InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Engelse Foxhound

Hondenrassen: Engelse Foxhound

Hondenrassen: Engelse Foxhound De Engelse Foxhound komt oorspronkelijk uit Engeland en behoort tot de groep van de grote lopende honden. Deze meutehond wordt al vanaf de dertiende eeuw gebruikt voor de jacht op vossen. De geur is uitstekend ontwikkeld en hij kan het wild in het nauw drijven. Deze hond beschikt over een grote jachtpassie en wordt daarom niet geschikt geacht om als huishond gehouden. De hond komt het beste tot zijn recht in een meute en heeft een plezierig karakter.

Geschiedenis

Er zijn aanwijzingen dat de Foxhound vanaf de zeventiende eeuw in Engeland werd gebruikt. Dit ras werd ontwikkeld uit de oudere en inmiddels uitgestorven Southern Hounds, Talbots en Saint Huberts. Vanuit verschillende meuten werd er gefokt totdat er een type ontstond dat paste bij de wensen van de eigenaren. Sinds het midden van de negentiende eeuw wordt deze hond zorgvuldig gefokt en werkt men nog steeds met dit ras in de hedendaagse Engelse “hunting packs”. Foxhounds worden niet toegelaten op de tentoonstellingen van de Kennel club. Daarom houden eigenaren hun eigen tentoonstellingen onder auspiciën van de Association of Masters of Foxhounds.

Jachthond

De Engelse Foxhound behoort tot de groep van de grote lopende honden. Lopende honden gebruiken hun reuk en uithoudingsvermogen om wild na te jagen en in het nauw te drijven. Ze worden ook wel speurhonden genoemd. Deze hond beschikt over een enorme passie voor de jacht en is een geschikte meutehond. Doordat hij erg snel en vastbesloten is, is het een geschikte jachthond. Al vanaf de dertiende eeuw wordt deze hond gebruikt voor de jacht op vossen.

Uiterlijk

De hond is middelmatig van omvang en is goed geproportioneerd. De schouderhoogte bij de reu is tussen de 56 en 63,5 centimeter en voor de teef ligt dit tussen de 53 en 61 centimeter. Het gewicht van de Engelse Foxhound ligt tussen de 25 en 34 kilo. De schedel is breed van vorm en zijn oren zijn hangend. De hals is lang, maar niet dik. De borstkas is diep met veel ruimte voor het hart. De rug is breed met sterke ribben. De ledematen zijn gevuld en sterk gespierd. De staart is licht gekromd en loopt uit tot in een punt.

Vacht

De kleur van de vacht is twee- of driekleurig. Meestal zal het uit drie kleuren bestaan. Dit kan black and tan met wit zijn of met elke combinatie van deze kleuren. Het kan ook wit met allerlei bruine of gele aftekeningen zijn. De vacht is kortharig, zacht, dicht, glanzend en vraag weinig verzorging.

Bron: Luna04, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Luna04, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Karakter

De Engelse Foxhound is een erg actieve hond en hij beschikt over uitstekende jagerskwaliteiten. Hij komt het beste tot zijn recht als hij in een meute is. Hij beschikt over een sterkte drang om te rennen en te jagen. Hij volgt warme sporen en laat daarbij zijn stem horen. Hij kan wat ongehoorzaam en eigenzinnig zijn, maar over het algemeen luistert hij goed naar het baasje. De opvoeding moet consequent zijn. Hij is aanhankelijk en goed gemanierd. Deze hond is niet geschikt voor het stadsleven en heeft erg veel beweging nodig. Hij kan goed tegen koud weer en is niet geschikt als waakhond. Verder beschikt hij over een groot uithoudingsvermogen, is hij erg vriendelijk en is hij vrolijk van aard.

Overige informatie

Door zijn enorme jachtpassie en aard als meutehond is hij minder geschikt als huishond. Daarom wordt hij niet gauw als gezinshond gehouden. Liefhebbers zullen een pup opvoeden waarna de hond weer terug gaat in de meute. De Engelse Foxhound is een gezonde hond en er zijn geen erfelijke ziektes bekend. De gemiddelde levensverwachting is elf jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Engelse Foxhound"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!