InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een vizsla: de juiste hond voor mij?

Een vizsla: de juiste hond voor mij?

Een vizsla: de juiste hond voor mij? De vizsla is een opmerkelijke verschijning met een spectaculaire kleur. Zijn edele kop en atletische lichaamsbouw doen menig hoofd draaien. Het zijn intelligente jachthonden die makkelijk op te voeden zijn. Hun aanhankelijke karakter maakt ze bovendien geschikt als gezinshond. Toch zijn ze niet voor iedereen geschikt.

Rasinfo

  • Schofthoogte: reu 56-64 centimeter, teef 53-61 centimeter
  • Gewicht: 20 tot 30 kilogram
  • Vachtverzorging: eenvoudig, ruien
  • Beweging: zeer veeleisend
  • Voeding: gemiddeld
  • Karakter: levendig, aanhankelijk, gevoelig en intelligent

Oorsprong

De vizsla is een zeer oud hondenras dat stamt uit de Middeleeuwen en wordt al sinds de 10de eeuw ingezet als jachthond. Ze vinden hun oorsprong in Hongarije waar ze uitsluitend door de adel gehouden mochten worden. Door de eeuwen heen werden ze binnen de aristocratische kringen gefokt tot uiterst getalenteerde jachthonden. Vizslas vallen onder de categorie 'Pointers'. Na Wereldoorlog I en Wereldoorlog II waren ze bijna uitgestorven. Door bloedlijnen van het ras in Oostenrijk kon het ras overleven. Vandaar dat de vizsla ook soms een Oostenrijks-Hongaarse jachthond genoemd wordt. De vizsla ligt aan de basis van de ontwikkeling van de weimaraner en de kortharige Duitse staande hond, die beiden gelijkenissen vertonen en tevens wereldvermaard zijn om hun jachttalent.

Uiterlijk

De vizsla is slank en atletisch gebouwd met een sterke bespiering. De kop heeft een nobele uitstraling met veel karakter. De ogen hebben dezelfde kleur als de vacht. De vacht varieert van egaal donker tarwegeel, cognac, tot donker goudkleurig. De hond kan een schouderhoogte van 61 centimeter bereiken. Vizsla's kijken alert en intelligent uit hun ogen.

Kortharig

De kortharige vacht heeft een sterke glans, die bij een gezonde voeding nog meer opvalt. Die glans oogt nog mooier als de zon erop schijnt. De kortharige vizsla brengt in het algemeen heel weinig geur mee. Door het gebrek aan ondervacht is de kortharige vizsla totaal ongeschikt om buiten gehouden te worden.

Draadharig

De vacht van de draadharige vizsla is vrij stug en vormt op de kop duidelijke wenkbrauwen, snorretje en een baardje. De vacht is halflang, 2 tot 3,5 centimeter. De draadharige vizsla heeft een waterafstotende ondervacht.

Temperament en karakter

De vizsla is een zeer aanhankelijke hond. De honden kregen niet voor niets de bijnaam 'velcro-vizsla' of 'velcro-hond'. Ze plakken als het ware aan hun baasje. Dat uit zich bijvoorbeeld in tussen de benen van het baasje komen staan of tegen het baasje komen leunen. Ze zijn ook een koudegevoelig ras dat graag komt profiteren van de lichaamswarmte van zijn gezinsleden. De haard of kachel is nog zo'n aantrekkingspunt voor de hond.

De vizsla is een zeer gevoelige hond die absoluut geen harde opvoeding verdraagt. Harde woorden of fysiek pijnigen wordt door de intelligente vizsla niet vergeten en zal resulteren in een bange, ongelukkige hond. Het is zeer belangrijk dat je de hond op een enthousiaste manier meekrijgt in de opvoeding. Door zijn intelligentie is hij helemaal niet moeilijk op te voeden. Hij begrijpt zeer snel wat van hem verwacht wordt als het correct geleerd en gevraagd wordt. Hij doet niets liever dan zijn baasje plezieren en voor hem werken. Enthousiaste beloningen zijn de drive van de vizsla.

De vizsla is door zijn jachtinstinct gefixeerd op andere (wilde) dieren, maar als hij van jongs af aan opgroeit met andere dieren laat hij ze verder ongemoeid. Hij zal de baas wijzen op een vreemd dier op het terrein of op wild in de natuur. De hond besluipt zijn prooi waarna hij een voorpoot omhoog houdt, zijn staart kaarsrecht achteruit steekt en met zijn neus de prooi aanwijst. Dit heet 'voorstaan'. Daarna wacht hij op bevel of actie van de baas alvorens iets te ondernemen. Als de baas niet in de buurt is worden de beslissingen zelf genomen, soms met ongewenste afloop.

De vizsla is zeer geschikt als gezinshond, op voorwaarde dat hij veel beweging en liefde krijgt. Voor kleine kinderen is hij minder geschikt. Hij zal kinderen nooit opzettelijk pijn doen, maar vizslas zijn vaak overenthousiast, veel te bruut en ze kennen hun eigen kracht niet. Kleine kinderen worden meer dan eens overrompeld, omvergelopen, besprongen en soms zelfs weggekatapulteerd. De hond hiervoor straffen zorgt enkel voor totaal onbegrip want hij bedoelt het wel goed. Bovendien is zijn staart, vaak op gezichtshoogte van een kind, een echte zweep die zelfs voor volwassenen erg pijnlijk kan zijn.

Voeding

De vizsla is geen grote eter maar zal het teveel in zijn bakje ook opeten, met op termijn overgewicht tot gevolg. Een afgewogen hoeveelheid op meerdere momenten van de dag heeft dus de voorkeur. Zijn spiermassa vergt veel energie en dus is goede voeding noodzakelijk. Goede voeding bestaat uit minimum 70% zuiver vlees zonder plantaardige rest- of bijproducten, zoals granen of rijst. Dergelijk voer vind je doorgaans niet in de supermarkt, maar op het internet of in dierenspeciaalzaken. Voor zulke kwaliteit betaal je meer, maar bespaar je op (latere) dierenartskosten. Bovendien is goede voeding essentieel voor de levensduur en vooral de levenskwaliteit van elke hond. In de koudere periodes van het jaar mag de vizsla een beetje meer voer krijgen. Let er wel op dat hij op gewicht blijft.

Beweging

De vizsla heeft zeer veel beweging nodig om gezond te blijven en om zijn energie kwijt te kunnen. Kan hij zijn energie niet voldoende kwijt, dan zal hij gedragsproblemen vertonen zoals dingen vernielen, blaffen of hyperactief binnen rondsprinten en vanalles omstoten of beschadigen. Door zijn aanhankelijkheid en fixatie op het baasje zal hij ook niet snel dingen alleen doen. Opdat de hond voldoende beweging zou krijgen zal het baasje dus actief mee moeten doen. Dat betekent meermaals per dag stevig wandelen, joggen, fietsen, zwemmen, apporteerspelletjes tot in het oneindige, etcetera. Een vizsla is bijna onvermoeibaar. En als hij dan toch even moe is zal hij zeer snel gerecupereerd zijn, klaar voor meer actie. De vizsla is dus enkel geschikt voor sportieve mensen die op meerdere momenten van de dag samen met de hond actief bezig kunnen zijn.

Zorg bij het apporteren of als speelgoed steeds voor gladde voorwerpen. Behaarde voorwerpen waar vuil en zand tussen kan kruipen, zoals tennisballen, zorgen voor tandslijtage.

Samengevat

Ben jij heel sportief en heb je veel vrije tijd die je samen met je hond wil doorbrengen? Besef je dat jachthonden zoals de vizsla geen loutere gezelschapshonden en best veeleisend zijn? Is de prijs van kwalitatief voer en verzorging het waard voor jou? Heb je een liefdevol gezin met oudere kinderen dat graag dieren ziet? Heb jij een zacht en vriendelijk karakter?

Dan is de vizsla vast iets voor jou!

Lees verder

© 2018 - 2019 Olivander, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hondenras VizslaHondenras VizslaEen vrij onbekend hondenras die steeds meer in opkomst komt is de Vizsla. De vizsla wordt ook wel Hongaarse staande hond…
De HeidewachtelDe Heidewachtel, ook wel Kleine Munsterlander genoemd, is een veelzijdige hond, zowel geschikt voor de jacht als voor ge…
Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingGolden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingIn Europa, Amerika en Japan zijn deze honden zeer geliefd. Hij maakt deel uit van het Retrieverras, waar in totaal 6 hon…
Rashonden: Ogar PolskiRashonden: Ogar PolskiDe Ogar Polski is in Nederland een vrij onbekend ras. Deze hond komt uit Polen vandaan, behoort tot de Lopende Honden en…
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een vizsla: de juiste hond voor mij?"

Infoteur: Olivander
Gepubliceerd: 06-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!