InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Heidewachtel

De Heidewachtel

De Heidewachtel, ook wel Kleine Munsterlander genoemd, is een veelzijdige hond, zowel geschikt voor de jacht als voor gezinshond.

Geschiedenis

De Heidewachtel stamt af van de Spioen. Dit waren bruin bonte langharige jachthonden die al in de Middeleeuwen in west Europa voorkwamen. De Spioen werd ook wel "vogelhond" genoemd, ze werden namelijk gebruikt om het wild op te drijven, zodat er met jachtvogels gejaagd kon worden. Ook wezen deze honden het wild aan door doodstil te staan, en met hun neus richtig het wild te wijzen. Rond 1900 werden op boerderijen in Münsterland nog afstammelingen gevonden van de vroegere Spioenen. Hier werden verschillende foklijnen samengevoegd tot het ras wat in Nederland bekend is al Heidewachtel en in Duitsland als Kleine Münsterländer.

Uiterlijk

De rasstandaard omschrijft de Heidewachtel als "een middelgrote hond met een krachtige en harmonische lichaamsbouw met veel adel en elegantie en evenredig in proporties. Adellijk hoofd. In opgeheven houding toont de hond vloeiende lichaamslijnen met een horizontaal gedragen staart" De Heidewachtel heeft een schofthoogte tussen de 50 en 56 centimeter. De kleur is bruin wit of bruin schimmel, en de hond heeft een halflange vacht met behang aan de oren en poten, en een mooie pluimstaart. Een krulstaart is ongewenst.

Karakter

Aangaande het karakter van de Heidewachtel geeft de rasstandaard aan: "Intelligent, leergierig, temperamentvol en evenwichtig met een stabiel karakter. Goede sociale binding en gerichtheid op de baas (will to please). Gepassioneerde, volhardende prooidrift, veelzijdige jachtaanleg met sterke zenuwen en wildscherpte. Opmerkzaam, vriendelijk tegenover mensen (geschikt voor gezinsleven)". De Heidewachtel is een slimme hond die snel leert en graag werkt. Het is een temperamentvolle hond die de mogelijkheid moet krijgen zijn energie kwijt te kunnen. Wanneer dit niet mogelijk is lijdt dit tot een drukke hond in huis. De Heidewachtel heeft wel een consequente opvoeding nodig, het is een jachthond die graag zijn neus volgt, en dan niet altijd meer goed luistert. Het is een sociale hond die ook goed als gezinshond kan dienen. Meestal geven kinderen en andere huisdieren geen problemen.

Gebruiksdoel

Jachthond

Hij werkt - in jagerstermen - zowel voor als na het schot. De hond zoekt het wild op door met opgeheven kop een veld af te zoeken tot hij verwaaiïng krijgt, waarna hij tot voorstaan komt. Als de jager geschoten heeft, zoekt de hond het wild op en apporteert het keurig. De Heidewachtel gaat makkelijk het water in, en zoekt ook goed in dichte dekking. Het is een allround jachthond die door kenners geroemd wordt om zijn doorzettingsvermogen en intelligentie.

Gezinshond

Een volwassen Heidewachtel is doorgaans een vriendelijke hond, die goed met kinderen kan. Het is wel nodig de hond voldoende beweging en afleiding te geven. Wanneer de hond niet dagelijks een uur kan rennen en spelen wordt het een erg drukke hond in huis die zelf minder gewenste bezigheden gaat verzinnen, zoals het knagen aan meubilair.
© 2011 - 2019 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Heidewachtel"

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!