InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Trage schildklier hond: aangetaste, kale huid en overgewicht

Trage schildklier hond: aangetaste, kale huid en overgewicht

Trage schildklier hond: aangetaste, kale huid en overgewicht Het hebben van een leuke speelse hond als kameraad, is waar velen van ons veel plezier aan hebben. Het kan echter voorkomen dat de speelsheid, kwaliteit van de vacht met huid afneemt en de hond dikker wordt. Meest logische verklaring is dat de schildklier te traag werkt, waardoor uiteenlopende symptomen van toepassing kunnen zijn. Wat zijn de gevolgen van een trage schildklier voor de hond en hoe kan het worden behandeld?

Trage schildklier hond

Noodzakelijke aanvoer hormonen

De schildklier is een klein orgaan, dat voor de luchtpijp is gelegen. Het is verantwoordelijk voor de aanmaak van enkele belangrijke hormonen. Enerzijds gaat het om T3 en T4 hormonen, waarmee vele stofwisselingen in stand worden gehouden. Het is dus rechtstreeks van invloed op het gewicht, maar ook hoeveel afvalstoffen worden gerecycled. Het ligt ten grondslag aan een gezonde en speelse hond. Anderzijds gaat het om de afgifte van calcitonine, waarmee botaanmaak wordt gestimuleerd en is van invloed op de kwaliteit van de huid, haar, gebit en sterkte van de klauw.

Klachten

Indien de schildklier minder goed werkt, krijgt uw hond minder schildklierhormonen. Dit heeft op de lange termijn gevolgen voor het gedrag van het dier en hoe uw hond eruitziet. Tot op negentig procent van de honden leidt een traag werkende klier tot huidproblemen. Daarbij kan het gaan om opvallende kale plekken, zoals aan de staart of nek. Aanvullend kan het gaan om infecties aan de huid en/ of een dunne droge vacht. Minder aanvoer van hormonen zorgt ervoor dat de stofwisseling verandert, waardoor de hond snel aankomt. Dit geldt voor minstens de helft van de gevallen. Het zorgt er eveneens voor dat het dier minder energie heeft en ook de kwaliteit van het bloed afneemt. De combinatie zorgt ervoor dat de hond eerder moe en minder alert is. Soms kan het leiden tot hart- en vaatziekten en uitval van zenuwen (spierzwakte of gevoelloosheid).

Reden van ontstaan

Problemen aan de schildklier kunnen verschillende oorzaken hebben. Door het ouder worden kan atrofie ontstaan, waardoor de werking van het orgaan geleidelijk aan minder wordt. Daarnaast kunnen ook schildkliercellen door de eigen afweer worden aangetast, waarbij er sprake is van een auto-immuunziekte (vergelijkbaar met Hashimoto). In uitzonderlijke gevallen is er sprake van onvoldoende jodium, waardoor het T3 en T4 hormoon niet kunnen worden aangemaakt. Bij normale brokvoeding van de hond zal hierbij geen probleem ontstaan.

Mate van voorkomen trage schildklier hond

Strikt genomen kunnen alle hondsoorten een trage schildklier krijgen, waarbij de kans met het ouder worden toeneemt. Daarnaast komt een trage schildklier vaker voor bij de Boxer, Doberman Pinscher, Duitse Dog, Golden Retriever, Ierse Setter en Teckel. Bovendien geldt dat de mate van voorkomen gelijk is bij reuen en teefjes.

Onderzoek

Indien u bij uw hond voorgenoemde symptomen herkent, dan is behandeling noodzakelijk. Het houdt in dat u naar de dierenarts moet gaan, alwaar een bloedonderzoek wordt gedaan. Daarbij wordt gekeken naar hoeveel hormonen er in het bloed zitten. Enerzijds wordt specifiek het T4 hormoon onderzocht. Deze zal bij een traagwerkende schildklier veel te laag zijn. In reactie daarop zal de hypofyse aanvullend teveel T4 schildklierstimulerend hormoon (TSH) aanmaken om zo de schildklier extra te stimuleren. De combinatie van deze twee hormonen geeft aan dat de schildklier niet goed werkt.

Behandeling

Het doel van de behandeling is om het T4 hormoon aan te vullen. Dit wordt gedaan door het laten slikken van tabletten. Dit kunt u bijvoorbeeld door het voer doen. De tabletten lossen op en worden in het bloed opgenomen. Het zorgt ervoor dat het schildklierhormoon op een gunstiger niveau terechtkomt, waardoor de hond kan stabiliseren. Omdat er een meer normaal hormoongehalte van toepassing is, zal de hypofyse eveneens minder hard werken. Daardoor zal het TSH niveau dalen. Binnen enkele weken zult u goede resultaten zien bij de hond. De aandacht en alertheid neemt toe, de huid en vacht verbeteren, waarnaast het gewicht stabiliseert en/ of afneemt. Laat u goed informeren omtrent de dosering van de T4 tabletten en ook hoe de verdere nazorg verloopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenmijn kijk opWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
Een te traag werkende schildklier bij de hondEen te traag werkende schildklier bij de hondJe hond wordt steeds dikker, terwijl hij zeker niet meer eet dan voorheen. Ook wandelt hij minder graag en ligt hij het…
Werking van het hormoon calcitonineCalcitonine wordt geproduceerd door de parafolliculaire cellen (C-cellen) van de schildklier. PTH wordt geproduceerd wan…
Bronnen en referenties
  • http://dierenziekenhuizen.nl/honden/een-trage-schildklier-bij-de-hond-hypothyreoidie/

Reageer op het artikel "Trage schildklier hond: aangetaste, kale huid en overgewicht"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenziekten
Schrijf mee!