InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vacht

Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vacht

Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vacht Indien er teveel cortisol wordt aangemaakt, zal uw hond een te dikke buik hebben. Bovendien zorgt het ervoor dat uw huisdier geen fut meer heeft, waarbij de huid wordt aangetast en vacht uitvalt. Het wordt veroorzaakt door een aangetaste hypofyse of bijnieren door tumorvorming. Het is zeker aanleiding om naar de dierenarts te gaan. Wat houdt de ziekte van Cushing bij de hond in, hoe leidt het tot een slome hond en wat kan eraan worden gedaan?

Slome hond en ziekte van Cushing

Hypofyse en bijnierschoers

Een zowel bij de mens als de hond voorkomend lichamelijk probleem is de ziekte van Cushing. Bij kleine rassen komt het vaak voor dat de bijnieren overmatige hoeveelheid cortisol aanmaken. Het zorgt ervoor dat de hond een te dikke buik, weinig energie heeft en door de achterpoten zakt (lit.1). De aandoening kan worden veroorzaakt door een afwijking aan de hersenklier hypofyse of aan de bijnieren. Wat houdt de ziekte van Cushing bij de hond in, wat zijn de symptomen en hoe wordt het behandeld?

Wat is cortisol?

Het bijnierschors maakt cortisol aan, zodra de hond in een gespannen omstandigheid komt. Denk aan angst voor andere honden of fysieke inspanning. Doordat adrenaline vrijkomt zal de hond extra alert zijn, waardoor veel meer energie wordt aangemaakt. Om het verbruik van energie te compenseren wordt cortisol aangemaakt. Daarnaast is het hormoon verantwoordelijk voor het immuunsysteem, hoe goed brokken worden verteerd en het slaap-waakritme. In het geval van de ziekte van Cushing wordt cortisol gebruikt om energie op geconcentreerde plekken op te slaan. Bovendien zorgt het ervoor dat de hond eerder ontstekingen kan krijgen en het suikergehalte in het bloed stijgt (lit.2). Daardoor wordt ook meer insuline aangemaakt, waardoor de lokale opslag van suikers en vetten verslechtert. Het ontregelde cortisolgehalte zorgt dus voor een dikke buik, waarnaast de hond verder weinig energie overhoudt.

Slome hond en bijkomende symptomen

De hond zal door toedoen van lokale energie-opslag een dikke buik krijgen. Dit houdt in dat de buik niet in verhouding staat tot de rest van het lichaam. Oftewel de poten en kop kunnen gewoon slank zijn, waardoor de buik zeer opvallend is. De hond zal weinig energie hebben, omdat het allemaal wordt opgeslagen. Het huisdier is sloom, reageert traag en kan door de poten zakken. Omdat ontstekingen kunnen opsteken, tast het de gezondheid verder aan. Denk aan haaruitval, waardoor een kale huid ontstaat. Dit kan soms tot complete kaalheid van de hond leiden. Bovendien drinkt het dier overmatig veel water.

Veroorzakers ziekte Cushing hond

Direct of indirect kan de bijnierschors worden beïnvloed, waardoor teveel cortisol wordt aangemaakt. Door de hypofyse wordt het bijnierstimulerend hormoon aangemaakt, zodat het bijnierschors erop reageert. Indien deze hersenklier onjuist werkt, dan kan dit stimulerend hormoon teveel worden afgegeven. Dit kan door een tumor worden veroorzaakt. Deze variant komt bij vier van de vijf gevallen voor. In andere gevallen kan het gaan om een tumor aan de bijnieren. Er zijn tot dusver geen directe methoden om de ziekte vast te stellen. Om vermoedens te kunnen bevestigingen, wordt meerdere keren het urine onderzocht. Verhoogde cortisol- en bijnierstimulerend hormoongehalte zijn er een indicatie voor.

Hoe kan het worden behandeld?

Tumoren dienen te worden verwijderd, zodat de hormonale balans kan stabiliseren. Dit kan dus een hersen- of bijnieroperatie inhouden. Daarnaast wordt bij benigne tumoren gebruikgemaakt van Trilostane. Dit is een bijnieronderdrukkende medicijn, dat alleen bij dieren mag worden gebruikt (lit.3). Het zorgt ervoor dat de bijnierschors minder hormonen aanmaakt, waardoor de hond kan stabiliseren. Oftewel er wordt minder cortisol aangemaakt, waardoor er minder energie in de buik wordt opgeslagen. De hond heeft weer meer energie. Ook andere symptomen zullen met de tijd minder worden.

Nazorg

Strikt genomen moeten behandelde honden periodiek worden gecontroleerd. Oftewel de urine zal telkens moeten worden beoordeeld. Ook kan de dosering afhankelijk van de resultaten worden aangepast (lit.1). Uw hond zal dus altijd medicatie moeten blijven innemen, zodat het dier in goede gezondheid blijft. Laat u goed informeren omtrent de behandeling, medicatie en op welke momenten er een periodieke check moet volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziekte van Cushing bij paardenNiet alleen mensen kunnen de ziekte van Cushing krijgen, paarden, met name paarden die al enigszins op leeftijd zijn, ku…
De ziekte van Cushing bij het paardDe ziekte van Cushing is een syndroom wat zich vooral voordoet bij paarden en pony's op leeftijd. Het is een aandoening…
Gezondheidsproblemen bij de hond: AdrenalineklierproblemenGezondheidsproblemen bij de hond: AdrenalineklierproblemenDe adrenalineklieren zijn betrokken bij veel verschillende processen in het lichaam. Een van deze processen is het elekt…
Syndroom van CushingSyndroom van CushingHet syndroom van Cushing kenmerkt zich vooral door vetzucht aan de romp en aan het gelaat. De ziekte komt het mest bij v…
Bronnen en referenties
  • Lit.1: http://dierenziekenhuizen.nl/honden/de-ziekte-van-cushing-hond/
  • Lit.2: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/132441-aldosteron-cortisol-en-renine-balans-van-invloed-op-ziekten.html
  • Lit.3: http://en.wikipedia.org/wiki/Trilostane

Reageer op het artikel "Slome hond met dikke buik, veel drinken en gaten in de vacht"

Reactie

Dirks, 20-05-2015 09:03 #1
Onze Cocker Spaniel heeft de ziekte van Cushing. Kenmerken, dikke buik, plaste binnen, drinkt heel veel, vraatzucht, haren groeien niet meer, doffe vacht. Volgens de dierarts moest hij aan de chemo, antibiotica en schildkliermedicatie. Wij vonden dit voor en hond van 12 jaar geen optie. Ik ben begonnen met Blaas en Nieren van PUUR. Dit werkt geweldig. Onze Cocker drinkt minder en plast niet meer binnen. Zijn energie werd een stuk beter. Nu ook begonnen met Cushingcomplex van huisdierendokter, een kruidentablet. Onze hond krijgt sinds een week deze alternatieve tabletten. Hij begint weer te spelen en is een stuk actiever. Het middel heeft 2 tot 3 weken nodig maar na 1 week komt onze oude hond weer terug. TOP.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Hondenziekten
Reacties: 1
Schrijf mee!