InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras Vizsla

Hondenras Vizsla

Hondenras Vizsla Een vrij onbekend hondenras die steeds meer in opkomst komt is de Vizsla. De vizsla wordt ook wel Hongaarse staande hond genoemd. De voorouders van de vizsla stammen uit de Romeinse tijd. Viszla's hebben een uitmuntend geheugen waardoor ze goed getrain kunnen worden, maar niet van een grove aanpak gediend zijn.

Geschiedenis van de Vizsla

Er is een afbeelding uit 1357 en velen uit de 16e eeuw van honden gevonden, die al leek op de Vizsla hoe hij nu is. De pannonische hond ofterwijl een gele soort pointer kwam al voor in de Romeinse tijd en diende voor de jacht. In 1526 werd Hongarije bezet door de turken. De soldaten kruiste hun honden met de pannonische hond. Er gaan ook geruchten dat er bloed van de duitse staanders in de Vizla zit maar dit is niet bewezen. In de jaren 30 van de vorige eeuw werd de Viszla wel bewust gekruist met een Duitse staander. Dit ter verbetering van het ras. Door de twee wereldoorlogen stierf het ras bijna uit. In de jaren 40 werd het ras naar Oostenrijk geexpoteerd waar het ras staande werd gehouden.

Uiterlijk van de Vizsla

Het reutje is tussen de 58 en 62 cm, de teef tussen de 54 en 58 cm.
Vizsla's worden gefokt met twee vachtsoorten:
  • korthaar
  • draadhaar
De vacht heeft een (donkere) tarwe gele kleur. De Vizsla is slank en gespierd. Ze stralen kracht en snelheid uit, maar toch zijn de heel elegant. Vizsla's wegen ongeveer tussen de 22 en 30kg.

Karakter

  • makkelijk te trianen
  • goed geheugen
  • energiek
  • liefdevol
  • aanhankelijk
  • waaks
  • gevoelig
Aangezien de Vizsla een goed geheugen heeft kunt u beter geen grove straffen geven aan de Vizsla, dit onthoud hij namelijk erg snel waardoor hij bang van dingen kan worden.

Sport

Omdat Vizsla's erg energiek zijn is het van belang dat u een Vizsla voldoende beweging geeft. U kunt bijvoorbeeld met u Vizsla gaan sporten. Dit is goed voor de band met uw hond en plezierig voor beide. Een aantal sporten die u kunt gaan doen:
  • jachttraining
  • agility
  • gehoorzaamheid
  • flyball
  • reddingshonden

Kosten

Als de fokker bij de rasvereniging is aangesloten, dus een Vizsla met stamboek aan wilt schaffen. Kunt u rekenen dat de kosten tussen de 800 en 1000 euro liggen. Deze prijzen zijn namelijk door de rasvereniging vastgelegd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras Vizsla"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 19-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!