InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tamme ratten: vacht- en lichaamsvariaties

Tamme ratten: vacht- en lichaamsvariaties

Er zijn tegenwoordig veel verschillende ratten. Je vind allerlei variaties in kleur, soort en patroon. In dit artikel worden de vacht- en lichaamsvariaties uitgebreid beschreven.

Vachtvariaties

Rex

Rex ratten hebben een krullende of golvende beharing. Er zijn verschillende soorten, sommige hebben meer krullen dan andere ratten. Sommige ratten hebben zelfs het probleem dat hun snorharen of hun oogwimpers krullen, het probleem is dat dit de tastzin van het dier aantast en het kan dus ook gezondheidsklachten veroorzaken. Een rex is niet altijd even mooi, er zijn ook gevallen waarbij de rat kale plekken heeft of heel dun behaard is.

Haarloos / naakrat
De haarloze rat wordt ook wel naaktrakt genoemd. Een naaktrat is kaal en heeft een rimpelige huid, het kan er soms eng uitzien. Sommige naaktratten zijn helemaal kaal en sommige hebben nog wat plukjes haar, wat fuzz genoemd wordt. Naaktratten hebben een speciale verzorging nodig, ze kunnen zich niet goed warm houden en zijn daarvoor aangewezen op soortgenoten of op een andere warmtebron. Ze eten ook vaak meer om hun verbranding hoog te houden, ze hebben hierdoor een goede kwaliteit voer nodig. Daarnaast zijn ze ook nog een gevoelig voor wondjes. Er zijn ook naaktratten die heel gevoelig zijn voor ziektes en allergieën. Vrouwtjes naakratten kunnen ook nog eens problemen hebben met het zogen van hun jongen, ze geven namelijk weinig melk. Al met al zit er een aardige gebruiksaanwijzing op een naaktrat en moet je een goede kennis van hun hebben voor je er een aanschaft.

Lichaamsvariaties

Dumbo
Dumbo ratten hebben extra grote, laag aan de kop geplaatste oren. Ze hebben hun naam te danken aan het bekende olifantje Dumbo. De eerste dumbo's ontstonden in de jaren negentig van de twintigste eeuw in Amerika. Dumbo's zijn heel snel erg populair geworden en dat zijn ze nog altijd. Ze zijn heel erg schattig. Niet alleen de oren zijn anders van een dumbo, maar ook de kop is iets anders. De kop is wat breder en platter dan die van een normale rat. Dumbo's staan ook wel bekend om hun zachte en rustige karakter.

Staartloos

Je ziet het niet heel erg vaak, maar ze bestaan wel, staartloze ratten. Ze worden ook wel bobtail genoemd of manx. Staartloze ratten hebben geen staart of slechts een klein stompje. De stand van de achterpoten is ook anders en hun zwaartepunt ligt ook op een andere plek, want normale ratten gebruiken hun staart om hun evenwicht te bewaren. Het kruisen van staartloze ratten is sterk afgeraden, aangezien dat afwijkingen kan veroorzaken in de wervelkolom. Staartloze vrouwtjes kunnen ook problemen krijgen met de bevalling, want de rug is vaak misvormd en dat wekt de werking van het bekken tijdens een bevalling tegen. Ook hebben staartloze ratten vaak moeite met de afvoer van wamte, bij normale ratten gebeurd ook dat via de staart.. Eigenlijk is een staartloze rat een misvorming en het is ook niet aan te raden om er een aan te schaffen mocht je er ooit een tegen het lijf lopen. Veel staartloze ratten kunnen zichzelf alleen hoppend voortbewegen en kunnen niet op hun achterpoten zitten. Dat komt namelijk door de misvorming van de achterhand en dat kan ook nog eens lijden tot incontinentie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ratten.nl

Reageer op het artikel "Tamme ratten: vacht- en lichaamsvariaties"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 23-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!