InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenrassen: Manx (een staartloze kat)

Kattenrassen: Manx (een staartloze kat)

Kattenrassen: Manx (een staartloze kat) Het oude kattenras de Manx is afkomstig van het Britse eiland Man. Al eeuwenlang wordt deze kat als huisdier en als muizenvanger gehouden. Wat deze kat opvallend maakt, is het (deels) ontbreken van de staart. Waarschijnlijk is het ras ontstaan uit een spontane genetische mutatie. Deze zachtaardige, aanhankelijke en sociale kat is erg rustig en is geschikt als huisdier. Hij past goed in een gezin met andere katten en kinderen, maar hij is niet graag lange tijd alleen.

Geschiedenis

De Manx is afkomstig van het Britse eiland Man, een eiland dat valt onder de Britse Kroon in de Ierse zee. Zijn wetenschappelijke (Latijnse) naam is Felis catus anura en waarschijnlijk is het ras ontstaan uit een spontane genetische mutatie. Er waren kittens geboren zonder staart of met een korte staart, die zich voortplantten. Omdat deze eigenschap zich op de dominante genen bevindt, wordt het snel verspreid. Op dit eiland wordt deze kat al eeuwenlang als huisdier en als muizenvanger gehouden.

Uiterlijk

Het opvallendste kenmerk van dit kattenras is het volledig of gedeeltelijk ontbreken van de staart. Deze eigenschap heeft verder geen negatieve effecten om te overleven, waardoor de katten zich konden voortplanten. Zijn lichaamstype komt overeen met die van de oorspronkelijke West Europese huiskat. Hij is middelgroot, stevig, gespierd en hij komt voor in allerlei traditionele kleuren en patronen. De ogen zijn geel, groen of geelgroen. Ook komt er zowel een kortharige al langharige variant voor van dit ras. Zijn kop is rond, hij heeft een dikke dubbele vacht en gespierde poten. Zijn achterpoten zijn langer en hij heeft een ronde ruglijn.

Staart

Het gedeeltelijk of volledig ontbreken van de staart leidt niet tot evenwichtsproblemen, de kat is in staat om over smalle schuttingen te lopen, te springen en hij is een goede klimmer. Net zoals andere katten, kan hij goed in bomen klimmen. Er wordt een onderscheid gemaakt in verschillende staartlengtes. De volgende vijf staartlengtes zijn bekend:
  • Stumpy: met een kort stompstaartje
  • Rumpy: volledig staartloos
  • Rumpy Riser: staart met 1 tot 3 heiligbeen wervels
  • Longy: niet volledige verkorte staart
  • Tailed: Manx met volledige staart

Karakter

De Manx heeft een zachtaardig en aanhankelijk karakter. Hij past goed in een gezin met kinderen en andere huisdieren. Deze kat is een echte gezelschapskat en hij houdt er niet van om langere tijd alleen door te brengen. Deze kat hecht zich vaak aan één persoon in zijn gezin en hij wil het liefst zo dicht mogelijk bij deze persoon in de buurt zijn, ook al is dat buitenshuis. Als de eigenaar de hond uitlaat, kan het zijn dat de kat ook mee wil lopen. Deze katten zijn leergierig en je kunt ze leren te apporteren. De kat is speels en blijft dit totdat hij op hoge leeftijd is. Hij houdt van spelen, maar dan wel op een rustige manier.

Verzorging

De vacht van de Manx hoeft niet dagelijks verzorgd te worden. Enkele keren per week borstelen of kammen is doorgaans voldoende. Af en toe moet je een gezondheidscheck doen en zijn oren, ogen en vacht in de gaten houden. Mochten de nagels te scherp worden, kun je de puntjes eraf knippen met een speciaal verkrijgbare schaar in de dierenwinkel of met een gewone nagelknipper.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: A. R. Pickett, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • www.kattenplaza.nl
  • www.kattenvrienden.com

Reageer op het artikel "Kattenrassen: Manx (een staartloze kat)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 16-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!