InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashonden: Ogar Polski

Rashonden: Ogar Polski

Rashonden: Ogar Polski De Ogar Polski is in Nederland een vrij onbekend ras. Deze hond komt uit Polen vandaan, behoort tot de Lopende Honden en is een jachthond. Voor een jachthond is hij niet snel, maar door zijn grote uithoudingsvermogen en uitstekend reukvermogen toch erg geschikt voor de jacht. Daarnaast is de Ogar Polski geschikt als gezinshond. Dit komt door zijn aanhankelijke karakter waardoor hij een aangename gezelschapsshond is.

Geschiedenis

De Ogar Polski, oftewel Poolse Hound of Poolse Brak, behoort tot de rasgroep van de Lopende Honden. Qua uiterlijk heeft hij iets weg van een bloedhond. Dit van oorsprong in Polen gefokt ras is vermoedelijk verwant aan aan de de speurhonden uit Duitsland en Oostenrijk. Hoewel hij niet zo snel is, is hij een volhardende achtervolger met een uitstekend reukvermogen. De Ogar Polski jaagt op verschillende soorten wild. Hij beschikt over een uitermate goed richtingsgevoel. Buiten Polen zijn er geen exemplaren van deze hond bekend. In Polen zelf is hij na de Tweede Wereldoorlog vrij zeldzaam geworden.

Uiterlijk

De Ogar Polski is een krachtige, massieve en gespierde hond. Zijn huid zit strak om het lichaam, behalve bij de hals en de kop waar het wat ruimer zit. De schouderhoogte van een volwassen hond is tussen de 56 tot 70 centimeter en hij weegt gemiddeld tussen de 25 en 40 kilo.

Kop

Zijn kop is vrij zwaar, maar toch elegant van vorm. De schedel is net zolang als de neusbrug met een duidelijke stop. Zijn voorhoofd is sterk gerimpeld. De neus is groot en breed van vorm. De ogen zijn schuin geplaatst en donkerbruin.

Oren

De oren zijn flapperig, groot en vrij lang, hangend en licht gekruld aan het einde. De oren zijn laag aangezet.

Romp

De Ogar Polski heeft een brede buik, brede borstkas en een lange vlakke flank. De ledematen zijn goed gespierd met stevige botten. De staart is laag aangezet en is lang. Deze hangt lager dan het spronggewricht en is iets schommelend.

Vacht

Hij heeft een volle dichte vacht met een dikke ondervacht. De vachtkleur is geelbruin en zwart. De kop, oren, poten, borst en dijen hebben een tankleur. Het lichaam is zwart of donkergrijs met een zwarte mantel. Een witte aftekening op de borst, buik, onderbenen en staarteinde is toegestaan.

Karakter

Deze vasthoudende hond heeft een zeer groot uithoudingsvermogen. Hij kan werken op allerlei soorten terreinen en in alle weersomstandigheden. De Ogar Polski is een aanhankelijke hond met een vriendelijk karakter waardoor hij een aangenaam gezelschap is. Omdat hij eenvoudig op te voeden is, past hij ook prima bij iemand die geen ervaring heeft met honden opvoeden. Ook past hij prima in een gezin met kinderen. De hond heeft aanleg voor zwaarlijvigheid en luiheid waardoor beweging belangrijk is.

Verzorging

De vacht van de Ogar Polski moet regelmatig geborsteld worden. Hij heeft veel ruimte en beweging nodig waardoor hij niet geschikt is voor het leven in de stad of in een flat. Deze hond is geschikt voor de jacht. Dat kan zowel alleen of in een meute. Daarnaast is het een geschikte therapiehond en gezinshond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rashonden: Ogar Polski"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 14-11-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!