals de geschiedenis ons toont, ontstond er in de 15e eeuw in europa een kolonisatiedrang. De europese volkeren reisden naar vreemde en vergelegen landen en continenten om door middel van geweld te veroveren en die bij hun eigen rijk in te lijven. Zo werden in 1533 grote delen van Zuid Amerika door de spanjaarden veroverd en moest de Incacultuur het onderspit delven.

Men neemt aan dat de cavia in deze tijd zijn weg naar het europese vasteland heeft gevonden. Over deze periode in de geschiedenis over de cavia is weinig bekend. Het duurde tot 1554 voordat één van de eerste samenstellers van dieren-encyclopedieën,Konrad Gesner, dit knaagdier de naam Indisch biggetje of Indisch konijntje meegaf. Nadat sir Walter Raleigh de Zuid Amerikaanse gebieden in 1595 had bezocht, werd ook hij door de goedaardigeheid van de cavia getroffen. Bij terugkomst in Engeland heeft hij waarschijnlijk het voorvoegsel "Guinees"voor het woord biggetje geïntroduceerd. Het woord is afgeleid van het Portugese "Guine"wat een term is waarmee afgelegen en onbekende landen worden aangeduid. Verwant aan de cavia is de mara of Patagonische haas,die lange dunne poten heeft en dus veel beter kan rennen. Op het eerste gezicht lijken ze weinig op een cavia,maar aan de bouw van de kop is het typische uiterlijk van de cavia te herkennen. Ook de moko of rotscavia is aan de cavia verwant,hetgeen in één oogopslag duidelijk te zien is.

Verzorging van de cavia

Zoals hierboven al is opgemerkt, is een cavia een populair huisdier dat weinig eisen stelt. Overlast zal dit knaagdier in het algemeen niet veroorzaken, maar de veelgemaakte opmerking dat het "te dom om kwaad te doen"raakt kant nog wal.
Cavia's kunnen zich tijdens een spelltje zeer intelligent tonen. Het is aan de mens om deze eigenschappen op een juiste manier te bespelen. De cavia in het huisgezin is natuurlijk niet meer te vergelijkenen met de cavia in het wild. Ze zijn langzaam minder schuw geworden en hebben ook in een aantal gevallen een ander uiterlijk gekregen. Zo zijn er diverse varianten met verschillende kleurslagen en haartypen gefokt. In de vrije natuur komen deze varianten niet voor. Al met al is het dier een fijne vriend,vooral voor kinderen. De rol die dit knaagdier in de opvoeding van kinderen kan spelen, moet daarbij niet vergeten worden.
© 2007 - 2019 Tiegerkuh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de cavia"

Reactie

Kim, 02-05-2009 12:28 #1
Hey,
Geweldige site! Echt waar, ik ben echt helemaal gek op cavia's en heb er zelf 57! Ik doe mijn werkstuk en spreekbeurt erover dus als jullie nog informatie hebben dan hou ik me aanbevolen!

Kusjes Kim (cavia gek)!:-)

Infoteur: Tiegerkuh
Gepubliceerd: 29-10-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!