InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn hond is agressief, wat te doen met een agressieve hond?

Mijn hond is agressief, wat te doen met een agressieve hond?

Mijn hond is agressief, wat te doen met een agressieve hond? Een speelse hond is leuk voor het gehele gezin en de omgeving. Toch dient een hond in de eerste maanden die speelsheid te worden aangeleerd. Daarbij dient de puppy te leren hoe de sociale rangorde met de mens is. Het voorkomt dat het op een later moment agressiviteit jegens mensen vertoont. Hoe kan een hond toch dominant gedrag hebben, hoe is een agressieve hond te herkennen en waarom is tijdig ingrijpen van belang?

Agressieve hond

Dominant gedrag

Agressiviteit bij de hond is meestal gerelateerd aan het ras en in hoeverre deze dominantie heeft. Dat houdt in dat de hond een leidende sociale positie heeft. Ten opzichte van andere rassen, kinderen en soms volwassenen kan de hond overmacht hebben en kan daarom snel uitvallen. De hond heeft daarbij het gevoel dat de persoon minder is dan het dier. Bovendien kan het ook voorkomen dat de hond enige mate van bedreiging voelt, waardoor het agressief moet reageren. Dit dominante gedrag leidt jaarlijks tot vele incidenten, waarbij beten in verschillende gradaties kunnen voordoen. Oftewel een oppervlakkige beet tot heftig een fel doorbijten. Soms kan het tot lelijke wonden leiden.

Achterliggend probleem

Waarom een hond agressiviteit vertoont, kan aan uiteenlopende redenen liggen. Enerzijds gat het om bepaalde rassen, welke er gevoelig voor zijn. Indien een hond angstig is, kan het ook op een vreemde manier reageren. Angst of pijn kunnen de voedingsbodem voor spanningen zijn, waardoor de hond heftig kan optreden. Anderzijds kunnen veranderingen in de leefomstandigheid ook van invloed zijn. Denk aan een verhuizing of wijziging in de gezinssamenstelling, maar ook verlatingsangst en bescherming van de pup kan van toepassing zijn. Agressief gedrag is uiteraard nooit toelaatbaar en dus dient daartegen te worden opgetreden. De hond kent niet de juiste plek binnen de gezinssamenstelling, waardoor potentieel gevaarlijke omstandigheden kunnen voordoen.

Hoe een agressieve hond herkennen?

Voordat een hond agressief wordt, zal het dominant gedrag vertonen. De hond respecteert de persoon niet of minder, waardoor het de eigen wil oplegt. Het beest gaat hogerop zitten en trekt zelf aan de leiband. Daarnaast gaat het harder dan het baasje lopen en zal het als eerste door de deur gaan. Verder zal het niet doen, wat het baasje vraagt en is het bezitterig. Het houdt in dat er vaker agressieve geluiden zoals grommen worden gemaakt. Het toont aan dat het dier geen respect heeft en dus ongepast gedrag gaat vertonen. Indien er niets wordt gedaan, kan de volgende stap bijten zijn.

Rabiës

Een regelmatig bij wilde dieren voorkomende aandoening is rabiës, oftewel hondsdolheid. Indien men wordt gebeten, is er een kans dat het speekselvirus via de hond wordt overgedragen. Agressief gedrag kan soms leiden tot bijten, waardoor de persoon potentieel kan worden besmet. Honden die kwijlen, vreemd uit de ogen kijken, waggelen en agressief zijn, kunnen rabiës hebben. Deze honden dient men altijd te ontwijken, zodat één en ander niet wordt uitgelokt. Vaak zal uw huisdier geen rabiës hebben, echter bij een potentiële beet zal men wel de persoon vaccineren.

Behandeling hond

Agressief gedrag van de hond jegens personen mag nooit worden getolereerd. Het is echter de vraag, waardoor het wordt veroorzaakt. De hond kan soms ziek of angstig zijn, waardoor het wordt getriggerd. In dat geval moeten de veroorzakers worden achterhaald. Het is altijd van belang om de hond in een vroeg traject te corrigeren. Oftewel als baas eerder aan de band trekken, zodat de hond wel luistert. Agressief gedrag tussen honden dient daarbij door hen te worden opgelost. Zo kan de juiste ranking tussen de honden worden vastgesteld. Gaat het echter om heftige agressieve buien van de hond jegens het baasje of andere personen dan kan er sprake zijn van gestoord gedrag. De hond toont geen respect en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Tijdige correctie – mogelijk via een hondenspecialist – is noodzakelijk, zodat bijten uitblijft. Heeft de hond eenmaal gebeten, dan is de kans groot dat het weer gebeurt. In ernstige “uit de hand gelopen” gevallen zal een spuitje worden gegeven.

Goed gedrag aanleren

Om agressief gedrag te vermijden, dient de hond reeds als puppy goed gedrag te worden aangeleerd. Oftewel tussen de tweede en derde maand dient de hond zoveel als mogelijk te leren. Het moet volop in contact komen met andere dieren, kinderen en volwassenen. Het doel is dat de puppy aanleert, dat de omgang met de omgeving juist prettig en vermakelijk is. Met dat sociale uitgangspunt kan iedere hond speels zijn en blijven, zonder dat agressiviteit erbij van toepassing is. Let wel dat het belangrijk is dat de hond niet wordt geplaagd door de omgeving. Het kan aanhoudende negatieve of agressieve consequenties inhouden. Merkt u dat het gedrag van uw hond verandert, grijp dan direct in. Zo vermijdt u dat uw hond agressief wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Signalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenSignalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenHonden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwer…
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap komt zeer veel voor bij honden. Vele hondeneigenaren krijgen er dan ook vroeg of later mee te maken.…
Hoe pups het bijten afleren?Hoe pups het bijten afleren?Bijtende puppy's, een probleem dat bijna bij iedereen die een puppy in huis haalt voorkomt. Bij sommigen gaat het proble…
Honden: Angst voor mensen en vreemde voorwerpenHonden variëren in hun graad van vriendelijkheid naar vreemde mensen. (buiten hun eigen familie) Veel honden in asielen…
Bronnen en referenties
  • http://www.yahwoof.com/agressie.html

Reageer op het artikel "Mijn hond is agressief, wat te doen met een agressieve hond?"

Reacties

Paula, 19-06-2017 16:19 #3
We hebben een toller pup die met 4 mnd. een afschuwelijk vuurwerk moment heeft meegemaakt, ik stond zelf ook te trillen op mijn benen. Diezelfde dag nog meerdere keren met brokjes en praten Juulke mee naar buiten genomen ( ze is onze 3 e toller) en gedacht dat we het goed onder controle hadden, niets was minder waar: de daarop volgende maanden ontwikkelde ze angstig gedrag naar de kleinste dingen zoals 'n vork in de vaatwasser laten vallen. Samen met onze vaste dierenarts was ik aan 't zoeken hoe we haar konden helpen maar onze dierenarts overleed plotseling. Ik heb toen advies gevraagd aan de fokcommissie v/d tollervereniging en uitgebreid bloedonderzoek laten doen om onderliggende oorzaken op te sporen c.q. uit te sluiten en ben met Bach therapie én 2 keer p/week training in kleine groep gaan doen. De agressie momenten waren vooral op het voer, speeltjes en haar ligplek gericht en daar hielden we rekening mee o.a. door 'n voerbal en commando's als zit en wachten te gebruiken ook riepen we haar altijd eerst zodat ze niet onverwacht met ons geconfronteerd werd.
Ze heeft mijn partner en mij nu 4 keer gebeten zonder ( voor ons merkbaar) aanleiding en we kunnen haar op deze manier niet houden. "gelukkig" wonen onze kinderen/kleinkinderen ver weg anders hadden we haar nu al niet meer gehad, denk ik.
Ik heb Selgian besteld bij 'n dierenarts maar daar hoort ook gedrag aanpakken bij, helaas heb ik heel veel rug/been klachten door 'n zenuw in de rug en ben nog niet begonnen met deze medicatie.Vandaag heeft ze me gebeten terwijl ik haar iets lekkers gaf, het eerste stuk pakte ze wat ruw uit mijn hand waarop ik bij het volgende stukje: "zachtjes" zei en vervolgens beet ze en hard.
Ik ben nu ten einde raad en ook vertrouw ik haar nu helemaal niet meer.Weet ook niet meer wat te doen.We hebben na het eerste incident een hondencoach hier gehad die, behalve 95 euro als eerste bezoek, ons daarna 'n voorlopige offerte gaf voor 895 euro onder voorbehoud want hij kon er niks van zeggen voordat hij met haar aan de slag ging.
Wie kan ons helpen?
Groet
Paula/Juulke

Martine, 09-06-2016 07:20 #2
Hallo
We hebben een Australische reu die heel lief is. Als probleem hebben we dat als we op n hondenweide gaan wandelen t soms niet gaat met andere honden. Hij kijkt en gaat al jankend op n hond af. Dan is t snuffelen en al ok maar als de hond opgejaagd is (speels) dan gaat hij zich groot maken en grommen. Is er gegrom terug of blijft de hond wild dan vliegt hij erop. Hij bijt niet door. Maar t is niet aangenaam. We hebben nog een andere en als iets haar opjaagt dan valt hij dat aan. Is t de blazer of zelfs n kind. Dat mag niet. Wat moet ik doen? Ik durf hem niet meer loslaten terwijl hij wel lief is.

Kim Elhorst, 13-01-2015 21:47 #1
Hallo,
Wij zitten met een probleem. Wij hebben een boxer van drie en een half en deze vertoont agressief gedrag. Van pup af aan vertoont hij al probleemgedrag. Wij hebben hier al van alles aan geprobeerd te doen. Van verschillende cursussen tot gedragstherapeut. En ook al medicijnen van de dierenarts enzo. Tot nu toe helpt niks. Hij vertoond gedrag als grommen', blaffen, in de riem hangen en waarschuwingstikken uitdelen naar het gezicht. Maar nu komt ons grootste probleem: hij heeft van het weekend iemand echt hard in de neus gebeten. Die vervolgens naar de huisartsenpost moest voor hechtpleisters en een tetanusprik. Hoe gaat we hier mee om? Belangrijker is of er nog iets aan dit gedrag te doen is? Help hoe nu verder?

Groeten K Reactie infoteur, 14-01-2015
Indien de hond werkelijk overgaat tot bijten dan heeft de hond geen respect meer voor "sommige" mensen. Dat is een zeer lastige omstandigheid. Indien geen aangifte wordt gedaan dan heeft uw hond denk ik geluk. Het is echter zeker de vraag of de hond in herhaling zal vallen, juist omdat de gezagsverhouding is verstoord. Een nog strenger regime is dus van belang en dat moet ook het baasje goed worden aangeleerd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenziekten
Reacties: 3
Schrijf mee!