InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Safari op een Olifant

Safari op een Olifant

Safari op een Olifant Safari per olifant is een geweldige belevenis. Stapvoets door de natuur maar wel met grote stappen! Auto's maken maar lawaai in de natuur. Het is veel leuker om vanaf een olifant het geluid van de natuur te horen. Zo ben je één met de natuur. Misschien zie je niet veel andere dieren maar het is op zich al een belevenis om een paar uur door een olifant voortbewogen te worden. En als je andere dieren ziet, rennen deze niet weg voor een olifant want het is een ongevaarlijke planteneter.

Inhoudsopgave:

Waar in afrika kun je op olifantsafari?

In Afrika kun je net als in Azië een tocht maken op de rug van een olifant. Het wordt doorgaans een elephant back safari genoemd; een safari op de rug van een olifant. Een andere naam is Ellie ride. Zo beleef je de natuur weer heel anders dan vanuit een auto, boot of te voet. Afrikaanse landen waar olifantsafari’s gehouden worden zijn: Zuid-Afrika, Zambia, Zimbabwe en Botswana. Het betreft dus Afrika ten zuiden van de Sahara.

Trap

Om op de rug van een 4 meter hoge olifant te komen is er een trap gebouwd dat naar een plateau leidt vanwaar je op de rug van de olifant kan stappen. Je neemt plaats achter de gids en bestuurder. Olifanten kunnen 7500 kilo zwaar worden. Dat is 100 keer zo zwaar als een mens. Daarom kan een olifant makkelijk het gewicht van twee mensen dragen. Dat is niet veel extra gewicht voor hem.

Terug naar de wildernis

De olifant rukt onderweg blaadjes van de bomen om zijn honger te stillen. Hij eet terwijl hij loopt. Hij wordt begeleid door een stuurman met wie hij een goede relatie heeft. Een stuurman vertelde dat 10 jaar nadat een olifant weer terug ging naar de wildernis was gegaan, hij deze olifant weer zag. Hij zag dat de olifant hem herkende. De olifant was blij hem te zien en kwam weer terug bij het bedrijf. De olifant was zwanger geworden. Goede bedrijven die olifanten verhuren laten de olifanten weer de wildernis in gaan als ze dat wensen.

Het geluid van de jungle

Onderweg zie je vele dieren. Je kunt het mooie geluid van het oerwoud in je opnemen. Een olifantsafari begint ‘s morgens vroeg omdat het dan niet zo heet is. Als je tussen 7 en 9 uur ‘s morgens in het oerwoud bent, word je omgeven door een kakofonie van vogel- en insectengeluiden, afgewisseld met loeiende nijlpaarden, grommende leeuwen en kwetterende bavianen. Dat geluid van de jungle kan je niet horen als je in een auto zit vanwege het storende motorgeluid.

Drie andere voordelen zijn:

  1. Er springen geen dieren weg voor de auto. Dieren blijven eerder staan.
  2. Je hoeft niet op de weg te blijven want olifanten kunnen overal lopen.
  3. Je zit een stuk hoger dan in een auto en kunt meer zien van de omgeving.
  4. Je beleeft een safari vanaf een lokaal dier in plaats vanaf een bus of safari-auto.
Dat allemaal bij elkaar maakt een olifantsafari een onvergetelijke ervaring.

Oprapen

Mocht je iets per ongeluk laten vallen, bijvoorbeeld je petje, dan raapt de olifant het voor je op. Met zijn soepele slurf geeft hij je petje weer terug. Daar zijn ze ook op getraind. Olifanten zijn slim, ze kunnen allerlei dingen leren en onthouden. Het spreekwoord zegt niet voor niets: hij heeft een geheugen als een olifant.

Vrijheid

Als het goed is hebben de olifanten altijd de vrijheid om terug te keren naar de natuur want er staan geen hekken om het bedrijf. Toch komen de olifanten elke dag terug naar het bedrijf om 2 uurtjes mensen te vervoeren. Dat is een hele andere situatie dan de olifanten die in Zuid-Oost-Azië worden getraind om toeristen te plezieren. In Azië zijn er veel misstanden rond mensen die met een olifant geld verdienen. De olifanten worden daar gedwongen om te werken en krijgen drugs toegediend om rustig te blijven.

Fotografen

Fotografen van natuurtijdschriften gaan op olifantsafari om een betere foto te schieten. De fotograaf zit hoog, veilig, heeft overzicht en kan op meer plekken komen dan met de auto. De olifant durft dicht bij een luipaard, Afrika´s mooiste roofdier te komen. Luipaarden rennen niet gelijk weg wanneer een olifant aeraan komt. Daardoor kan het natuurlijke gedrag van een luipaard en andere wilde dieren goed vastgelegd worden op de foto.

De prijs

De prijs van een olifantsafari voor 2 uur ligt rond de 100 dollar. Dat lijkt duur maar de bedrijven kopen veel extra voer om de olifanten bij te voeren. Elke olifant heeft een eigen, persoonlijke gids, wat meer geld kost. Twee uur lijkt niet lang maar als je niet gewend bent om op een olifant te zitten, is twee uur precies lang genoeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Republiek ZambiaDe Republiek ZambiaZambia is een land gelegen in Afrika. De officiële benaming van het land is: de Republiek Zambia. Het land grenst aan Co…
Afrika cup 2012, programma en uitslagenAfrika cup 2012, programma en uitslagenDe Afrika Cup is een toernooi waar alle Afrikaanse landen aan mee kunnen doen. Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar…
Kwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaKwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaOok in Afrika wordt er flink gevoetbald. Hier is namelijk ook de kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika in vol…
De olifant: ware kuddedierenDe olifant: ware kuddedierenDe olifant is het grootste landzoogdier dat er op aarde rondloopt. De olifant kun je indelen in 2 soorten. De Afrikaanse…
Kwalificatie WK 2014 Afrika, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Afrika, loting en speelschemaWK 2014 kwalificatie Afrika: loting en speelschema. Er zullen voor de kwalificatie voor het WK 2014 in totaal 52 landen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ajoheyho, Pixabay
  • Ellie ride gemaakt in Zambia

Reageer op het artikel "Safari op een Olifant"

Reactie

Anoniem, 22-06-2016 20:03 #1
Het is helemaal fout om te zeggen dat ze het gewicht van 2 personen aankunnen. Een olifant heeft een zeer zwakke rug en kan ongeveer 100 kilo dragen, een volwassen man of vrouw weegt al snel 70 kilo dus is dit veel te veel voor een olifant om te dragen. Reactie infoteur, 07-09-2016
Misschien geldt dat voor de Indiase olifant. De Afrikaanse olifanten zijn veel groter en sterker. Daarnaast is het zo dat in Afrika een safari slechts hooguit 5 maal per week is. Een safari duurt maximaal twee uur. Tenminste dat is in Zambia zo waar ik de safari deed. De olifanten hadden het er goed; er stonden geen hekken om de plek waar iedereen opstapt. Maar de olifanten lopen niet weg, de jungle in. Ze blijven vrijwillig bij hun verzorgers.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Afrika
Reacties: 1
Schrijf mee!