InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashonden: Vlinderhondje, een populair schoothondje

Rashonden: Vlinderhondje, een populair schoothondje

Rashonden: Vlinderhondje, een populair schoothondje Het Vlinderhondje is een klein, actief en vrolijk hondje met opvallende oren. Deze oren hebben de vorm van een vlinder waaraan dit hondje zijn naam heeft te danken. Het hondenras bestaat al vanaf de zestiende eeuw, waarin het Vlinderhondje al een populair schoothondje was. Dit hondje is uitstekend geschikt als gezinshond als er veel aandacht voor hem is. Hij zal ook graag trucjes leren. Als er genoeg met hem wordt gewandeld zal dit aanhankelijke hondje een uitstekende kameraad zijn.

Geschiedenis

Het Vlinderhondje is in de 16de eeuw ontstaan en was een populair schoothondje van de adel in Europa. Ze werden in deze periode aan het Franse hof gehouden en we zien ze vaak op oude schilderijen afgebeeld. Tegen het einde van de 19e eeuw werd de hond bekend bij de burgerij. Vanaf die tijd ontstaat vooral in België de huidige variëteit met staande oren. In 1937 werd er een Belgisch-Franse rasstandaard door de FCI erkend. Het Vlinderhondje wordt ook wel Papillon (=vlinder) of Espagneul Paillon genoemd. De naam vlinder staat voor de witte bles op het voorhoofd en oren die lijken op de vleugels van een vlinder.

Uiterlijk

Het is een kleine hond met een schouderhoogte van ongeveer 28 centimeter. Hij weegt tussen 1,5 tot 5 kilo. Het is een hoogbenig hondje met lange haren. Zijn kop is klein en rond en de ogen zijn groot en donker. De oren zijn hoog aangezet met een opvallende zijdezachte beharing die er als franjers uitzien. De vacht is dik, glanzend en licht gegolfd. De kleuren kunnen variëren van 2 tot 3 kleuren. Meestal zie je dat de witte kleur overheerst. De meest voorkomende kleuren zijn kastanje bruin, lichtbruin, beige of zwart. Zijn staart heeft de vorm van een pluim die sierlijk wordt gedragen.

Karakter

Het Vlinderhondje is een opgewekte en intelligente hond die erg waakzaam is en zich sterk kan hechten aan zijn baasje of het gezin. Hij houdt van spelen en is altijd alert. Hij houdt van veel wandelen en heeft veel aandacht nodig. Binnenshuis is het hondje ook zeer actief. Hij is een allemans vriend en vindt iedereen leuk. Hoewel een vlinderhondje over erg veel energie beschikt, kan hij ook rustig en geduldig zijn. Deze zachtaardige hondjes worden graag geknuffeld. Hij heeft de neiging om snel te blaffen als ze iets zien of horen. Dit hondje is niet nerveus of gespannen. Hij is een uitstekende gezinshond. Vanwege de neiging om veel te blaffen is het Vlinderhondje niet geschikt om te houden op een flat.

Verzorging

De vacht van deze hond moet dagelijks gekamd worden om klitten te voorkomen, maar de verzorging stelt geen bijzondere eisen. Hij verhaart met mate. Het Vlinderhondje heeft geen ondervacht. De kans op klitten in zijn vacht zijn het grootst achter de oren en op de buik. Was het hondje alleen wanneer het nodig is.

Opvoeding

Het Vlinderhondje is erg gehoorzaam en kan goed problemen oplossen. Hij leert graag trucjes uitvoeren. Ze kunnen gehouden worden met andere dieren mits ze op jonge leeftijd hier intensief omgang mee hebben gehad. Dit hondje wordt ook gebruikt als therapiehond en hulphond. Ze kunnen het beste op een consistente, liefdevolle en zachte manier worden aangepakt.

Mocht je een Vlinderhondje als kameraad in huis willen halen, zorg dan dat je goed geïnformeerd bent over dit hondje. Een fokker kan je meer vertellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hond kopen, waar let je op?Een hond kopen, waar let je op?Als je eenmaal hebt besloten om een hond in huis te nemen, dan breekt er een spannende tijd aan. Je gaat een hond uitzoe…
Rashond: Shih TzuRashond: Shih TzuDeze relatief kleine hond loopt al wat jaren mee en wint aan populariteit. Mogelijk heeft dit met het karakter te maken.…
Een hond als huisdierEen hond als huisdierSoms neem je een impulsieve beslissing, zoals het nemen van een hond als huisdier. Je hebt dan niet echt de tijd genomen…
Herkomst en geschiedenis van de ChihuahuaHerkomst en geschiedenis van de ChihuahuaDe Chihuahua (spreek uit : sjie-wa-wa) is het kleinste hondenras ter wereld. De Chihuahua is een zeer oud ras, ze komen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay, Pexels
  • - www.wikipedia.nl
  • - www.hondenplaza.nl
  • - www.startpunthonden.nl

Reageer op het artikel "Rashonden: Vlinderhondje, een populair schoothondje"

Reactie

Van der Duijn, 25-03-2014 17:00 #1
Is een vlinderhondje geschikt voor gepensioneerden? Reactie infoteur, 27-03-2014
Hij is geschikt voor gepensioneerden, als hij maar genoeg beweging krijgt.
Omdat hij veel aandacht nodig heeft, is het juist goed als er overdag mensen thuis zijn.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Zeldzame hondenrassen
Reacties: 1
Schrijf mee!