InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De wildebeest of gnoe

De wildebeest of gnoe

De wildebeest of gnoe In Nederland spreekt men over de gnoe. Dat is vreemd want in alle Afrikaanse landen en Engelstalige landen gebruikt men het woord wildebeest, wat uit het Nederlands komt. In dit artikel wordt alleen het woord wildebeest gebruikt. De wildebeestjongen worden geboren omringd door vele wildebeesten en kunnen binnen een uur op hun poten staan. Vervolgens wijkt het jong maandenlang niet van de zijde van de moeder. Het jong en het kind hebben een hechte band.

Inhoudsopgave:

Wat is schoonheid?

Wie voor het eerst op safari gaat krijgt te horen dat de wildebeest lelijk is. Gidsen vertellen graag de anekdote dat toen de wildebeest geschapen werd er geen mooie lichaamsdelen over waren. Over de afwezigheid van schoonheid bij dit dier worden vaak grapjes gemaakt. Maar wie bepaalt wat mooi is? Wat is schoonheid? De ogen van de waarnemer kunnen als criterium worden beschouwd om de schoonheid van dit dier te bepalen.

In zuidelijk Afrika zegt iedereen wildebeest tegen dit dier. Dat is een Nederlands woord. Maar in het Nederlands zeggen we gnoe.

Trek van de wildebeest

De wildebeest leeft zowel in grote groepen als in kleine groepen. In Kenia en Tanzania trekken de wildebeesten met 2 miljoen tegelijk over de savannes. Ze cirkelen rond in een groot gebied en lopen eigenlijk achter de regenval aan. Dit is bijna de grootste jaarlijkse migratie van zoogdieren. In het Engels wordt dit een trek genoemd; de Engelse taal kent veel woorden die uit het Nederlands stammen. De grootste trek onder de dieren is de migratie van de Canadese Karibu´s. Over de migratie van de wildebeesten zijn reeds diverse documentaires gemaakt.

Roofdieren en prooidieren

Dieren die als prooidieren te boek staan en die dezelfde vijanden hebben zoals leeuwen, helpen soms elkaar om te overleven. De wildebeest wordt vaak gezien samen met zebra´s. De zebra heeft een beter zichtvermogen. Hij kan de vijandelijke roofdieren beter zien aankomen. Wanneer beiden echter grazen dan heeft de wildebeest een voordeel. Zijn ogen zijn zo gebouwd dat hij tijdens het grazen makkelijker om zich heen kan kijken om een roofdier te spotten. Zo helpen de zebra´s en wildebeesten elkaar om uit de klauwen van leeuwen te blijven. Het leven in grote groepen betekent dat ze bescherming genieten door hun aantal. Een dier wat alleen over de savanne trekt is meestal ten dode opgeschreven aangezien het een eenvoudige prooi is.

Bitter bloed

De wildebeest heeft bitter bloed. Kleine insecten zoals teken die de wildebeest bijten gaan dood doordat ze het bloed van de wildebeest opzuigen. Wanneer mensen in een gebied dieren willen herintroduceren dan heeft men vaak last van teken die ziektes veroorzaken bij dieren. Door eerst wildebeesten te plaatsen wordt ervoor gezorgd dat de teken geen kans krijgen om de dierenpopulatie grote schade aan te doen. De wildebeest zorgt er voor dat andere dieren minder snel ziek worden.

Gnoes lopen de regen achterna

In principe reist een wildebeest of gnoe de regen achterna. Over de vlakke savannes van Afrika kun je zien waar tientallen kilometers verderop regen is gevallen. Bovendien kunnen de dieren het ook ruiken. Wanneer je met honderden, duizenden of miljoenen wildebeesten rondtrekt, heb je als wildebeest flink veel gras nodig. Vandaar dat de regenbuien achterna lopen een gevolg kan zijn van hun manier van beschermen; het leven in een grote groep.
Ondanks dat het de natuurlijke manier van leven van een wildebeest lijkt om te trekken naar waar het heeft geregend, zodat hij vers gras kan eten, zijn er wildebeesten die nooit rondreizen en altijd in een soort territorium keven. Dat doen ze meestal in een groep. In dit geval is er sprake van een gebied met voldoende gras. de noodzaak om te migreren is niet aanwezig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maraisea, Pixabay
  • Ik heb informatie van gidsen gebruikt.

Reageer op het artikel "De wildebeest of gnoe"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Afrika
Schrijf mee!