InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoeding

Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoeding

Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoeding In Europa, Amerika en Japan zijn deze honden zeer geliefd. Hij maakt deel uit van het Retrieverras, waar in totaal 6 honden deel van uitmaken. Deze hond is een echte mensenvriend, daardoor zeer populair als gezinshond. Maar door zijn werklust en gehoorzaamheid wordt deze hond ook voor veel andere doeleinden gebruikt.

Land van herkomst

Engeland

Aanleg

Gezinshond, geleidehond, jachthond.

Grootte

  • Reuen: schouderhoogte tussen 56 en 61cm.
  • Teven: schouderhoogte tussen 51 en 56 cm.

Vacht

Golden Retrievers hebben een goud- tot cremekleurige vacht die golvend of glad is. Daaronder zit een dikke ondervacht. Meestal egaal van kleur, maar enkele aftekeningen zijn toegestaan.

Verzorging

U zult de vacht van deze hond regelmatig moeten kammen, om zo klitten te voorkomen en dode haren te verwijderen. Controleer ook de oren regelmatig op vuil en knip het haar tussen de voetzolen weg.

Aard

Gevoelig, lief, sociaal, zelfverzekerd, niet blafferig, intelligent, groot aanpassingsvermogen.

Opvoeding

Een puppycursus is goed voor deze hond, om zo te zorgen dat hij goed gehoorzaamd. Wissel trainingen af en zorg ervoor dat u niet te hard optreed tegen fout gedrag, deze hond is erg gevoelig en door hem met harde hand te trainen zult u zijn karakter beschadigen. De Golden Retriever leert snel en wat hij leert blijft hij erg lang onthouden.

Sociale aanleg

Deze hond is een echte mensenvriend. Ook met andere honden, huisdieren en kinderen kan hij erg goed opschieten. Pas op met kinderen, niet dat de Golden Retriever een gevaar is voor kinderen, maar u moet oppassen dat ze niet te ruw omgaan met deze hond, vanwege zijn gevoelige aard.

Beweging

Deze hond heeft veel beweging nodig. Zodra hij is uitgegroeid zijn er genoeg manieren voor deze hond om zijn energie kwijt te kunnen. Rennen naast de fiets, zwemmen, maar ook balspelletjes vind deze hond prachtig.

Bijzonderheden

Deze hond is erg populair, let bij het kopen van een pup op dat hij raszuiver is. Het wordt aan te raden dit bij een betrouwbare fokker te doen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Suhsam, Pixabay

Reageer op het artikel "Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoeding"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!