InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Bordeauxdog

Hondenrassen: Bordeauxdog

Hondenrassen: Bordeauxdog De Bordeauxdog is afkomstig uit Frankrijk. Het is een grote, sterke en gespierde hond. Vroeger werd hij gebruikt als legerhond, waakhond en als vechthond. Door de Tweede Wereldoorlog dreigde het ras uit te sterven, maar in de jaren zestig van de vorige eeuw bloeide dit ras weer op. Tegenwoordig is het vooral een gezinshond. Door zijn lieve karakter en aanhankelijkheid naar zijn baasje toe, is het een geschikte hond binnen het gezin. Ook past hij in een gezin met kinderen.

Geschiedenis

De Bordeauxdog is een erg oud ras. De Romeinse Molossers zijn de voorouders van dit ras. Deze honden zijn met de Romeinen meegekomen naar Frankrijk. De Molosser heeft als kenmerk dat het schedel breed en gespierd is. Tot deze groep behoren o.a. de Bullmastiff, de Mastiff, de Mastino Napoletano, de Boxer en de Duitse Dog. Het verleden van de Bordeauxdog is lang en onstuimig. Hij werd gebruikt in oorlogen om paarden bij de keel te grijpen. Toen de mensen wapens gingen gebruiken, was de Bordeauxdog overbodig als legerhond. Na de Franse revolutie werd de Bordeauxdog gebruikt als waakhond en als hond om te vechten tegen beren, tijgers en stieren. Tijdens de hondententoonstelling in Parijs in 1863 waren er drie typen van de Bordeauxdog: het Toulouse type, het Parijs type, en het Bordeaux type. De rasstandaard van deze hond werd in 1926 opgesteld en werd in 1933 bijgesteld. Door de Tweede Wereldoorlog dreigde het ras uit te sterven, maar na de jaren zestig bloeide het ras weer op.

Uiterlijk

De Bordeauxdog is een gespierde en zware hond. Door zijn brede kop en voorhand oogt hij zeer imposant. De schouderhoogte is bij een reu tussen de 60 en 68 centimeter en bij de teef is dit tussen de 58 en 66 centimeter. Het gewicht ligt tussen de 50 en 80 kilo. Dit komt voornamelijk door zijn spiermassa. De korte vacht komt voor in de kleuren vaal rood of bruin. Het masker is zwart of rood van kleur. Zijn ogen staan ver uit elkaar, zijn ovaalvormig en ze zijn licht- tot donkerbruin. De oren zijn hoog aangezet, hangen, zijn driehoekig van vorm en zijn kort. Zijn kop is hoekig met een stompe neus. De snuit is breed en kort. Omdat de huid rond de hals vrij los zit en gerimpeld is, is de hals nauwelijks zichtbaar. De staart is dik bij de aanzet en wordt laag gedragen.

Karakter

Van oorsprong is het een waak- en verdedigingshond. Daardoor is hij moedig, evenwichtig en alert. Hij is niet agressief, trouw en aanhankelijk. Hij zal zijn baas en gezin goed beschermen en voor hen door het vuur gaan. Hij is kalm van aard en hij straalt een bepaalde rust uit. Hij heeft een hoge prikkeldrempel. Ondanks het zware gewicht door de spieren, kan hij snel rennen en beschikt hij over een goed uithoudingsvermogen. De Bordeauxdog houdt van kinderen, vooral van kinderen uit het eigen gezin. Wel is het van belang dat hij van jongs af aan kinderen gewend is.

Opvoeding

Door zijn koppige karakter is er veel geduld nodig als je de Bordeauxdog iets wilt leren. Zodra hij eenmaal een commando heeft aangeleerd, zal hij dit nooit meer vergeten. Hij zal niet zo snel zijn in het opvolgen van een commando zoals bijvoorbeeld een herdershond. De Bordeauxhond heeft namelijk geen haast. Als het baasje genoeg geduld heeft, veel doorzettingsvermogen toont, de hond beloont voor goed gedrag en enthousiast blijft, is dit het succes voor een goede opvoeding. Als je met hem wandelt, moet je sterk in je schoenen staan. Als hij interesse krijgt voor wat anders, zal hij er naar toe willen en dan trekt hij je zo mee die kant op. Omdat hij erg aanhankelijk is, wil hij graag bij zijn baasje liggen, ook al is dit op de bank. Vroegtijdig aanleren waar hij wel of niet mag liggen is aan te raden. Dit kan als de hond eenmaal volwassen is een hoop duwen en trekken besparen.

Gezondheid

Net zoals bij andere grote hondenrassen voorkomt, is de Bordeauxdog gevoelig voor heupdysplasie (HD) en elleboogdysplasie (ED). Omdat deze hond een snel groeiend ras is, met zeer snel groeiende botten, is het kwetsbaar voor gewrichtsproblemen. Een fokker heeft de plicht als er met de hond wordt gefokt, de hond op een leeftijd vanaf 18 maanden te laten onderzoeken door middel van een röntgenfoto waarbij er gekeken wordt naar HD en ED. Een serieuze fokker zal een hond met een zware vorm van HD of ED niet inzetten voor het fokken. Toch is het niet mogelijk dat deze botafwijkingen onder de grote hondenrassen volledig verdwijnen. Voeding en beweging hebben een belangrijke rol in het eventueel ontwikkelen van HD en ED. Helaas wordt een Bordeauxdog niet erg oud. De gemiddelde levensverwachting is tussen de 8 en 10 jaar, waarbij er ook uitzonderingen bekend zijn van 12 jaar oud.

Overige informatie

De Bordeauxdog is erg lief en aanhankelijk. Als gezinshond is hij geschikt. Mocht je interesse hebben voor dit ras, is het raadzaam je van tevoren goed te informeren. Houd er rekening mee dat het een zeer grote en sterke hond is. Een fokker kan je met alle plezier meer informatie geven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Bordeauxdog"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!