InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Demodicose bij honden

Demodicose bij honden

Demodicose bij honden Bij honden komen regelmatig parasitaire huidinfecties voor, veroorzaakt door een mijt met de naam Demodex Canis. Deze aandoening staat bekend als demodicose, puppyschurft of jonge hondenschurft. Die laatste twee namen zijn echter misleidend, aangezien deze infectie bij honden van alle leeftijden voor kan komen. Lees hier meer over de demodex mijt, de aandoening demodicose, de symptomen, de behandeling en preventie.

Demodicose

De demodex mijt houdt zich schuil in de haarzakjes van de hond, voornamelijk in die van kortharige, jonge honden. De mijt leeft van huidschilfers, haarcellen en bloed. Het vrouwtje legt eitjes in de huid van de hond. De eitjes komen binnen enkele dagen uit en de mijten zijn binnen 1 tot 3 weken volwassen. De demodex mijt is van nature te vinden in de huid van de hond. De mijt brengt alleen problemen wanneer de weerstand van de hond verzwakt is; bijvoorbeeld bij jonge dieren, oude dieren of zieke dieren. De demodex mijt gaat niet van de hond over op mensen of op katten. Hij is zogenaamd; gastheerspecifiek. Demodex is dan ook niet besmettelijk voor andere gezonde honden

Symptomen

De infectie begint met wat kale en rode plekjes, vaak op de kop en de poten. In een verder stadium kan de huid gaan schilferen en kan er een ernstige huidontsteking ontstaan met etterende puisten, die het gevolg zijn van secundaire bacteriële infecties die ontstaan zijn. De hond krijgt nu grote kale plekken. De hond heeft bij deze aandoening last van jeuk.

Diagnose

De diagnose Demodicose kan gesteld worden door het afnemen van een huidafkrabsel. Met een speciaal lepeltje wordt een dun laagje huid afgekrabd en onderzocht onder een microscoop, waardoor de dierenarts kan zien of er sprake is van een infectie door de demodex mijt. De demodex mijt is langwerpig van vorm en heeft vier pootjes, waardoor ze tot de spinachtige behoren.

Behandeling

Op de eerste plaats moet de Demodex mijt bestreden worden. De meeste dierenartsen schrijven een speciale shampoo voor met de naam Ectodex. De werkzame stof in deze shampoo is Amitraz. Deze shampoo werkt zeer effectief, maar is ook zeer giftig. Voorzichtigheid is dus belangrijk. Wanneer de hond last heeft van flinke huidontstekingen zal ook antibiotica voorgeschreven worden, om de ontsteking tegen te gaan.

Een alternatief voor Ectodex is Demodexolie, bestaande uit krachtige essentiële oliën. Ook hiermee worden vaak goede resultaten geboekt. Doordat Demodicose de weerstand van de huid aantast, kan het goed zijn om de hond een voedingssupplement als Megaderm te geven. Hierin zitten extra vitaminen en essentiële vetzuren die goed zijn voor de huid.

Preventie

Ter preventie van een infectie die veroorzaakt wordt door de demodex mijt kun je iedere maand een Advocate Spot-on pipetje toedienen in de nek van je hond. Deze pipet is bedoeld voor honden die lijden aan of het risico lopen op parasitaire infecties waaronder Demodicosis. Doordat Demodicose voornamelijk ontstaat bij een verminderde weerstand van de hond, is het belangrijk om altijd de algehele weerstand van je hond in de gaten te houden. Wanneer de weerstand verminderd is, is het op de eerste plaats essentieel om er achter te komen waarom de weerstand verminderd is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Demodicose bij honden"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 06-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!