InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Trimsalonprijzen voor honden en katten

Trimsalonprijzen voor honden en katten

Trimsalonprijzen voor honden en katten In een trimsalon voor honden of katten, worden vaak langharige honden en katten behandeld. Ze gaan er met woeste kapsels, vol klitten en geurtjes, naar binnen, en komen er lekker fris en mooi verzorgd weer uit. Voor langharige honden en katten is een goede verzorging van de vacht dan ook echt wel nodig, anders ontstaan er allerlei vervelende klachten, en ook voor u als eigenaar van het huisdier is dat niet prettig. Ook laten veel huisdieren zich niet graag door hun eigenaar badderen, borstelen, knippen of plukken. Een trimsalon is dan een goede keus. Wat kost een trimsalon gemiddeld in 2016? Er zijn natuurlijk eigenaren van huisdieren die een hond of kat al van jongs af aan hebben aangewend om zo nu en in bad te gaan, te borstelen en eventueel te föhnen. De meeste huisdieren met een vacht kunnen daar prima aan wennen, en hoewel met name katten meestal niet dol zijn op een bad, zullen ze het ook met weinig verzet toelaten als ze van jongs af zijn gewend in bad te gaan. Dan is de verzorging van de vacht ook zelf bij te houden. Alleen langharige katten worden in de regel gewend om in bad te gaan. De vacht van langharige katten zit snel vol vuil en een bad kan dan noodzakelijk zijn om de kat goed schoon te houden. Ook honden kan je wennen aan in bad gaan, en die hebben er over het algemeen genomen minder hekel aan. Honden met lang haar gaan zo nu en dan naar een trimsalon voor intensievere verzorging van de vacht. Katten met een lange vacht kunnen terecht in een kattensalon.

Wat kan een trimsalon zoal doen?

Langharige honden worden in een trimsalon gekamd, geborsteld, gewassen, geplukt en gekapt. Langharige katten worden gekamd, gebadderd, geborsteld en geföhnd. Ook worden nagels en oortjes verzorgd, indien nodig de oogjes weer lekker fris gepoetst, en alles gebeurt met tact en ervaring. De dieren voelen zich tijdens de behandeling misschien niet altijd helemaal op hun gemak, maar na de behandeling zijn ze weer zo fris als een hoentje en voelen ze zich heerlijk en opgelucht. Zelf de billetjes van de dieren worden fris en schoon gepoetst.

Kosten trimsalon

U kunt een afspraak maken in een trimsalon, telefonisch, per email of door even binnen te lopen. U kunt het beste een trimsalon in uw nabije omgeving zoeken, dat scheelt reistijd. Voordat u een afspraak maakt met een trimsalon kunt u het beste telefonisch informeren naar de tarieven, of op de website van de salon kijken welke prijzen zij hanteren. Prijzen voor activiteiten in een trimsalon in 2016 zijn afhankelijk van o.a. de afmeting van de hond, of een hond klitten in de vacht heeft, of de hond een vervilte vacht heeft, hoe de hond zich gedraagt. Een grote hond die zich verzet is immers bewerkelijker dan een kleine hond die meegaand is. Het is het beste om vooraf duidelijk te maken om wat voor hond het gaat, hoe de vacht eraan toe is en of de hond al vaker in een trimsalon geweest is, of in bad. Ook wordt er in 2016 geen 19% maar 21% btw gerekend.

Honden trimmen

  • Trimmen, ongeveer tussen de 40,- en 70,-.
  • Wassen, ongeveer 15,-.

Katten trimmen

  • Plukken en ontwollen, tussen de 45 en 60,-.
  • Scheren van (vervilte) of lange vacht, ongeveer 55,-
  • Nagels knippen, bedragen tussen 5,- of 8,-.

Wassen zit vaak bij de prijs in, tenzij u een kat alleen wilt laten wassen en föhnen. Dan moet u rekening houden met een bedrag tussen de 15 en 25,-.

Kat of hond thuis laten verzorgen

Regelmatig komen eigenaren van trimsalons ook aan huis om een hond of kattenvacht te trimmen. Als u dit wilt kunt u dit het beste van tevoren aanvragen. Afhankelijk van de afstand die de katten- of hondentrimmer moet afleggen om naar uw huis te reizen, zullen er meestal reiskosten gerekend worden. Het kan om een kilometerprijs gaan van bijvoorbeeld 0,50 eurocent per kilometer, of om een vast bedrag, bijvoorbeeld regionaal 5,- of meer.

Behandelingen in een trimsalon

Behandelingen die veel voorkomen in een trimsalon voor honden en katten, zijn:
  • Wassen.
  • Kammen.
  • Föhnen.
  • Plukken.
  • Klitten verwijderen.
  • Scheren.
  • Oren verzorgen.
  • Nagels verzorgen
  • Achterste verzorgen.
  • Ogen verzorgen.
  • Knippen.
  • Effileer-behandelingen.
  • Overige.

In de trimsalon

De behandeling in de trimsalon verloopt meestal volgens een vast patroon. De dieren worden eerst nagekeken en op hun gemak gesteld. De vacht wordt geïnspecteerd op beestjes, uitslag en klitten. Met de eigenaar van de hond wordt afgesproken wat er zoal gebeuren moet. De kat met lang haar krijgt over het algemeen steeds dezelfde behandeling. Verzorging van de vacht, oren, en vacht rondom de ogen, en vaak gaan ze ook eerst in een lekker badje. Na afloop worden ze geföhnd, gekapt, en de nagels worden geknipt.

Katten

Katten worden gescheiden behandeld van honden, om schermutselingen en stress te voorkomen. De vacht wordt lekker geborsteld en daarmee on-stoft en bij langharige rassen ontdaan van losse haren en kleine of grotere klitten. Grotere klitten moeten worden weggeschoren of geknipt. De vacht van langharige katten kan zo ernstig gaan klitten dat de vacht niet meer te redden is. Deze is dan vervilt en zeer pijnlijk, en moet afgeschoren worden. Dit scheren is in principe pijnloos, maar het scheren vinden de katten vaak eng vanwege het geluid van de tondeuse. Ze zitten dan vaak te kreunen van verzet, maar de pijn van een vervilte vacht is vele malen ernstiger en na de scheerbeurt ziet u de katten dan ook snel helemaal opknappen. Verlost van die ellendige vilten lap op hun gekwelde lijfjes worden ze weer vrolijk en ondernemend. Vervolgens zal de vacht weer geheel aangroeien en kan meteen weer gewoon goed verzorgd worden. (Probeer daarom te erge klitten altijd te voorkomen, dieren hebben er veel last van en kunnen er zelfs ziek van worden)

Knippen en scheren

Honden die geknipt of geschoren moeten worden of een effileer-behandeling moeten ondergaan, worden eerst gekamd, gebadderd en dan geföhnd. Daarna wordt de vacht verder behandeld en de oren verzorgd. Als een hond geplukt moet worden, worden dekharen die los zitten uit de vacht getrokken. Dit doet geen zeer maar is juist fijn voor de hond. Loszittende haren gaan jeuken, zweten en irriteren. Ook zorgen ze voor klitten en op den duur dus voor pijn en misère. De oren van de hond worden schoongemaakt en de nageltjes worden geknipt. Daarna ziet hij er weer uit als een jongeman of een jongedame. Regelmatig worden plukhonden ook gewassen met middelen die speciaal ontwikkeld zijn voor deze rassen.

Alleen in bad laten doen

U kunt uw hond of kat ook alleen laten wassen in een trimsalon. Het dier wordt dan gekamd, gewassen en geföhnd, en kan er weer even tegen. Overleg met de trimsalon wat zoal de mogelijkheden zijn. Het tarief is meestal niet al te hoog, ongeveer 20,- tot 35,- inclusief föhnen en (soms ook) inclusief nagels verzorgen.

Waarom naar een trimsalon?

Net als mensen moeten dieren ook verzorgd worden en schoon door het leven gaan. Een dier met een slecht verzorgde vacht gaat ruiken, loopt meer kans op ziektes en algehele verzwakking. De vacht van langharige rassen kan zelfs zo ernstig gaan klitten dat dieren veel pijn lijden en ziek kunnen worden van ellende. Als uw huisdier een onverzorgde vacht heeft, neem dan contact op met een trimsalon voor advies en hulp. U kunt echter ook zelf de vacht van de kat of hond verzorgen. Voor katten en honden bestaan speciale borstels en kammen waarmee u klitten in de vacht voorkomen kunt. Ook kunt u ze wennen aan badderen. Bij katten is dit lastiger als ze het niet van jongs af aan gewend zijn. Meegaande honden hebben meestal minder moeite met een bad. Met name langharige honden en katten zijn gebaat bij regelmatige vachtverzorging door hun eigenaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De prijzen van de trimsalonVeel mensen vinden de prijzen van trimsalons te duur. Er wordt vaak niet beseft hoeveel kosten er komen kijken bij een t…
Wanneer moet mijn hond naar de trimsalon?Wanneer moet mijn hond naar de trimsalon?Elke hond kan terecht bij de trimsalon soms om er een volledig model in te laten knippen en andere brengen hun hond om h…
De mobiele trimsalonIn Nederland is het nog niet zo bekend maar in andere landen is het razend populair, de mobiele trimsalons. Dit is een t…
De trimsalon: waarom trimmen, opleiding, belangenverenigingSteeds meer mensen brengen hun honden naar de trimsalon. Maar is deze trimsalon wel erkend en heeft de trimmer wel een d…
Tips rondom het wassen van de hondTips rondom het wassen van de hondEr zijn verschillende redens waarom u de hond zou willen wassen. Als u het wassen met shampoo beperkt houd is het ook ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.trimsalonhethofje.nl/prijzen.html
  • http://poezelskattenkapper.nl/bij-u-thuis/
  • http://www.dierenarts-dierenkliniek.nl/home/kat/katten-trimmen.html

Reageer op het artikel "Trimsalonprijzen voor honden en katten"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Katten tips
Schrijf mee!