InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Japanse spaniël

Hondenrassen: Japanse spaniël

Hondenrassen: Japanse spaniël De Japanse spaniël is vermoedelijk afkomstig uit China. Via de boeddhistische monniken zijn ze naar Japan gekomen, waar ze erg gewaardeerd werden. Dit vriendelijke kleine hondje kan een tikkeltje eigenwijs zijn is erg zelfbewust en kan ook dienen als waakhond. Dit aanhankelijke hondje past binnen een gezin als gezelschapshond, is niet zo moeilijk om op te voeden en kan over het algemeen goed met kinderen en andere huisdieren overweg.

Geschiedenis

Al eeuwenlang worden er in China dwerghondjes gefokt. Vermoedelijk stamt de Japanse spaniël uit China. In de zestiende eeuw werden de voorouders van dit hondje door de boeddhistische monniken naar Japan gebracht, waar ze erg populair waren. Daar werd het hondje verder ontwikkeld. Dit hondje kreeg de bijnaam “tchin” of “chin” en dit betekent “kostbaarheid”. Waarschijnlijk kwam dit ras voor het eerst naar Engeland aan het begin van de zeventiende eeuw. Wat men wel zeker weet, is dat dit ras rond het midden van de negentiende eeuw in Europa werd geïntroduceerd.

Uiterlijk

De Japanse spaniël is een klein, vierkant gevormd hondje met een weelderige vacht waardoor hij er sierlijk uitziet. De schouderhoogte bij een reu is gemiddeld 25 centimeter, bij de teef is ietsjes kleiner. Het gewicht ligt tussen de 2 en 3 kilogram. In verhouding heeft hij een grote kop, waarbij het schedel bol en breed is. De neus is kort en hij heeft wijde neusgaten. Hij heeft grote, donkere, ronde ogen die goed uit elkaar geplaatst zijn. De oren zijn v-vormig, zijn hoog aangezet, hangend en bedekt met lang haar. Het lichaam heeft een hoge schoft, een rechte en korte rug. De borstkas is matig breed en de buiklijn loopt opgetrokken. De poten beschikken over een rijkelijke vacht. Ook heeft hij haren tussen de tenen. De Japanse spaniël heeft een lange, rechte en zijdeachtige vacht. De kleur is zwart met wit of rood met wit, waarbij een witte voorsnuit en witte bles zeer gewenst zijn.

Karakter

Dit levendige en charmante hondje beschikt over goede instincten waardoor hij goed de intenties van mensen en dieren kan inschatten. Zo weet hij precies wie hij als vriend kan beschouwen en hij is altijd wantrouwend naar een vijand. Hij is vrolijk, intelligent, zelfbewust en hij is vrij rustig. Dit mooie hondje kan een tikkeltje eigenwijs zijn. Ook al blaft hij weinig, hij is geschikt als waakhond. Over het algemeen kan hij het prima vinden met kinderen en andere huisdieren. Hij is erg aanhankelijk naar zijn baasje toe en is erg gehoorzaam.

Vachtverzorging

De vacht is weelderig en de dekharen zijn zijdeachtig. Er komen bijna weinig wolharen voor. Zijn rui verloopt via een blokverharing. Dit houdt in de haren in een relatief korte periode worden afgestoten en worden vervangen door nieuw haar. Naar de borst en de achterzijde van de poten toe, overgroeien de wolharen de dekharen en vormen de bevedering wat zal leiden tot een mozaïekverharing. Dit houdt in dat de vacht steeds een gedeelte van de dekharen en onderwol verliest. De vacht moet dagelijks geborsteld worden waarbij de losse haren met een zachte borstel verwijderd moeten worden. Minstens vier keer per jaar moet de vacht worden getrimd. Het houden van dit ras zorgt voor redelijk veel haar in huis. Door zijn rijkelijke vacht, kan hij niet zo goed tegen hitte.

Opvoeding

Hoewel hij goed in een klein huis of appartement gehouden kan worden, wil hij toch wel dagelijks voldoende kunnen bewegen. Ga lekker met hem spelen en laat hem rennen, zodat hij zijn energie kwijt kan. De Japanse spaniël is niet zo moeilijk om op te voeden, maar er moet rekening worden gehouden dat hij een eigenwijs karakter kan hebben en dit vraagt soms wat geduld van het baasje.

Gezondheid

Als het hondje verkouden wordt, kan het een gevaar voor de gezondheid vormen omdat hij kan stikken. Dit komt door zijn korte snuit. Er is aanleg voor ademhalingsproblemen en de hond kan makkelijk snurken en last hebben van een piepende ademhaling. Mocht hij verkouden worden, ga dan naar de dierenarts. De gemiddelde levensverwachting ligt tussen de 12 en 13 jaar.

Overige informatie

Mocht je dit lieve kleine hondje als gezinslid willen hebben, laat je dan van tevoren goed informeren over dit ras. Een fokker kan er met plezier meer over vertellen. Houd er rekening mee dat een pup van een Japanse spaniël met bijbehorende papieren tussen de 600 en 1.400 euro kost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Japanse spaniël"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!