InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Weimaraner

Hondenrassen: Weimaraner

Hondenrassen: Weimaraner De Weimaraner is afkomstig uit Duitsland en is een jachthond. Hij werd gefokt voor de jacht op groot wild. Deze actieve hond is uitstekend geschikt als gezinshond. Hij houdt van een baasje die veel met hem zal ondernemen zoals apporteren of lange wandelingen maken. Deze gespierde hond zal in huis rustig zijn als hij buiten zijn energie kwijt kan. Hij is intelligent en kan beschermend optreden naar zijn baasje toe.

Geschiedenis

De Weimaraner, ook wel Weimaarse staande hond genoemd, behoort tot de oudste jachthondenrassen. Hij wordt beschouwd als het oudste zuiver gefokte Duitse staande jachthondenras. Hij is gefokt voor het opsporen van groot wild, zoals beren en als jachthond. Over de herkomst zijn verschillende theorieën en er is weinig over bekend. Het is zeker dat deze hond aan het begin van de 19e eeuw in Weimar werd gehouden op het hof van de groothertog Karl August, de groothertog van Saksen-Weimar-Eisenach.

Uiterlijk

De Weimaraner is gespierd. De reu heeft een schouderhoogte tussen de 59 en 70 centimeter. Bij een teef is dit tussen de 57 en 65 centimeter. Er zijn twee verschillende soorten vachten; de kortharige en de langharige. De kleur is zilver-, ree- of muiskleurig. Kleine witte aftekingen op de borst zijn toegestaan. Het gewicht ligt tussen de 27 en 40 kilogram. Hij heeft een donkervleeskleurige neus die naar achteren toe overgaat in grijs. Zijn ogen zijn licht tot donker barnsteenkleurig en zijn uitdrukking is intelligent. Als pup zijn de ogen hemelsblauw van kleur. De staart wordt bij kortharige Weimaraners op de leeftijd van 1 of 2 dagen gecoupeerd tot op ongeveer 4 tot 4,5 centimeter. Bij de langharige Weimaraners wordt tot 2 à 3 wervels gecoupeerd. In Nederland is couperen sinds 2001 verboden.

Verzorging

De kortharige Weimaraner heeft niet zo veel vachtverzorging nodig. Af en toe borstelen met een een rubberen borstel om het dode haar te verwijderen is voldoende. De langharige Weimaraner heeft meer verzorging nodig. Als beste kun je een haren borstel gebruiken waarna je eventueel na afloop nog een kambeurt geeft.

Karakter

De Weimaraner is vriendelijk van aard. Deze hond is intelligent en werkwillig. Hij beschikt over een groot uithoudingsvermogen, waardoor hij veel energie heeft en hij is waaks. Hij zal ook beschermend optreden naar zijn baasje toe. De Weimaraner is intelligent en kan daardoor snel leren. Hij doet graag iets voor zijn baasje en begrijpt wat er van hem verlangd wordt. Omdat de Weimaraner nog wel eens dominant kan optreden is het belangrijk dat het baasje stevig in zijn schoenen staat. De hond is geschikt als gezinshond en hij kan goed met kinderen omgaan. Indien hij op jonge leeftijd in contact komt met katten en andere huisdieren, levert hun gezelschap doorgaans geen problemen op.

Bron: Alexander Gratz, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Alexander Gratz, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Beweging

Vanwege de afkomst als jachthond heeft deze hond veel beweging nodig. Hij houdt ervan om regelmatig lange stukken te wandelen. De Weimaraner is niet geschikt om dagelijks een paar keer een klein blokje om het huis te lopen en bij een baasje te zijn die weinig tijd voor hem heeft. Hij wordt graag bezig gehouden en voelt zich hierbij lichamelijk en geestelijk gelukkig. Hij houdt van apporteren, zwemmen en allerlei andere actieve bezigheden. Als hij genoeg beweging krijgt en zijn energie daardoor kwijt kan zal hij rustig zijn in huis.

Overige informatie

Indien je kiest voor een Weimaraner als huisdier moet je er uitvoerig over nadenken. Heb je genoeg tijd voor hem en past hij in het gezin? Een fokker kan je meer informatie geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElvisClooth, Pixabay
  • Hondenencyclopedie, ISBN 903960240-9
  • www.weimaraners.nl
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Alexander Gratz, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Weimaraner"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 14-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Zeldzame hondenrassen
Schrijf mee!