InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het nut van een drinkfontein voor je binnenkat

Het nut van een drinkfontein voor je binnenkat

Het nut van een drinkfontein voor je binnenkat Water is één van de fundamentele factoren die leven mogelijk maakt. Daarom is eenvoudige toegang tot water voor mens en dier uitermate belangrijk. Zo ook voor onze katten die naast een portie lekker eten, ook nood hebben aan een portie water. Veel mensen geven hun katten steevast een kommetje met water. Echter voor veel binnenkatten zou water uit een drinkfonteintje een veel betere optie zijn. Katten drinken in de natuur logischerwijs uit poelen, vijvers en rivieren. Wanneer we een kat binnenhouden voorziet men logischerwijs ook water, opdat onze geliefde viervoeters hun dorst kunnen lessen. In veel gevallen doen mensen dit door een kommetje water klaar te leggen. Toch kan een drinkfontein voor binnenkatten in veel gevallen een betere optie zijn.

Waarom hebben katten drinken nodig?

Katten zijn van nature uit kleine drinkers. In de natuur halen ze het gros van hun vocht uit hun prooi en vullen ze dit voor een kleine 30 percent aan door te drinken. Nat voer, dat door veel mensen gegeven wordt, heeft een gelijkaardig vochtgehalte als die prooien. In beide gevallen hebben ze nood aan een klein beetje extra water. Katten die droog voer krijgen, waarvan het vochtpercentage veel lager ligt, hebben nood aan bijkomend water. Deze zullen bijgevolg nood hebben aan extra drinkgelegenheden.

Indien katten geen drinken krijgen of niet voldoende drinken, dan zullen ze zeer snel ziek worden. Wanneer een kat niet voldoende drinkt, dan zullen haar nieren niet naar behoren werken. Dit kan een kat ernstig ziek maken en er bijvoorbeeld voor zorgen dat de kat nierstenen of nierkristallen gaat ontwikkelen of dat zijn/haar bloedvolume gaat dalen. Wanneer jij je ernstig zorgen maakt over een extreem hoge of extreem lage vochtinname van een kat, dan bezoek je het beste zo snel mogelijk een dierenarts.

Wat drinken katten het liefste?

Wat drinken katten dan het liefste als ze dorst hebben? In tegenstelling tot wat veel mensen denken, drinken katten het liefste water en geen melk. Veel katten zullen de lactose die in de melk zitten niet verdragen, met maagproblemen tot gevolg. Schotel je kat dus geen melk voor, tenzij het speciale kattenmelk zou zijn waar de lactose reeds uit verwijderd is.

Katten zullen vaak uit plasjes drinken als ze buiten zijn / Bron: Rihaij, PixabayKatten zullen vaak uit plasjes drinken als ze buiten zijn / Bron: Rihaij, Pixabay
Katten drinken dus het liefst van al water. Nu heb je uiteraard water in diverse soorten en maten. Geef aan je kat bijvoorbeeld nooit gedestilleerd water (water dat je bijvoorbeeld gebruikt voor het strijkijzer). Uit dit water zijn alle mineralen gehaald en vanwege het osmotische effect zal je kat snel ziek worden en dood kunnen gaan. Flessenwater en kraanwater zijn beter geschikt voor de kat. Echter mensen die een buitenkat bezitten, zullen gemerkt hebben dat katten nog liever water uit vijvers, plasjes of propere beekjes drinken. Dit heeft twee oorzaken. Eerst en vooral geven mensen katten te drinken uit zeer goed gereinigde bakjes. Deze bakjes zullen hierdoor een afwasmiddel geur hebben die zeer chemisch ruikt. Water uit vijvers, plassen of beken ruikt veel organischer en daardoor aantrekkelijker. Daarnaast houden katten van bewegend water, omdat dit zuurstofrijker water is, hetgeen door katten lekkerder bevonden wordt.

Ook een lekkende of stromende kraan zal door katten benut worden om te drinken / Bron: S9234460, PixabayOok een lekkende of stromende kraan zal door katten benut worden om te drinken / Bron: S9234460, Pixabay

Een drinkfontein voor jouw binnenkat

Een drinkfontein is een ideale manier om deze situatie te simuleren. Een drinkfontein is een klein elektrisch apparaatje dat via een pompje water zal doen bewegen. Vaak zal dit apparaatje ook het water gaan filteren van haartjes of vuil dat in het reservoirtje valt. Een dergelijke drinkfontein zal het water constant doen bewegen en zal door haar stromen meer zuurstof opnemen. Zeker voor katten die zeer zelden drinken kan het een stimulans zijn om meer te gaan drinken. Bovendien zullen bepaalde katten gefascineerd zijn door het bewegen van het water, hetgeen mogelijks verveling van deze kat zal tegengaan. Als jij je bovendien het fonteintje goed naspoelt nadat het met reinigingsmiddel gepoetst is geweest, zal er geen chemische geur blijven hangen en zal je kat ook hier niet door gehinderd worden. Zo wordt een drinkfontein de ideale manier om jouw binnenkat te doen drinken en te entertainen.
© 2018 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Hoe gezond is melkIkzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en t…
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
Melk de witte motorMelk de witte motorWij mensen zijn de enigste zoogdieren die melk drinken. Ook nadat we als baby borstvoeding of flesvoeding hebben gehad g…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Suju, Pixabay (bewerkt)
  • Dierenarts Van Kessel, http://www.dierenartsvankessel.nl/ziektepreventie/verzorging/kat/voeding.html, bezocht op 27-08-2018
  • Lenntech, https://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm, bezocht op 28-08-2018
  • Miaustore, https://miaustore.com/nl/oorzaken-en-gevolgen-van-uitdroging-bij-de-kat/, bezocht op 28-08-2018
  • Purrfectcat, http://www.purrfectcat.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/, bezocht op 27-08-2018
  • Afbeelding bron 1: Rihaij, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: S9234460, Pixabay

Reageer op het artikel "Het nut van een drinkfontein voor je binnenkat"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 30-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!