Hommelnest: wat kun je eraan doen?

Hommelnest: wat kun je eraan doen? In het voorjaar zal een hommelkoningin eitjes leggen om zo een nieuw volk te creëren. In het begin staat zij er alleen voor en verzorgt ze haar eerste broed dat uit werksters bestaat. De koningin gaat door met eitjes leggen totdat er tussen de 150 en 400 werksters zijn, dan worden er eitjes gelegd waaruit jonge koninginnen en mannetjes (darren) ontstaan. De hommels sterven uiteindelijk allemaal, behalve de jonge koninginnen, die na de bevruchting een plek zoeken om te overwinteren. Een hommel kan een plek uitkiezen voor haar nest, waar jij niet zo blij mee bent. Wat moet je doen als een hommelnest op een ongewenste plek wordt gebouwd?

De start van een hommelnest

Wanneer de temperatuur overdag warmer is dan 10 graden, meestal rond half maart, komen de eerste koninginnen uit hun winterslaapplaats uit de grond tevoorschijn. De eerste dagen zullen zij zich voeden en s avonds kruipen zij weer terug in hun schuilplaats. De hommel is een ander soort dier dan de honingbij. Een bij zal met haar volk willen overwinteren, en een hommelvolk sterft bijna helemaal uit voordat het winter wordt. In het voorjaar zal de koningin eitjes leggen waaruit werksters ontstaan. Zodra de werksters volwassen zijn, nemen zij het zorgen van de nieuw geboren werksters op zich. Wanneer de kolonie uit ongeveer 150 tot 400 werksters bestaat, worden er darren en koninginnen geboren. Daarna stopt de oude koningin met leggen en zal ze sterven. De jonge koninginnen blijven over wanneer de rest van het volk is uitgestorven en zij zullen overwinteren in de grond.

Darren

Op het moment dat de koningin besluit haar eitjes niet meer te bevruchten, komen er 25 dagen later mannetjes, ook wel darren genoemd tevoorschijn. De koningin blijft mannetjes produceren tot aan de fase waarin ook de werksters eitjes leggen die ook onbevrucht zijn.

Jonge koninginnen

Op een gegeven moment zullen er koninginnenlarven komen om het voortbestaan van het soort te garanderen. De hoeveelheid beschikbare voer bepaalt wanneer er nieuwe koninginnen opgekweekt worden.

Paring

Drie dagen na het uitkomen zal de dar de kolonie verlaten. Dit gebeurt in de periode vanaf eind juli en hij zal geuren verspreiden. De dar bezit geen angel en kan daarom niet steken. Jonge koninginnen zullen nadat zij zijn ontwikkeld, na 5 dagen de kolonie verlaten. Na het verlaten van de kolonie is de kans groot dat zij wordt aangelokt door de geur van het mannetje. Dan vindt de paring plaats en de koningin zal een plek zoeken om te overwinteren.

Het einde

Het hommelnest zal steeds meer leeg raken omdat mannetjes en koninginnen de kolonie verlaten. De werksters zullen geleidelijk aan sterven door ouderdom en er komen geen nieuwe eitjes meer uit. Uiteindelijk blijft een oude koningin met enkele werksters over en uiteindelijk zullen de hommels sterven en is het nest leeg.

Hommels zijn niet agressief

Mensen verwarren hommels nog wel eens met bijen en wespen en zijn bang dat ze aangevallen zullen worden. Daarom willen ze geen hommelnest in de tuin en zullen ze hommels willen bestrijden. Ook rondvliegende hommels worden nog wel eens gedood door de mens uit angst voor steken. Maar dat is helemaal niet nodig. Een hommel is geen agressief dier en ze komen je niet lastig vallen zoals wespen dat kunnen doen. Hommels zullen niet zo gauw steken en zullen dit hooguit doen als zij zich in het nauw gedreven voelen of agressief worden gemaakt doordat iemand er naar slaat. Een hommel heeft niet zoals een bij weerhaakjes aan de angel zitten, waardoor hij zijn angel niet verliest tijdens het steken. Hij kan dus meerdere malen steken. Deze kleine dikkertjes laten de mens over het algemeen met rust.

Laat een hommelnest zitten

Hommels hoeven niet gedood te worden. Vroeger konden hommels overal rustig hun kolonies stichten, maar door de overbevolking zullen zij steeds vaker een nest maken in het leefgebied van de mens, bijvoorbeeld in een spouwmuur, garage of vogelhuisje in de tuin. Ook door de moderne methodes waarop akkers worden bewerkt, is het vaak niet mogelijk voor de hommel om een nest te bouwen. Deze worden dan vernietigd door de landbouwwerktuigen. Het aantal hommels is de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overlast

Wat moet je doen als je toch erg veel last hebt van een hommelnest, bijvoorbeeld omdat de hommels steeds in huis komen. Mocht het echt niet anders kunnen, dan kun je bijvoorbeeld contact opnemen met een imker in je buurt om te kijken of het mogelijk is het nest te verplaatsen. Meestal is het vrij lastig om een hommelnest te verplaatsen. Het zou kunnen als het nest bijvoorbeeld in een vogelnestkastje zit. In dat geval kan het maximaal 50 centimeter per dag verplaatst worden. Hommels zijn beschermd en daarom mogen ze niet worden gedood. Als het enigszins kan is het advies het nest te laten zitten. Ze leven maar kort en geven maar kort overlast. Je zou bijvoorbeeld een nestkast in je tuin kunnen plaatsen, zodat de hommels een plek hebben om hun nest te bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hommelnest verwijderen, niet doenEen hommelnest verwijderen moet je niet doen. Hommels zijn erg nuttige diertjes voor de bestuiving van planten. Ze worde…
Hommels, ongevaarlijke insectenHommels, ongevaarlijke insectenHommels, wie kent ze niet. Deze mooie diertjes zitten graag op mooie bloemen. Je hoeft echt niet bang te zijn voor homme…
De hommel- en bijensteekDe hommel- en bijensteekGrote kans dat je wel eens door een wesp bent gestoken. Naast een pijnlijke steek van deze insecten, is er ook een kans…
Vrouwen baas bij de hommelsVrouwen baas bij de hommelsBij het rijk van de hommels is de koningin het machtigste dier. Zij overleeft als enige de winter en zorgt ook op haar e…

Insecten, ze zijn overalInsecten, ze zijn overalZe mogen dan wel vaak verscholen zitten in allerhande kieren en spleten, toch zijn insecten talrijk en overal aanwezig z…
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DrScythe, Pixabay
  • http://testweb.science.uu.nl/behaviour/bees/HOMMEL.HTML
  • http://members.chello.nl/~f.dehommel/hommelbestrijding.htm

Reageer op het artikel "Hommelnest: wat kun je eraan doen?"

Reacties

Miel Wagemans, 10-06-2020 12:35 #19
Tijdens wieden een aardhommelnest verstoord.
Werksters met stuifmeel zoeken maar vinden de nestopening niet. Wat kan ik doen om eventueel het nest open te maken of dit te verplaatsen. Groeten Miel

Sietse de Bruyne, 31-05-2020 00:04 #18
Goedenavond, Heb een hommelnest in mijn nestkastje voor de koolmeesjes. Hierin jaarlijks jonge koolmeesjes. Nu ineens een hommelnest erin. Vind het jammer voor de koolmeesjes.Wat te doen?

Melvin, 29-05-2020 02:24 #17
Sinds een paar weken tref ik wel eens dode hommels in mijn slaapkamer aan. Volgens mij hebben ze een ingang gevonden onder mijn voordeur en zitten ze ergens in de spouw. Denk dat sommigen in hun zoektocht naar de uitgang de verkeerde kant op gaan en boven uitkomen.

Hoe kan ik dit voorkomen? En wat kan ik doen om van het huidige nest zo min mogelijk hommels in mijn slaapkamer te krijgen?

Helma, 26-05-2020 19:33 #16
Goedendag wie weet raad. Boven onze keukendeur in de spouw zit waarschijnlijk een hommelnest. Zag vanmorgen er 1 in vliegen en net weer. Wij hebben onze veranda aan het huis dus zitten hier ook. Wat moeten we doen? Imker bellen. Wil graag dat dit weggaat nl.

G. Kleuver, 21-05-2020 14:57 #15
Wat leuk een hommelnest in de tuin tegen de muur van de buren. Vliegen af en aan. Totaal geen last van. Lekker laten gaan. Leuke beestjes.

Aisha, 19-05-2020 12:36 #14
Hier een hommelnest in de spouw, onderaan het balkon van mijn bovenbuurman. Ik had gehoopt er niet zo'n last van te hebben, maar ze zijn continu de ingang kwijt en vliegen alle kanten op. dus de hele zomer geen balkon.

Albert, 15-05-2020 21:39 #13
Hallo,
Een vraagje,
Ik heb een hommelnest in de tuin onder het tuinhuisje en mijn poes loopt er altijd naartoe.
Soms heb ik schrik dat ze gestoken wordt omdat ze er op jaagt, of wil spelen?
Wat kan ik doen zodat mijn poes ervan wegblijft? Wil de hommeltjes zeker niet weg doen, vind ze zelfs leuk.
Weet natuurlijk ook wel dat ik de poes binnen zou kunnen laten, maar dan zaagt ze me de oren van de kop om buiten te mogen.
Graag een reactie
Thanks

Vlien, 29-06-2019 12:49 #12
Hommels en bijen zijn geen ongedierte! Ik heb zelf hommelnestjes in mijn tuin, heb eens vlak boven hun nest zitten werken en grasmaaien en ze hebben me nooit aangevallen. Ze zijn totaal niet agressief en al helemaal niet geïnteresseerd als we buiten aan het eten zijn. Snap echt niet waarom sommige mensen een nest willen verwijderen

M., 22-05-2019 03:00 #11
Ik twijfel of ik nou een bijennest had of hommels. Eind maart begon 't, gezoem in de muur.
Nu eind mei is het weer helemaal stil.
Vorig jaar zaten ze er ook, en ik wil m'n muur eigenlijk laten dichten, maar ik moet wel zeker weten dat er niks in zit.

Jan de Q., 19-06-2017 21:21 #10
Nest ontdekt tijdens verwijderen van dode bladeren van varen. Lag geheel open en bestaat uit soort bolletjes. Weer bedekt met met bladeren tegen de zon.

Rita Wardenier, 14-06-2017 20:14 #9
Een bende homels is een nest begonnen in een vogelkotje, vlak boven waar ik de kippen moet voeren. Ik moet met mijn hoofd bijna tegen dat vogelkotje lopen. Ik heb dat kotje dan ook verplaatst en een aantal hommels is mee verhuisd met dat vogelkotje. Maar een aantal hommels blijven zwermen rond de oude plaats en bouwen opnieuw een nest op de balk boven de oorspronkelijke plaats van het vogelkotje. Is er een geur of iets anders dat ik kan sproeien zodanig dat die ene plaats niet meer aantrekkelijk is voor een aantal van die hommels? Doden met vergif zou ik niet graag doen. Wat stinkt dus voor een hommel?

Robert, 13-06-2017 15:59 #8
Goedemiddag,
Ik heb een hommelnest, waarschijnlijk in mijn kruipruimte, op zich niet erg. Maar het vervelende is dat ze de ingang onder mijn tuindeur hebben gemaakt en vliegen nu af en aan.
Verder heb ik 2 honden, die altijd bij de tuindeur liggen, beide zijn de afgelopen week gestoken door de hommels. Wat kan ik doen, zodat mijn honden rustig en met name VEILIG in de tuin kunnen zijn. Heeft het zin om de ingang van het nest af te dichten of?
Met vriendelijke groet,
Robert

Raymond Broersma, 22-05-2017 18:43 #7
Ik heb een nest in de spouwmuur. Ze gaan door een gat in de voeg naar binnen. Het zijn er ongeveer een stuk of 5 volgens mij. Zit de koningin dan in de muur? Het zijn geen grote exemplaren. Reactie infoteur, 02-06-2017
De koningin zit in het nest, dus zij zit dan in de muur. Na een paar maanden zal het nest vanzelf weer verdwenen zijn.

Emmy van der Kruk, 17-07-2016 18:43 #6
Wij hebben ook zo'n hommelnest, ik vind ze wel gezellig zo'n nijver volkje. Mijn vraag is als ik zo'n nestkast voor hommels zou ophangen, heb je geen kans dat je dan juist wespen lokt om er een nest te maken? Reactie infoteur, 27-07-2016
Wespen maken een ander soort nest. Zij gebruiken hiervoor materiaal die ze zelf produceren en het heeft een een grijze kleur. De kans dat u wespen lokt is vrij klein. Hommels zijn erg nuttige dieren in de natuur voor de bestuiving en geven nauwelijks tot geen overlast.

Roel Unij, 26-06-2016 19:52 #5
Hommelnesten moet je gewoon met rust laten.het is zeker verstandig om eventuele werkzaamheden even uit te stellen tot aan de herfst.ikzelf heb een aantal hommelkastjes hangen en ja er valt wel eens een hommel op mijn hoofd.niks aan de hand, deze vliegt gewoon weer weg zonder problemen. laten we zuinig zijn op deze insecten en hou je gifspuit of andere kankerverwekkende stoffen gewoon in je schuur of breng het weg naar de milieustraat, de natuur heeft al genoeg te verduren door de mens. o ja vergeet ik bijna ; ik ben zelf imker van 7 bijenvolken en bij mijn bijenstal heb ik hommels zitten in diverse nestkastjes.

Nettie, 15-06-2016 17:28 #4
We hebben een hommelnest in de grond in de schuur, geen probleem zal je zeggen maar we gaan de schuur afbreken en de tuin opnieuw betegelen. Hoe kan ik snel van de nest afkomen!

Laura Beije, 12-06-2016 13:21 #3
Ik heb een hommelnest in mijn spouwmuur, lopen mijn katten gevaar?

H. Rutjes, 05-06-2016 13:21 #2
Wij hebben een hommelnest in de nok van het dak, en het is geen kleine.
als ze eruit gaan is het dan verstandig om hem te verwijderen zodat ze volgend jaar niet meer terug komen?

R. Stokman, 26-07-2015 22:19 #1
Wordt een hommelnest maar eenmalig gebruikt, of kan dit door een volgende generatie worden hergebruikt? Wij hebben een hommelnest in de grond bij de voordeur, is dit eenmalig, dan is dat geen probleem. Is dit echter voor meerdere jaren dan laat ik dit liever verwijderen Reactie infoteur, 28-07-2015
Meestal is het eenmalig. Zo was het bij ons maar één keer bij onze deur in de grond. Het duurde een paar maanden en toen was alles weg. Nu een paar jaar later zijn er nog geen andere hommels in gekomen.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 25-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 19
Schrijf mee!