InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom bijt een hond en hoe kan je dit vermijden?

Waarom bijt een hond en hoe kan je dit vermijden?

Waarom bijt een hond en hoe kan je dit vermijden? "Blaffende honden bijten niet" zeggen ze wel eens, maar toch kan het blaffen een voorbode of signaal zijn dat aan een beet vooraf gaat. Vaak voorkomende redenen waarom honden bijten zijn irritatie door anderen, angst en wanneer ze zich bedreigd voelen over hun territorium, zoals wanneer mensen of dieren te dicht bij hun eten komen. Welke redenen zijn er nog en welke hondenrassen zijn de gevaarlijkste? Het is belangrijk om je hond van zo jongs af aan mogelijk goed op te leiden. Je kan je hier bijvoorbeeld voor inschrijven in een hondenschool.

Hond veilig benaderen

De ideale situatie om een hond te benaderen is wanneer er geen andere mensen of dieren in de buurt zijn, het eten en drinken op is en hij rustig wakker op de grond ligt of zit. Vanaf dan zijn er heel weinig dreigingen waardoor de hond angstig kan worden en/of zich bedreigd zal voelen in zijn territorium. Zorg er ook voor dat je de hond nooit langs achteren benadert. Een hond kan namelijk door het verschieten opeens bijten. Als je hem vooraf een beentje of speeltje hebt gegeven, kijk dan goed of dit niet in de buurt ligt van waar je hem benadert. Een hand uitsteken om hem te aaien kan al gauw er voor zorgen dat hij agressief wordt en je mogelijks kan bijten.

Redenen voor bijten

Grotendeels kunnen er vijf belangrijke redenen worden aangegeven waarom honden bijten:
  • agressie
  • angst
  • territorium gerelateerde zaken zoals beschermen van eten, drinken of de aanwezigheid van andere dieren
  • geprikkeldheid
  • door aandoening of ziekte, bv. gewrichtspijnen

Puppy

Reeds vanaf het ogenblik dat de hond nog maar een puppy is, kan deze al bijten. Puppy's bijten vooral uit speelsheid en enthousiasme. Wanneer ze angstig zijn zullen ze zich eerder terugtrekken dan te beginnen bijten.

Let op de signalen

Grommen

Honden geven vaak op voorhand al signalen af wanneer ze met rust gelaten willen worden. Zo kunnen ze lichtjes grommen als je dichterbij komt, lopen ze weg van jou of gaan ze opeens ergens achter liggen. Ook als je een hond aait en hij wil dit niet zal deze in veel gevallen een licht bromgeluid maken. Je laat hond op die momenten dan ook het beste met rust. Kom er niet tussen wanneer een hond gromt en agressief doet tegen een andere hond, bijvoorbeeld omdat er eten in de buurt ligt. Als jij de twee honden uit elkaar wilt trekken kan het goed zijn dat je een flinke beet krijgt.

Blaffen

Ook wanneer honden blaffen wil dit zeggen dat ze even opgejaagd zijn of bang zijn voor iets. Laat ze dan ook op die momenten met rust en kom niet te dichtbij.

Wat doe je als je gebeten bent

Veel mensen beslissen om bij een kleine beet niet naar de huisarts te gaan en de wonde enkel te ontsmetten en er een pleister op te doen. Toch is het aangeraden om meteen na een beet je huisarts te contacteren. Doe dit zeker als je ouder bent dan 65 jaar, wanneer je kind gebeten is, je een ziekte hebt zoals suikerziekte, een opvallend grote wonde hebt of wanneer je een beet hebt gehad in het aangezicht. Ook bij zwangerschap is het verstandig om geen risico's te nemen en je direct naar een arts te begeven. Je kan veel verschillende soorten bacteriële infecties, waaronder bijvoorbeeld tetanus, vermijden door snel in te grijpen.

De gevaarlijkste hondenrassen

National Geographic

Uit onderzoek van National Geographic (2014) bleken volgende hondenrassen het gevaarlijkst uit de hoek te kunnen komen
  • Pitbull
  • Rottweiler
  • Duitse herder
  • Boxer
  • Siberische husky
  • Alaska Malamute
  • Dobermann
  • Chow chow
  • Dogo Canario
  • Dalmatiër

Hond opleiden

zelfstandig of hondenschool

Een ongehoorzame hond, en dus een hond die niet vanaf de puppy fase goed is opgevoed, zal sneller bijten dan omgekeerd. Leer aan dat de hond buiten zijn behoefte moet doen en laat hem ook kunstjes doen zoals bijvoorbeeld een pootje geven wanneer hij een koek krijgt. Zorg er ook voor dat je bijten (vanaf dat de hond een puppy is) afleert door bijvoorbeeld foei te zeggen en wanneer je er mee gaat wandelen moet je vanaf het begin afleren dat hij aan de leiband trekt. Het is belangrijk dat jij de controle hebt over je hond. Vanaf dat je deze controle bezit zal de hond veel minder snel overgaan tot agressief gedrag en in het algemeen tammer zijn. Wanneer het opleiden van je hond moeilijk lijkt te lukken, kan het interessant zijn je in te schrijven in een hondenschool.
Gerelateerde artikelen
Het opvoeden van puppy'sHet opvoeden van puppy'sEen puppy in huis nemen is een grote verantwoordelijkheid. De meeste mensen onderschatten ook hoeveel werk samengaat met…
Een puppy ophalen en thuis laten wennenEen puppy ophalen en thuis laten wennenHet is eindelijk zover, je hebt een puppy uitgezocht en deze mag mee naar huis. De eerste dag van de jonge hond is een z…
Honden: Angst voor mensen en vreemde voorwerpenHonden variëren in hun graad van vriendelijkheid naar vreemde mensen. (buiten hun eigen familie) Veel honden in asielen…
Bronnen en referenties
  • http://newsmonkey.be/article/3317
  • http://www.hondencentrum.com/

Reageer op het artikel "Waarom bijt een hond en hoe kan je dit vermijden?"

Reacties

Edje, 09-11-2018 23:46 #2
Ik ben gebeten door een hond in mijn been ik fietste langs de hond en de hond pakte mijn been en beet door. De hond bijt mensen met een petje op zegt de eigenaar. Hoe kan dat? het was een terriërachtige hond dacht ik.

Anoniem, 09-04-2016 12:27 #1
Mijn hond heeft bijna een kindje gebeten, zouden jullie weten hoe dit komt? want hij doet dit normaal nooit en hij is echt een zachtaardige hond. we hebben hem laatst opgehaald bij de kennel waar hij voor het eerst was. zou dit een aanleiding kunnen zijn. mvg anoniem.
PS; het is een zwitserse witte herder.

Infoteur: Brunos
Laatste update: 20-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!