InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De voordelen van kokosolie voor honden en katten

De voordelen van kokosolie voor honden en katten

De voordelen van kokosolie voor honden en katten Kokosolie wordt gemaakt van het vruchtvlees uit de kokosnoot. Het is een plantaardig vet dat zowel voor inwendig als uitwendig gebruik geschikt is. Kokosolie verbetert de conditie van de huid en de vacht. Het heeft een schimmeldodende werking en helpt bij het genezen van wondjes en infecties. Daarnaast bevordert kokosolie een goede stoelgang en vermindert het lichaamsgeurtjes en een slechte adem. Kokosolie is geschikt voor honden en katten, maar ook andere dieren kunnen er baat bij hebben. Te veel kokosolie kan diarree veroorzaken. Daarom is het verstandig om de hoeveelheid langzaam te verhogen en niet meer dan een theelepel per tien kilo lichaamsgewicht te geven.

Waar komen kokosnoten vandaan?

Het vruchtvlees uit de kokosnoot wordt gebruikt voor het maken van kokosolie. Kokosnoten groeien aan kokospalmen. Deze bomen komen voor in tropische en subtropische gebieden zoals Indonesië, India en de Filipijnen. De palmen groeien op zandgrond, langs het strand. Ze zijn goed bestand tegen het zoute grondwater. Kokospalmen houden van een plek in de volle zon.

Hoe zien kokosnoten eruit?

Kokosnoten zitten in groene bolsters, die na het oogsten worden verwijderd. Dan komt er een bruine, harige noot tevoorschijn. De harde bast aan de buitenkant beschermt het zaad in de noot. Aan de binnenkant van de bast zit het vezelige, witte vruchtvlees, dat wordt gebruikt voor het maken van kokosolie. Binnenin de kokosnoot zit kokoswater. Dit kun je drinken. Kokosmelk ontstaat als je het water mengt met het witte vruchtvlees.

Hoe wordt kokosolie gemaakt?

Kokosolie wordt gemaakt van kopra, het vruchtvlees uit de kokosnoot. Het vruchtvlees moet eerst drogen. Daarna wordt er olie uit geperst. Er zijn verschillende manieren om kokosolie te maken. De meest gangbare zijn de geraffineerde en de virgin kokosolie.

Geraffineerde kokosolie

Geraffineerde kokosolie ontstaat na bewerking. Het vruchtvlees wordt gedroogd op een hoge temperatuur. Daarna wordt er olie uit geperst. De olie wordt geraffineerd, gebleekt en ontgeurd. De geur verdwijnt met behulp van oplosmiddelen of stoom. Door dit proces gaan belangrijke voedingsstoffen verloren. Geraffineerde kokosolie is meestal van mindere kwaliteit en goedkoper. Voor de geraffineerde kokosolie worden alle kokosnoten gebruikt, ook de beschimmelde en rotte noten. Door het ontgeuren van de olie ruik je dat niet meer.

Virgin kokosolie

De beste kokosolie is koudgeperst en biologisch. Bij biologische kokosolie zijn geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Het is niet bewerkt en bevat geen toevoegingen. Door het koud persen van kokosvezels blijven de voedingsstoffen behouden.

Vloeibare of vaste kokosolie?

Kokosolie is vloeibaar in het land van herkomst. In Nederland is het hard. Boven de 25 graden Celsius wordt het vet vloeibaar. Kokosolie is wit in vaste vorm en doorzichtig in vloeibare vorm.

Waarom is kokosolie goed voor honden en katten?

Het is bekend dat kokosolie goed is voor je gezondheid. Minder bekend is dat de goede eigenschappen van kokosolie ook invloed hebben op de gezondheid van dieren. Kokosolie is goed voor honden en katten, maar ook paarden, varkens en kippen kunnen er baat bij hebben. De MCT's (middellange vetzuurketens) in kokosolie hebben een positieve invloed op de gezondheid van dieren. Ze stoppen de groei van veel ziektekiemen.

De verzadigde vetten in kokosolie

Olie en vet bestaan uit vetzuurketens die kort, middellang of lang zijn. Korte en middellange (MTC) vetzuurketens verteren snel en makkelijk, lange vetzuurketens verteren langzaam. Veel vetsoorten bestaan vooral uit lange vetzuurketens. Kokosolie bestaat voornamelijk uit middellange vetzuurketens. In de lever worden de MTC-vetzuren direct omgezet in energie en niet in vet. De vertering kost het lichaam nauwelijks energie. De vetzuren in kokosolie bevorderen de stofwisseling en verbeteren de werking van de schildklier.

Laurinezuur en caprylzuur

Laurinezuur en caprylzuur zijn de vetzuren in kokosolie die parasieten, bacteriën, schimmels en gisten doden. Parasieten zijn organismen die zich voortplanten ten koste van hun gastheer. Voorbeelden van parasieten zijn: wormen, vlooien, luizen en teken. Alleen ziekteverwekkers worden gedood, goede bacteriën blijven in leven. Hierdoor blijft de darmflora in balans en verbetert de spijsvertering. Dit heeft ook een positieve uitwerking op het immuunsysteem.

De werking van kokosolie bij inwendig gebruik

  • Het voorkomt en geneest gist- en schimmelinfecties.
  • Het biedt bescherming tegen bacteriën, virussen, parasieten en andere ziekteverwekkers.
  • Het biedt bescherming tegen vlooien, wormen en teken.
  • Het vermindert een slechte adem. Kokosolie kan als tandpasta worden gebruikt.
  • Het verhoogt de weerstand.
  • Het verbetert de spijsvertering
  • Het helpt bij een goede stoelgang.

Wat doet kokosolie voor de huid en de vacht?

  • Het biedt een lichte bescherming tegen de zon, maar met een factor van vier tot acht is dat niet voldoende.
  • Het laat de vacht glanzen.
  • Het zorgt voor een gezonde huid en vermindert een droge, geïrriteerde en jeukende huid.
  • Het vermindert de lichaamsgeur van honden met een stinkende vacht.
  • Droge, gebarsten voetzolen worden zacht en genezen beter als je ze insmeert met kokosolie.
  • Het desinfecteert wondjes en bevordert de genezing.

Kokosolie voor uitwendig gebruik

Voor het verbeteren van de conditie van de huid kun je kokosolie ook uitwendig gebruiken. Smeer dan een klein beetje vet op de aangedane huid. Kokosolie trekt snel in de huid en voelt niet vet aan, mits je niet te veel gebruikt. De werking van kokosolie is bij uitwendig gebruik hetzelfde als bij inwendig gebruik.

Parasieten

Een hond of kat met kokosolie op zijn vacht is minder aantrekkelijk voor vlooien en teken. Kokosolie op de huid is licht zuurvormend. Daar houden vlooien en teken niet van. Ze kiezen dan liever voor een andere gastheer. Smeer de vacht in voordat het dier naar buiten gaat.

Hoeveel kokosolie mag je een huisdier geven?

De meeste dieren vinden kokosolie wel lekker en eten het zo op. Je kunt ook wat door de voeding doen. Reken één theelepel per tien kilo lichaamsgewicht. Als je te veel geeft kan de hond of kat diarree krijgen. Daarom is het beter om bij dieren met gevoelige darmen met wat minder te beginnen en de hoeveelheid langzaam te verhogen. Te veel kokosolie veroorzaakt verder geen bijwerkingen.

Hart- en vaat ziekten bij dieren

Mensen en dieren hebben verzadigde vetten nodig. Het vervoert vitamines in het lichaam, het is nodig voor de bouw van cellen en voor een goede werking van de hormonen. Bij dieren is de verhouding tussen goed en slecht cholesterol beter in evenwicht dan bij mensen. Daarom hebben ze, in tegenstelling tot mensen, maar weinig last van dichtslibbende aderen. Het geven van kokosolie leidt niet tot hart- en vaatziekten bij dieren. De middellange vetzuurketens binden niet aan cholesterol.
Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen met kokosolieGewicht verliezen met kokosolieVan kokosolie wordt gezegd dat het ongezonde verzadigde vetten bevat. Echter is gebleken dat kokosolie helpt bij het ver…
Zomer: pas op voor parasieten en te veel zon bij huisdierenZomer: pas op voor parasieten en te veel zon bij huisdierenAls het in de lente en zomer warm wordt, lopen huisdieren het risico om last te krijgen de zon en van vlooien, teken en…
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Huisdieren zijn geweldig. Ze kunnen je troosten als je verdrietig bent, ze zijn altijd blij als je thuiskomt! Helaas zij…
Kokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesKokosolie tegen luieruitslag en schimmelinfectiesVrijwel iedere moeder heeft er wel eens mee te maken gehad, luieruitslag bij je baby. Vaak wordt dit opgelost met dure e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.culy.nl/inspiratie/hoe-wordt-kokosolie-eigenlijk-gemaakt/
  • https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/kokosolie-onder-vuur-voor-risicos-mag-de-hond-het-nog
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
  • https://dierbewust.nl/de-6-gezondheidsvoordelen-van-kokosolie-voor-honden/
  • http://simplethoughts.nl/kokosolie-hond-hondensnoepjes/
  • https://reformhuissmulders.nl/kokosolie-heilzame-werking-en-veelzijdige-toepassingen/
  • http://www.waterwereld.nu/kokos.php
  • https://moniquevandervloed.nl/echte-verhalen-kokosolie/
  • http://www.kokos-olie.nl/kokosolie/wat-is-beter-ontgeurde-kokosolie-of-virgin-kokosolie

Reageer op het artikel "De voordelen van kokosolie voor honden en katten"

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!