InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het wrattenzwijn, parel onder de varkens

Het wrattenzwijn, parel onder de varkens

Het wrattenzwijn, parel onder de varkens Het wrattenzwijn is een soort wild, behaard varken met slagtanden. Het wordt soms knobbelzwijn genoemd. Het dier komt voor in zuidelijk Afrika. Wrattenzwijnen bewegen zich voort in kleine groepjes. Meestal lopen de ouders samen met de kleintjes samen. Wanneer er gevaar dreigt dan rennen de wrattenzwijnen weg met hun staart recht omhoog. Ze vormen één lijn en banen een weg door dicht struikgewas. Zo weten ze de aanvallen van de grote roofdieren te ontlopen.

Inhoudsopgave:

Toeristen in Afrika lachen wat af om de wrattenzwijn. Hij zou er lelijk uitzien. Er worden allerlei grapjes over gemaakt. Toch zegt dit meer over de mens dan over het zwijn zelf. ´Beauty is in the eye of the beholder´, zegt men in het Verenigd Koninkrijk. ´Schoonheid zit hem in het oog van de toeschouwer´. Dat betekent dat schoonheid subjectief is. het is een kwestie van conventie om een leeuw mooi te vinden en een wrattenzwijn niet.

Groepsdier

Wrattenzwijnen zijn familie van de varkens en de wilde zwijnen die we in Europa kennen. Soms loopt er een wrattenzwijn mee met een groepje impala´s. Het komt vaker voor dat een kudde dieren wordt vergezeld van een aantal dieren die geen soortgenoten zijn. De reden hiervoor is dat het voor de dieren veiliger is om in een grote groep te leven. ´Safety by numbers´, wordt dat in het Engels genoemd. Hoe groter de groep is, des te eerder een roofdier wordt opgemerkt. Het wrattenzwijn kan 75 kilo worden. Er zijn in Afrika vier subsoorten wrattenzwijnen.

Voedsel

Wrattenzwijnen voeden zich voornamelijk met gras, schors, zaden en vruchten. Kenmerkend voor het wrattenzwijnen is dat als ze grazen, ze door de knieën gaan. Dat ziet er mooi uit. Maar zodra er gevaar dreigt springen ze weer recht overeind. Naast gras eten ze de vele vruchten die in de boslanden van Afrika groeien. Wrattenzwijnen leven niet in het regenwoud maar in boslanden waar stukken bos, open land en lage struiken elkaar afwisselen. Ze pikken de gevallen vruchten van de bomen.

Geen gemakkelijke prooi

Wrattenzwijnen laten zich niet makkelijk vangen. Krokodillen lukt het soms een wrattenzwijn dat nietsvemoedend water aan het drinken is te vangen. Hyena´s moeten in een grote groep zijn willen ze het zwijn als prooi eten. Wrattenzwijnen zijn geen eenvoudige prooi voor een luipaard of leeuw. Wanneer een wrattenzwijn wordt aangevallen door een leeuw dan stormen de andere wrattenzwijnen op de leeuw af om hem pijnlijk te raken met hun kleine slagtanden. Wanneer een wrattenzwijn boos wordt dan verandert hij in een geduchte tegenstander. De groep wrattenzwijnen helpt elkaar en zijn door hun aantal opgewassen tegen een leeuw die alleen op jacht is. De leeuw zal als hij geraakt wordt afdruipen. Maar voor het aangevallen wrattenzwijn kan het dan al te laat zijn. De kans is groot dat een enkele uithaal van een leeuweklauw een enorme wond veroorzaakt waaraan het wrattenzwijn uiteindelijk bezwijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gegevens van de leeuwGegevens van de leeuwDe leeuw wordt de koning der dieren genoemd, hij leeft in de Afrikaanse Savannah, meer weten, lees dan verder!
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Limboko, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Warthog
  • Gesprekken met gidsen in Afrika.

Reageer op het artikel "Het wrattenzwijn, parel onder de varkens"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Afrika
Schrijf mee!