InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond)

Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond)

Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond) De Hokkaido behoort tot de Aziatische keeshonden. Doordat migranten honden meenamen naar het Japanse eiland Hokkaïdo is het ras ontstaan. Hij werd gebruikt als waakhond, maar ook als jachthond. Nog steeds wordt hij gebruikt als sledehond. De hond is erg zelfstandig en hij houdt van bezig zijn. Hij heeft een consequente opvoeding nodig. Deze Japanse en moedige hond is een geschikte gezelschapshond die een tikkeltje eigenwijs is en die uitstekend past in een omgeving waar hij lekker actief kan zijn.

Geschiedenis

De Hokkaido is ontstaan uit honden die migranten vanaf het eiland Honshu meenamen naar het eiland Hokkaïdo in Japan. Deze hond werd gebruikt als waakhond, maar ook als een zelfstandig werkende hond en voor de berenjacht. Daarnaast werd hij gebruikt (en nu nog steeds) als sledehond, jager op groot wild, en als gezelschapshond. De Hokkaido Inu, ook wel Ainu Inu, Hokkaido Hond of Doh Ken genoemd, heeft als oorspronkelijke benaming de "Ainu-Ken"en hij behoort tot de hondenrassengroep van de Aziatische keeshonden en soortgelijken. De geschiedenis van dit ras hangt nauw samen met de geschiedenis van de Ainu-stam. Deze stam heeft zich ongeveer 3000 jaar geleden gevestigd in Japan. Ze brachten hun honden met zich mee. De Hokkaido heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de hondenrassen in Japan.

Uiterlijk

Het is een middelgrote, erg stevig gebouwde hond met sterke botten en goed ontwikkelde spieren. Zijn kop is driehoekig van vorm met een brede en platte schedel met een uitgesproken stop. De ogen zijn klein en driehoekig en staan ver uit elkaar. De kleur van de ogen is donkerbruin. De neusspiegel is zwart en vleeskleurig bij de witte variëteit. De schouderhoogte bij een reu is tussen 48,5 en 51,5 centimeter en bij de teef is dat tussen de 45,5 en 48,5 centimeter. Het gewicht ligt tussen de 20 en 30 kilo. De Hokkaido is een compacte hond die iets langer is dan hoog is en hij wekt een zelfverzekerde en attente indruk. De oren zijn staand en klein van vorm. Deze worden rechtopgedragen en staan wat naar voren gericht. De staart is hoog aangezet en wordt over de rug heen gedragen in een boog. Hij heeft een korte, uitstaande vacht met een dikke ondervacht. De kleuren zijn sesam, rood, zwart, zwart en tan of wit. Sesam wordt gedefinieerd als een gelijke mix van witte en zwarte haren.

Karakter

De Hokkaido is een harde en zelfstandige, waakzame hond die moedig en trouw is. Naar zijn eigen familie toe is hij zeer aanhankelijk. Hij heeft een zeer consequente opvoeding nodig want het is een harde en zelfstandige hond. Zijn richtingsgevoel is opvallend goed wat hem goed van pas kwam in de omgeving waar hij zijn jachtwerk moest verrichten. Hij is altijd alert en is wat achterdochtig van aard. Hij heeft veel ruimte en beweging nodig en is niet geschikt als hond op een flatje.

Verzorging

De vacht kent een blokverharing. Dit betekent dat de hond in een korte tijd (enkele weken) zijn gehele vacht afstoot. De hond ziet er tijdens deze verharing hetzelfde uit omdat er dan ook al een nieuwe vacht aanwezig is. Een dagelijkse verzorging van de vacht is nodig. Hiervoor kan een grove borstel en kam gebruikt worden. In de rui kan met een herdersharkje de losse dekharen en ondervacht worden uitgeharkt. Het is niet goed om de vacht vaak te wassen, maar af en toe kan het nodig zijn.
De oren en ogen kunnen wat vuil bevatten en kunnen dan gereinigd worden. Het kan voorkomen dat de nagels geknipt moeten worden en dat het teveel aan haar tussen de voetzolen weggeknipt moet worden.

Besluit je te kiezen voor het Hokkaido is het verstandig je hier eerst goed over te laten inlichten. Een fokker kan meer informatie verstrekken over dit mooie ras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • www.hondencentrum.com
  • www.uwhondenkat.nl

Reageer op het artikel "Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!