InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van een leeuw

Het leven van een leeuw

De Latijnse benaming voor de leeuw is Panthera leo. Het is een groot roofdier, de op één na grootste van de katachtigen. Hij staat in de wereld bekend als de koning der dieren, vooral door zijn grootte en de manen die het mannetje heeft.

Verschillende soorten leeuwen

Er zijn 2 soorten leeuwen; de Afrikaanse leeuw en de Perzische leeuw. De Prezische leeuw is de kleinste en heeft, in tegenstelling tot de Afrikaanse leeuw, een diepe buikplooi.

Kenmerken

De leeuw behoort tot de katachtigen, met een brede kop, korte snuit en kleine, ronde oren. Hij heeft een kortharige vacht die over het algemeen asgrijs of zandgeel is. Aan de staart hangt een donker kwastje. Mannetjes leeuwen hebben dichte zwarte, bruine of gele manen op hun kop, hals en schouders. Het duurt wel een jaar of zes voor zo’n mannetjes leeuw echt mooie manen heeft. Vrouwtjes leeuwen zijn kleiner en hebben, in tegenstelling tot de mannetjes, geen manen. De staart van een leeuw varieert qua lengte van 60 tot 100 centimeter. Een mannetjes leeuw kan 150 tot 280 kilo wegen, terwijl een vrouwtjes leeuw maar 100 tot 182 kilo weegt.

Leefwijze

De leeuw leeft in groepen van ongeveer 5 vrouwtjes, 2 mannetjes en vele jongen. Ze bewegen zich meestal in kleinere groepjes los van elkaar en als ze leeuwen uit dezelfde groep tegenkomen verwelkomen ze elkaar altijd. Leeuwinnen (de vrouwtjes) blijven altijd bij dezelfde groep, mannetjes meestal niet. Zij leiden een zwervend bestaan, alleen of met mannetjes uit andere groepen. Zij worden ook meestal minder oud dan de vrouwtjes leeuwen.

Eten en drinken

Leeuwen eten voornamelijk vlees van grote dieren. Voornamelijk de vrouwtjes jagen, in paartjes of grote groepen. Als ze met grote groepen jagen kunnen ze voornamelijk antilopen, zebra’s, kafferbuffels of herten vangen. Dit doen ze door de prooi in een val te lokken, waar andere leeuwinnen klaar staan om hem te vangen. De mannetjes leeuwen mogen dan eerst eten, daarna de leeuwinnen en de jonge leeuwtjes. Normaal gesproken valt een leeuw geen mensen aan

Jonge leeuwtjes

Er is geen vaste tijd waarin de leeuwen paren. Meestal worden er meerdere jongen geboren, die zowel door hun eigen moeder als door een andere leeuwin gezoogd kunnen worden. Voordat de leeuwtjes geboren worden hebben de oudere leeuwinnen hen 100 dagen in de buik. Een leeuwin werpt 2 tot 6 jongen tegelijk, in lang gras, een dicht struikgewas of tussen rotsen.
Gerelateerde artikelen
Gegevens van de leeuwGegevens van de leeuwDe leeuw wordt de koning der dieren genoemd, hij leeft in de Afrikaanse Savannah, meer weten, lees dan verder!

Reageer op het artikel "Het leven van een leeuw"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 05-07-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!